کد خبر: ۱۴۲۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۲

مالکی: دیگر توجیهی برای فعالیت گروه‌های مسلح وجود ندارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخست‌وزیر عراق در مراسمی به مناسبت خروج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور، 31 دسامبر را "روز عراق" نامید و اعلام کرد که دیگر کسانی که روند سیاسی را با اقدامات تروریستی و اجرای برنامه‌های بیگانگان همراه می‌کنند، جایی در کشور ندارند. 

به گزارش خبرگزاری براثای عراق، نوری المالکی، نخست وزیر عراق در مراسمی که به مناسبت عقب نشینی نیروهای آمریکایی از خاک این کشور در مرکز بغداد برگزار شد، عنوان داشت: امروز روزی ملی برای کشور عراق است و ما شاهد عقب نشینی نیروهای آمریکایی از کشور هستیم. 

وی در ادامه افزود: من این روز را "روز عراق" می‌نامم و اعلام می‌کنم که امروز عیدی برای تمام عراقی‌ها به شمار می‌آید. 

المالکی همچنین تاکید کرد: "روز عراق" روز جدیدی است که تمام عراقی‌ها در جشن آن مشارکت دارند. امروز در عراق شاهد آن هستیم که پرچم کشورمان در وجب به وجب خاک آن برافراشته شده است و همه شما زیر این پرچم متحد شده‌اید. 

وی در ادامه افزود: عراق امروز کشوری آزاد است و شما سروران این کشور هستید و باید از امنیت و حاکمیت آن محافظت کنید. من تعهد می‌دهم که دیگر عراق به دوره دیکتاتوری باز نگردد. 

نخست‌وزیر عراق همچنین تاکید کرد: مطمئن باشید کشور ما از دست دیکتاتوری حزبی و طایفه‌ای برای همیشه رها شده است. هموطنان عرب، کرد، ترکمن، مسلمان و همگان حق زندگی در عراق را دارند. 

وی در ادامه در خصوص بحران اخیر سیاسی در این کشور به دنبال صدور حکم جلب طارق الهاشمی، معاون رئیس‌جمهوری عراق به اتهام در دست داشتن در عملیات تروریستی عنوان داشت: ما وجود اختلاف مواضع سیاسی و دیدگاه‌ها را طبیعی می‌دانیم چرا که نظام ما نظام دموکراتیک است البته این اختلافات نباید به اقدامات مسلحانه و ترور بیانجامد. 

وی در ادامه افزود: هر گونه اختلاف نظری باید با استفاده از قانون که تنها پناه همگان در کشور به شمار می‌آید حل و فصل شود و تنها منافع کشور را مد نظر داشته باشیم. اصرار بر گزینه‌های شخصی و منافع شخصی باعث می‌شود که خسارت‌های جبران ناپذیری به امنیت و ثبات کشور وارد آورده شود. 

المالکی همچنین تاکید کرد: عراق به تمام کسانی که به روند سیاسی، آزادی و انتقال مسالمت آمیز قدرت اعتقاد دارند تعلق دارد و دیگر امروز کشور جای کسانی که روند سیاسی را با اقدامات تروریستی و برنامه‌های کشورهای خارجی ادغام می‌کنند، نیست. 

وی در ادامه افزود: امنیت، حاکمیت و منافع عراق خط قرمز ما به شمار می‌آید که نمی‌توان از آن عبور کرد. از گروه‌های مسلح نیز می‌خواهیم که فعالیت‌های خود را متوقف کنند چرا که دیگر توجیهی برای ادامه یافتن این فعالیت‌ها وجود ندارد. 

المالکی همچنین عنوان داشت: خروج نیروهای بیگانه از عراق باعث شد تا این کشور به حالت طبیعی خود بازگردد. ما با تمام کسانی که در کشور آشوب ایجاد می‌کنند و یا کسانی که در داخل یا خارج از کشور از آن‌ها حمایت مالی می‌کنند با قدرت برخورد می‌کنیم و دیگر هیچ بهانه‌ای برای کشتار شهروندان وجود ندارد. 

وی در ادامه افزود: تمام کسانی که در عملیات تروریستی در داخل و خارج از کشور مشارکت دارند تحت پیگرد قرار می‌دهیم و حکم جلب آنها با همکاری پلیس بین‌الملل صادر می‌شود. 

نخست‌وزیر عراق همچنین عنوان داشت: برخی از گروه‌های سیاسی در کشور تلاش دارند تا عراق را به دوره تاریکی از طریق تجزیه کشور بازگردانند. اما مردم عراق با اراده خود تمام نقشه‌های مشکوک را که می‌خواست کشور را به عقب برگردانند و با استفاده از برنامه بیگانگان عراق را تجزیه کنند خنثی کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین