آفتابنیوز : آفتاب: هنوز از یاد ها نرفته است که شهردار تهران اعلام کرد: «در نظر داريم تا هر شهروند تهراني بعد از طي كردن 350 متر به يكي از وسايل حمل و نقل عمومي به ويژه مترو و BRT دسترسي داشته باشد.» جمله ای که تحقق آن با توجه به بی مهری هایی دولتی ها و عدم پرداخت بودجه مصوب مترو به شهرداری تهران، دور از ذهن ...
هنوز از یاد ها نرفته است که شهردار تهران اعلام کرد: «در نظر داريم تا هر شهروند تهراني بعد از طي كردن 350 متر به يكي از وسايل حمل و نقل عمومي به ويژه مترو و BRT دسترسي داشته باشد.»
جمله ای که تحقق آن با توجه به بی مهری های دولتی ها و عدم پرداخت بودجه مصوب مترو به شهرداری تهران، دور از ذهن به نظر می رسید اما با این وجود چرخ توسعه مترو نه تنها از حركت باز نايستاده است بلکه به گفته هابيل درويش، مديرعامل شركت مترو تهران و حومه تا پايان سال 90 تعداد ايستگاههاي مترو تهران به عدد 77 ميرسد.
در هر حال شواهد نشان می دهند، هرچند عدم پرداخت مطالبات مالي حمل و نقل عمومي از سوي دولت باعث بروز مشكلاتي در افتتاح ايستگاههاي جديد مترو در پايتخت شده است اما همچنان مديريت شهر تهران بر اين باور است كه بايد توسعه زيرساختهاي حمل و نقل عمومي در تهران با سرعت بيشتري به حركت خود ادامه دهد و در تحقق این امر نیز از هیچ کوششی فرو گذار نیست.
آمارهاي روند توسعه مترو در پايتخت نشان ميدهد كه در دوره مديريت شهري محمدباقر قاليباف، شهردار تهران تا انتهاي سال جاري 40 ايستگاه افتتاح و به بهرهبرداري ميرسد.
اين در حالي است كه در دوره مديريت شهري محمود احمدينژاد تنها 7 ايستگاه و در دوران شهرداران قبلي در مجموع 37 ايستگاه تكميل و به بهرهبرداري رسيده بود كه در يك مقايسه اجمالي ميتوان گفت كه بيش از50 درصد از ايستگاههايي كه تاكنون به بهرهبرداري رسيده در زمان مديريت شهري جديد بوده است.
روند توسعه مترو تهران تنها به افتتاح و بهرهبرداري از 77 ايستگاه مترو ختم نميشود چرا كه شركت مترو تهران در كنار خطوطي كه تاكنون در پايتخت به بهرهبرداري رسيده است در حال تكميل خطوط جديد3،6و7 است كه براساس يك برنامهريزي بلند مدت تا سال 94 اين روند ادامه دارد كه برآوردها نشان ميدهد تا پايان سال94، 113 ايستگاه ديگر به مجموع 77 ايستگاهي كه تا پايان سال 90 افتتاح ميشود، افزوده خواهدشد.
اين در حالي است كه براساس چشماندازي كه طرح جامع حمل و نقل عمومي براي مترو پايتخت در نظر گرفته بايد در افق ۱۴۰۴ مترو تهران به 7 خط به طول ۲۵۰ كيلومتر برسد.
از طرفی، برآوردهاي كارشناسان حمل و نقل نشان ميدهد كه خط 7 يكي از مهمترين خطوط مترو تهران است.در واقع باتوجه به اين كه در گذشته ساكنان بخش جنوبي و جنوبغربي تهران امكانات حملونقلي مناسب و كافي نداشتهاند، راهاندازي اين خط به همراه خط 3 كه بخشي از آن در جنوب غرب تهران قرار دارد، ميتواند كمك قابل توجهاي به جابهجايي شهروندان در اين محدوده داشته باشد چرا که ترافیک و شلوغی همواره سهم جنوب غرب نشین های تهران بوده است.
براساسبرنامهريزيهاي انجام گرفته فازهاي دوم و سوم اين خط به ترتيب در سالهاي 92 و 93 به بهرهبرداري ميرسد. فاز چهارم و پاياني اين خط نيز در سال 94 تكميل و راهاندازي خواهد شد. همچنين برنامهريزيها نشان ميدهد كه فاز نخست خط 3 مترو نيز تا پايان سال 92 تكميل خواهد شد.
در هر حال آنچه مسلم است، تلاش مدیران شهری پایتخت برای توسعه حمل و نقل عمومی همچنان ادامه دارد و با وجود ناملایمات و نامهربانی ها از سوی بخش دولتی، شهرداری تهران به تلاش برای بالا بردن خدمات شهری و سطح زندگی شهروندان تهرانی ادامه می دهد.
به گزارش شفاف:این مساله حتی می تواند تاثیر مثبتی بر کاهش آلودگی هوا که این روزها معضل اصلی شهر تهران است داشته باشد.اما نکته مهم اینجاست که پرداخت بودجه مصوب مترو می تواند شهرداری را در تسریع این روند یاری کند مردم تهران را از شلوغی آلودگی برهاند، امر که تا کنون با لجبازی دولتی ها و انکارهای مداوم آنها محقق نشده است و کش و قوس ها بر سر بودجه خدمات شهری همچنان ادامه دارد هر چند که مدیریت شهری تهران اثبات کرده است با کارامدی می توان کسری بودجه ها و نامهربانی ها را هم جبران کرد اما حق مردم تهران باید ادا شود و نمی توان از آن گذشت.