آفتاب: ايران خودرو در راستاي سياست هاي دولت و بهينه سازي مصرف سوخت در سال جاري 70 هزار دستگاه موتورملي توليد مي کندکه بيش از 80 درصد آن پايه گازسوز است .
به گزارش ايکو پرس ، مهندس سليماني قائم مقام مدير عامل ايران خودرو درکيفيت و توسعه محصول با بيان اين مطلب گفت : براساس برنامه ريزي انجام شده ، قرار است در سال آينده 180 هزار دستگاه موتور ملي توليد شود که 70 درصد آن پايه گازسوز است که برروي خودرو هاي سمند ، رانا و دنا نصب خواهد شد .
وي افزود : ايران خودرو در سال گذشته 32 هزارو 450 دستگاه موتور ملي توليد کرده بود .
سليماني با اشاره به اینکه براي اولين از قطعه سازان داخلي از طراحي تا توليد موتورملي دراين پروژه مشارکت داشته اند خاطر نشان ساخت : حدود 80 سازنده داخلي در پروژه طراحي و توليد موتورپايه گازسوز مشارکت داشته و با برگزاري جلسات روزانه ، به دانش فني توليد قطعات موتور دست يافتند .
وي تصريح کرد : بدون ترديد دستيابي به موتور ملي پايه گازسوز ، گامي اساسي در توسعه و تكامل خودروي ملي است، از این رو شركت ايران خودرو با هدف تبديل شدن به يك خودروساز ملي و منطقه اي از يك دهه گذشته تلاش درخصوص طراحی و تولید خودرو ملی آغاز کرد . نتیجه این تلاش در اوایل دهه 80 تولد خودرو سمند بود .
قائم مقام ایران خودرو تاکید کرد : از همان زمان ایده طراحی و ساخت موتور ملی پایه گازسوز ذهن مدیران ارشد ایران خودرو را به خود مشغول کرد و در نهایت اجرای این ایده درمرکز تحقیقات موتور ایران خودرو محقق شد و به ثمر رسید .
وي از مهمترين دستاورد هاي طراحي و توليد موتورملي پايه گازسوز ، را كسب دانش فني طراحي مستقل در كشور ،عرضه اولين موتور و قواي محركه به نام ايران از مرحله طراحي تا توليد انبوه ، دستيابي به مالكيت قواي محركه براي ورود به بازار صادرات و قطع وابستگي ، كاهش مصرف سوخت در هردو حالت گازسوز و بنزين سوز عنوان کرد .
مهندس سليماني تصريح کرد : براساس برآورد انجام شده با توليد انبوه مو تور ملي پايه گازسوز در يك دوره 10 ساله، 35 ميليارد ليتر در مصرف بنزين برابر با 12 ميليارد و يكصد ميليون دلار صرفه جويي خواهد شد.