کد خبر: ۱۴۲۶۲۵
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۷

محاکمه قدیمی ترین زندانی زن دوباره برگزار نشد

۲۰بار خودکشی کردم اما هر بار نجات پیدا کردم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حوادث - جلسه محاکمه قدیمی ترین زندانی زن که به اتهام قتل در زندان است برای دومین بار به دلیل حاضر نشدن شاهدان ماجرا در دادگاه برگزار نشد. قدیمی‌ترین زندانی زن ایران طی 18 سال 20 بار اقدام به خودکشی کرده وهنوز بر بی گناهی خود اصرار دارد.

رسیدگی به این پرونده از سال 72 آغاز شد و با گذشت 18 سال هنوز به نتیجه نرسیده است. تیرماه سال 72 ماموران پلیس با دریافت خبر مرگ مشکوک مرد جوانی به نام مجید - در یکی از بیمارستانهای جنوب تهران – با دستور قاضی کشیک ویژه قتل به تحقیق در این باره پرداختند. 

بررسیهای مقدماتی حاکی از آن بود که مجید روز قبل از مرگش به خانه یکی از بستگانش به نام فاطمه رفته و چند ساعت بعد در حالی که نیمه جان در خیابان رها شده بود، از سوی دوستانش به بیمارستان انتقال یافت. این در حالی بود که مجید در میانه راه اعلام کرده بود، مسمومش کرده اند.
ساعاتی بعد از انتقال مجید به بیمارستان و با وجود تلاش های تیم پزشکی، او در جدال با مرگ مغلوب شد بنابراین تلاش برای افشای راز قتل کلید خورد تا این که فاطمه – 53 ساله – فردی که آخرین بار مقتول به خانه اش رفته بود پس از دستگیری لب به اعتراف گشود و گفت که مجید را با خوراندن دوغ مسموم به سم گیاهی به قتل رسانده است. 

در پی اعتراف های متهم، کارشناسان پزشکی قانونی نیز پس از کالبد شکافی و آزمایش های سم شناسی، علت مرگ را استفاده از سم گیاهی اعلام کردند. چند تن از اعضای خانواده و بستگان متهم نیز در تحقیقات قضایی، علیه او شهادت دادند. این در حالی بود که متهم در جلسات بازجویی منکر قتل شد و خود را بیگناه خواند. 

فاطمه در جلسه دادگاه نیز قتل را انکار کرد و گفت که از ماجرای مرگ مجید چیزی نمی‌داند. او ادعا کرد: وقتی ماموران سراغ من و همسرم آمدند شوهرم از من خواست اعتراف کنم. او گفت که برایم رضایت می‌گیرد ولی این کار را نکرد و حالا می‌خواهم واقعیت را بگویم، من در این قتل بی‌گناه هستم.
قاضی دادگاه اظهارات فاطمه را قبول نکرد و با توجه به اعترافات اولیه این زن، برای او حکم قصاص صادر کرد. در این بین اولیای دم مقتول نیز که فاطمه را گناهکار می‌دانستند حاضر به اعلام گذشت نشدند. در حالی که فاطمه خود را در یک قدمی اعدام می دید خبر رسید دیوان‌عالی کشور حکم قصاص وی را تایید نکرده است. 

به این ترتیب فاطمه بار دیگر پای میز محاکمه رفت و این بار، کار به مراسم قسامه کشید. در پایان این مراسم باز حکم مرگ برای زن میانسال صادر و این رای بار دیگر نقض شد. فاطمه در دور سوم محاکمات نیز به قصاص محکوم شد اما این بار هم دیوان‌عالی کشور به رای صادره ایراداتی گرفت و پرونده باز هم به دادگاه برگشت. 

فاطمه که در تمامی این محاکمه‌ها ادعای بی‌گناهی می‌کرد این بار انگشت اتهام را به سوی شوهر و برادر شوهرش گرفت و گفت روز حادثه آن دو با مجید در خانه تنها بودند. 

محاکمه چهارم به نفع فاطمه تمام و او از اتهام قتل تبرئه و با سپردن وثیقه آزاد شد اما این بار خانواده مقتول به رای صادره اعتراض کردند و دیوان‌عالی کشور بعد از بررسی پرونده حکم را نقض کرد. 

از اسفند سال 87 پنجمین دور محاکمات قدیمی ترین زندانی آغاز شد و فاطمه یک‌بار دیگر به زندان رفت. او این بار هم همان حرف‌های همیشگی‌اش را تکرار کرد اما برای چهارمین بار به قصاص محکوم شد و دیوان‌عالی کشور باز هم رای را ابرام نکرد. 

اکنون پرونده باز هم در اختیار دادگاه عمومی قرار گرفته و فاطمه در حالی امروز پای میز محاکمه رفت که هنوز بر بی‌گناهی‌اش اصرار دارد. 

امروز فاطمه از زندان ورامین به شعبه 105 دادگاه شهرری منتقل شد که قاضی خردمند به دلیل حضور نیافتن اولیای دم و شاهدان ماجرا ، جلسه دادگاه را به 21 اسفند موکول کرد.

شاهدان پرونده شهادت خود را پس گرفتند 

وکیل قدیمی ترین زندانی زن گفت: شاهدان ماجرا در ادامه رسیدگی به این پرونده شهادت خود را پس گرفتند. عبدالصمد خرمشاهی اظهار داشت: تا کنون دو جلسه دادگاه به دلیل عدم حضور شاهدان برگزار نشده است. حال آنکه شهود پیش از این شهادت خود را پس گرفته بودند. به دلیل گذشت زمان در این پرونده اغلب شاهدان فوت کرده اند. برخی نیز تغییر آدرس داده اند که به آنها دسترسی نیست. 

تنها شاهد حاضر در پرونده پسرش است که او به دلیل بیماری نمی تواند در جلسه دادگاه حاضر شود.
حال با توجه به برگشت شهود از شهادتشان دیگر نیازی به حضور آنها نیست و امیدواریم قاضی دادگاه در جلسه 21 اسفند ختم رسیدگی را اعلام و حکم پرونده را صادر کند. قضات دیوان عالی کشور هم به دلیل برگشت شاهدان از اظهارات خود دادنامه را نقض کردند. 

خرمشاهی درباره جلب رضایت اولیای دم هم گفت: در این زمینه تلاش بسیاری انجام دادیم اما اولیای دم تنها خواهان قصاص قاتل هستند.

گفتگو با قدیمی‌ترین زندانی زن: 20بار خودکشی کردم اما هر بار نجات پیدا کردم

قدیمی‌ترین زندانی زن ایران طی 18 سال گذشته روزهای سختی را سپری کرده و در این مدت 20 بار اقدام به خودکشی کرده اما هنوز بر بی گناهی خود اصرار دارد. امروز در حاشیه جلسه دادگاه فرصتی پیش آمد تا گفتگویی با فاطمه داشته باشیم. او به دلیل 18 سال در زندان بودن به قدیمی ترین زندانی زن معروف شده و امیدوار است بی گناهی او ثابت شود.
در مورد روز حادثه بگو؟ 

آن روز مجید ـ مقتول - خانه ما بود. من برای شرکت در یک مراسم ختم از خانه خارج شدم. مقتول، همسرم و برادر شوهرم در خانه بودند اما وقتی برگشتم کسی در خانه نبود. فقط سه لیوان خالی در آنجا بود. فردای آن روز متوجه شدم او در بیمارستان مرده است.
با مجید اختلاف داشتی؟ 

من نه. فقط برادر شوهر مخالف حضور او در خانه ما بود که هنوز هم دلیل آن را نمی دانم. ما و خانواده مجید ارتباط خوبی با هم داشتیم. همسر او بعضی شبها در خانه ما می ماند. من هیچ اختلافی با مجید نداشتم که بخواهم او را بکشم. 

چه زمانی دستگیر شدی؟ 

حدود 40 روز بعد از قتل ماموران به خانه ام آمده و مرا به اتهام قتل مجید دستگیر کردند. شوکه شده بودم. 

اگر قاتل نبودی چرا به کشتن مجید اعتراف کردی؟
در اداره آگاهی چند بار بازجویی شدم و گفتم که قاتل نیستم اما آنها قبول نمی کردند دیگر از فشار 
بازجویی ها خسته شده بودم به همین خاطر به قتل اعتراف کردم. 

الان وضعیتت در زندان چگونه است؟
18
 سال از عمرم را در زندان گذراندم اما هیچ وقت به اینجا عادت نکرده ام.غروبهای زندان دلگیر است.
به آزادی از زندان امید داری؟ 

من بی گناهم و هرچه خدا بخواهد آن می شود. خیلی دوست دارم روزهای آخر عمرم را در کنار خانواده ام سپری کنم و به آزادی امیدوارم. 

اگر به آزادی امیدواری پس چرا خودکشی کردی؟ 

آن زمان شرایط سخت بود. در این مدت 20 بار خودکشی کردم اما هربار از مرگ نجات پیدا کردم.
در زندان ملاقاتی داری؟ 

بله. در این مدت خانواده ام تنهایم نگذاشته اند و همیشه به ملاقاتم می آیند.

بعد از رسیدگی به پرونده و تعیین زمانی دیگر برای محاکمه، فاطمه همراه مامور زندان از اتاق خارج شدند. خانواده اش پشت در منتظر او بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین