کد خبر: ۱۴۲۶۰۰
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۸

آخرین وضعیت رساندن فیبر نوری به منازل

دسترسی به اینترنت 10مگابیتی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گروه فناوری‌های نوین: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که با اجرای پروژه اتصال فیبرنوری به منازل، امکان دسترسی به اینترنت پرسرعتی با سرعت حداقل 10 مگابیت برثانیه برای ایرانیان ممکن خواهد شد. 

فناوری اتصال فیبرنوری به منازل به صورت چشمگیری در دنیا در حال گسترش است به نحوی که در سالهای اخیر نیز در دستور کار بسیاری از کشورها قرار گرفته و به عنوان یکی از راههای برون رفت از عقب ماندگی دیجیتالی عنوان شده است.

گام های اولیه ایران برای اجرای FTTH

در کشور ما نیز، هیئت دولت در ششم بهمن 89 طرح انتقال فیبرنوری به منازل را تصویب کرد تا با توجه به آن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده شود با صدور پروانه لازم، فیبرنوری را به درب منازل، کارگاهها و مراکز کسب و کار منتقل کند.

طبق این مصوبه سهم دولت با رعایت اصل 44 قانون اساسی در اجرای این پروژه 20 درصد اعلام و مابقی این سهم به شرکتها و مؤسسات بزرگی که در این باره سابقه فعالیت داشته و می توانند سرمایه گذاری کنند واگذار خواهد شد.

پس از این مصوبه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خردادماه 90 طی حکمی "محمد مردانی" را که معاون فناوری‌های فضایی سازمان فضایی ایران بود، به سمت مشاور وزیر و مجری طرح شبکه دسترسی فیبرنوری - FTTX – منصوب کرد و پس از آن نیز مسئولان وزارت ارتباطات از آغاز بکار پروژه اپراتور چهارم ارتباطات کشور برای اتصال شبکه فیبرنوری به منازل تحت عنوان کنسرسیوم ایرانیان نت خبر دادند که 20 درصد سهم دولت در این پروژه قرار است توسط شرکت ارتباطات زیرساخت سرمایه گذاری شود.

وضعیت فعلی دسترسی به اینترنت در ایران 

بر اساس اعلام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، شبکه‌های باندپهن (پرسرعت) نه‌ تنها در توسعه اقتصادی، بلکه در توسعه اجتماعی نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و دسترسی کاربران به اینترنت باند پهن می تواند در تحقق جامعه الکترونیکی که شکل گسترده شهر، شهروند و دولت الکترونیکی موثر واقع شود.

با این حال دسترسی به اینترنت برای اغلب کاربران در ایران – طبق اعلام مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت حدود 25 میلیون نفر - تنها با اینترنت 64 کیلوبیتی ممکن است و در صورتی که کاربران بخواهند از اینترنت پرسرعت استفاده کنند در شرایطی که زیرساختهای آن فراهم باشد تنها مجاز به استفاده از اینترنت 128 کیلوبیتی خواهند بود و بسیار اندک اند کاربرانی که از اینترنت پرسرعت با پهنای باند 512 کیلوبیت و یک مگابیت در ثانیه استفاده می کنند.

در همین حال هم اکنون ضریب نفوذ اینترنت در دنیا 100 درصد و در کشور ما حدود 30 درصد اعلام شده و ضریب نفوذ اینترنت باند پهن در دنیا 60 درصد است که در ایران این ضریب نفوذ 1.5 درصد گزارش شده و این نشان از جایگاه پایین ایران در دسترسی به فناوری اطلاعات و زیرساختهای لازم برای اجرای دولت الکترونیک در کشور دارد.

برغم افزایش ظرفیت شبکه پهنای باند اینترنت، این شرایط چند سالی است در کشور ثابت بوده و تغییری در آن مشاهده نمی شود با این وجود این بار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه های در دست اقدام برای پروژه جدید فیبرنوری منازل برای افزایش سرعت دسترسی کاربران از طریق شبکه فیبر نوری خبر می دهد.

تحقق اینترنتی با سرعت حداقلی 10مگابیت بر ثانیه

وزیر ارتباطات و فناوری:اجرای پروژه رساندن فیبرنوری به منازل را جدای از اهداف مدنظر برنامه پنجم توسعه کشور عنوان کرد و گفت: این پروژه در برنامه پنج ساله پنجم تکلیف نشده است اما تمامی تلاش این است که تا قبل از سال 95 اجرایی شود.

رضا تقی پور بحث اتصال فیبرنوری منازل را جدای از شبکه ملی اطلاعات برشمرد و خاطرنشان کرد: در راه اندازی شبکه فیبرنوری منازل افزایش بیشتر سرعت دسترسی کاربران مورد نظر ما است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح رساندن فیبرنوری به منازل شبکه دسترسی با سرعت میانگین 10مگابیت بر ثانیه را برای کاربران پیشنهاد داده ایم، تاکید کرد: این عدد به صورت میانگین مدنظر قرار گرفته است اما بنا به تقاضا این سرعت قابل افزایش خواهد بود.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در شبکه ملی اطلاعات سرعت دسترسی کاربران را حداقل 2 و حداکثر 20 مگابیت بر ثانیه در نظر گرفته ایم، افزود: در طرح اتصال فیبرنوری که زمان تحقق آن به تامین شرایط و امکانات لازم بستگی دارد، میانگین سرعت دسترسی 10مگابیت بر ثانیه خواهد بود.

رفع مشکلات اینترنت با بازدهی فنی و اقتصادی 

اتصالات باند پهن فیبرنوری به خانه یا همان FTTH ، معرف اتصالات کابل فیبرنوری برای اماکن به صورت اختصاصی است که این سیستم ها براساس کابل های نوری بوده و توان انتقال انبوهی از اطلاعات به شکل کارآمدتری از قبیل تلفن، ویدئو و داده را در مقایسه با شیوه سنتی کابلهای مسی دارا هستند.

کارشناسان معتقدند که چنانچه این طرح از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد و سرمایه گذاری کلانی روی آن شود، به طور قطع می تواند مشکل اینترنت کشور را با بازده فنی و اقتصادی بالای خود به کلی برطرف کند.

در طرح اتصال فیبرنوری به منازل امکان ارسال حجم بسیار بالایی از اطلاعات فراهم خواهد شد و می توان سرویس های نوینی را برای مشترکان شبکه های مخابراتی معرفی کرد که مهمترین آنها ارسال تصویر و سیستم های زنده تصویری است.

این فناوری به سرعت رو به گسترش است زیرا برتری هایی نسبت به فناوری های کنونی دارد که امکان اتصال پرسرعت تر و ظرفیت برد بیشتر نسبت به زوج های پیچیده رسانا و خطوط DSL و وایمکس از جمله آنها است.

به گزارش مهر،به نظر می رسد اتصالات فیبر به خانه، تنها فناوری با پهنای باند کافی برای درخواست مشترکان با قیمت مناسب در دهه آینده است به طوری که فیبر واقعا دارای پهنای باند نامحدودی است و علاوه براینکه فاصله دسترسی طولانی دارد ایجاد این شبکه به عنوان یک شبکه امن و یک رسانه استاندارد، زمان زیادی را سپری خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین