آفتابنیوز : آفتاب: مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو اعلام کرد: براي حفظ و توسعه بازارهاي صادراتي روي برند مشترک سرمايه گذاري نمي کنيم بلکه سبد محصولات جديدي را معرفي خواهيم کرد.
به گزارش ايکو پرس مهندس جواد نجم الدين مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو با بيان اين مطلب گفت: اساس صادرات اين شرکت برپايه خودروهايي با تکنولوژيهاي بالا و به روز بنا شده است که از جمله مي توان به رانا و دنا اشاره کرد.
وي خاطرنشان ساخت: هرشرکتي که وارد بازار صادراتي مي شود، مجبور است محصولات خود را به روز کرده و براي تعالي آن تلاش کند.
مهندس نجم الدين، با اشاره به اينکه در سال آينده بازار خودروهاي صادراتي خود را به سمت محصولات جديد پيش مي بريم افزود: با توجه به برنامه هاي راهبردي اتخاذ شده، محصولات صادراتي ايران خودرو زيان ده نيستند و اين امر تداوم خواهد داشت.
مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو تاکيد کرد: سود آوري نه تنها درعمليات فروش بلکه در مجموع زنجيره تامين تا مرحله فروش، توزيع، لجستيک و خدمات پس از فروش حاصل شده است. وي درخصوص قيمت محصولات اين شرکت در بازارهاي هدف گفت: مکانيزم قيمت در بازار هاي جهاني تابع شرايط خود است. موضوعي که در خارج از کشور قيمت نهايي محصولات ما را تعيين مي کند وضعيت بازار و رقابت است؛ يعني با توجه به کيفيت، قيمت خودرو اندازه گيري مي شود و آن هم در مقايسه با خودروهاي هم کلاس خود؛ مثلا سمند در کلاسD قرار دارد و خودروسازاني که در اين کلاس توليد مي کنند با ما رقابت دارند و بايد خودرومان را با قيمتي بفروشيم که خريدار داشته باشد و اين امر يک اصل مهم در عرضه جهاني است.
مهندس نجم الدين، با بيان دلايل اقتصادي تفاوت قيمت خودروهاي ايراني در بازارهاي داخلي و خارجي گفت: در داخل کشور علاوه بر ساخت خودرو هزينههاي مالياتي و عوارضي و مواردي مانند هزينه شمارهگذاري خودرو پرداخت ميشود که اين موارد در بازارهاي خارجي وجود ندارد.
وي افزود: به طور ميانگين در داخل کشور براي هر دستگاه خودرو يک ميليون و 200 هزار تومان عوارض شماره گذاري و ماليات ارزش افزوده در کنار عوارض گمرکي پرداخت ميکنيم.
مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو گفت: وقتي خودرو صادر ميشود اين عوارض را ندارد و بر اساس قانون امور گمرکي کشور وقتي قطعاتي از خارج با پرداخت عوارض گمرکي وارد و در توليد کالاهاي صادراتي استفاده ميشود هنگام صادرات اين عوارض بازپرداخت ميشود که باز هم هزينه فروش خودرو در بازارهاي خارجي را کاهش ميدهد.
وي گفت: پرداخت جايزه صادراتي انگيزه کاهش قيمت فروش خودرو در بازارهاي خارجي را افزايش ميدهد و در همه جاي دنيا قيمت فروش محصولات توليد داخل در بازار داخلي بيشتر از بازارهاي صادراتي و هدف است.