آفتابنیوز : آفتاب: رئیس اداره ثبت احوال شهرستان فیروزکوه گفت: امکان آسیبپذیری و جعل در شناسنامههای جدید وجود ندارد و این اقدام باعث ارتقای ضریب امنیتی شناسنامهها شده است.
نادر بختیاری بیان کرد: ایجاد ثبت احوال در ایران از 30 آذر 1297 هجری شمسی در دستور کار هیئت وزیران قرار گرفت که قانون آن در همان سال به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
وی اضافه کرد: نخستین شناسنامه در ایران در سوم دی ماه سال 1297 در تهران برای دختری به نام فاطمه ایرانی صادر شد و این روز یادآور صدور نخستین سند هویتی ایرانیان است.
رئیس اداره ثبت احوال شهرستان فیروزکوه ادامه داد: ثبت احوال از بخشهای مهم زیرساختی کشور بوده و اطلاعات و آمار این سازمان در برنامهریزیهای کلان اقتصادی و هدفمندی یارانهها نقش بهسزایی داشته است.
بختیاری تصریح کرد: علاوه بر وظایف چهارگانه شامل ازدواج، طلاق، مرگ و ولادت حضور اسناد هویتی برای هر ایرانی در هر نقطه از جهان نشاندهنده ثبت احوال در ایران است.
وی عنوان کرد: از خدمات نوین ثبت احوال، صدور شناسنامههای مکانیزه برای افراد بالای 15 سال است و از ویژگیهای این شناسنامههای جدید نسبت به شناسنامههای قدیمی در نوع طرح و تکنولوژی به کار برده در آن است.
بختیاری تاکید کرد: با این وجود به هیچ عنوان امکان آسیبپذیری و جعل در این شناسنامهها وجود ندارد و باعث ارتقای ضریب امنیتی شناسنامهها شده است.
رئیس اداره ثبت احوال شهرستان فیروزکوه افزود: همچنین در شناسنامههای مکانیزه درج مشخصات به صورت ماشینی و عکسها به صورت اسکن شده است.
بختیاری تاکید کرد: از ویژگیهای خوب این شناسنامهها درج شماره سریال در همه صفحات این شناسنامه است.
وی تصریح کرد: از جمله خدمات بعدی ثبت احوال آرشیو الکترونیکی اسناد است که اسناد سجلی به عنوان زیربنای کلیه خدمات هویتی ثبت احوال به حساب میآید و از مهمترین اسناد حاکمیتی محسوب میشود که نگهداری و نحوه استفاده از آن در قالب آرشیو الکترونیکی انجام میشود و علت اصلی این کار ارائه خدمات سجلی در بازه زمانی کوتاه است.
بختیاری اضافه کرد: وجود چنین سامانهای امکان ارائه خدمات هویتی به مردم را در هر یک از ادارات ثبت احوال فراهم میکند و ارائه خدمات هویتی سرعت مییابد و از مراجعه مکرر افراد کاسته میشود.
به گزارش فارس،وی ادامه داد: از این رو آرشیو الکترونیکی راهی به منظور عدم نیاز به مراجعه افراد به اسناد است و با آرشیو کردن این اسناد نیازی به نظارت مکرر بر اسناد نیست و سیستم بلافاصله اطلاعات لازم را بدون اینکه سند را مشاهده کنیم در اختیار ما میگذارد.