کد خبر: ۱۴۲۷۸۷
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۲
روایت پروفسور ليندا بيلمس از «جنگ سه تريليون دلاري»:

پشت پرده دومين جنگ پرهزينه تاريخ

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: احتمال اينکه هزينه جنگهاي عراق و افغانستان براي امريكا از هزينه جنگ جهاني دوم فراتر رود وجود دارد.يکي از دلايلي که ميتوان براي اين احتمال متصور شد به حضور طولاني امريكا در اين کشورها باز ميگردد.امريكا بالغ بر 10سال است که درگير جنگهاي عراق و افغانستان است. 

اين در حالي است که اين کشور سه سال و 9ماه درگير جنگ جهاني دوم بود.يکي ديگر از دلايلي که باعث شده تا هزينه امريكا در اين جنگها به طور فزاينده اي بالا رود، افراد و سربازان باقيمانده و مجروح ناشي از اين جنگها هستند.افراد باقيمانده و مجروحان، هزينه هايي را متوجه دولت امريكا در سالهاي آينده نيز خواهند کرد. 

پروفسور ليندا بيلمس (Linda Bilmes) استاد سياست عمومي در دانشگاه هاروارد و از مولفان کتاب «جنگ سه تريليون دلاري: هزينه هاي واقعي جنگ عراق» است. او اين کتاب را با همکاري پروفسور جوزف استيگليتز به نگارش درآورده است. براساس کتابي که جوزف استيگليتز و ليندا بيلمس در سال 2008با عنوان «جنگ سه تريليون دلاري: هزينه هاي واقعي جنگ عراق» به نگارش درآوردهاند، مجموع هزينه هاي جنگ عراق و افغانستان بين پنج تا هفت تريليون دلار برآورد شده است. همچنين براساس برآوردي که اين نفر انجام داده اند، هزينه جنگ عراق از ابتدا تا سال2007 بالغ بر سه تريليون دلار پيشبيني شده است.

كتاب«جنگ سه تريليون دلاري...» براساس اعلام روزنامه نيويورک تايمز به عنوان کتاب پرفروش سال معرفي شد. کتاب ديگر ليندا بيلمس با عنوان «فاکتور مردم: تقويت امريكا به وسيله سرمايه گذاري در خدمات عمومي» که در سال2009 ميلادي منتشر شده نيز توسط روزنامه نيويورک تايمز بهعنوان کتاب پرفروش سال معرفي شده است. آنچه در ادامه ميآيد، گزیده ای از گفت و گوي «همشهري اقتصاد» با پروفسور ليندا بيلمس درباره جنگ عراق و هزينه هاي اين جنگ براي امريكاست.

**در کتابي که من به اتفاق پروفسور جوزف استيگليتز به نگارش درآورده ام به تاثير کلان هزينه هاي نظامي امريكا بر اقتصاد اين کشور نپرداخته ايم. توجه و تمرکز ما صرفا بر جنگ عراق بوده است.البته تا ميزاني هم به هزينهاي جنگ افغانستان بر اقتصاد امريكا پرداخته شده است. بايد توجه داشت که اين جنگها تاثيراتي بسيار منفي بر اقتصاد امريكا داشته است.درحال حاضر که 10سال از آغاز جنگ امريكا عليه تروريسم گذشته است، هزينه هاي اين جنگ براي امريكا سرسام آور شده است. اينکه چگونه بايد در اين خصوص هزينه کرد نيز اقتصاد امريكا را با چالش مواجه ساخته و به اقتصاد اين کشور لطمه زده است.

**بايد توجه داشت بسياري از هزينه هايي که براي اين جنگها صورت ميگيرد، غيرضروري هستند. تعداد زياد سربازان امريكايي در عراق و افغانستان، هزينه هاي زيادي را براي اين کشور به بار آورده است.براساس آمارهايي که کنگره امريكا اعلام کرده هزينه هاي غيرضروري براي اين جنگها خاطرنشان شده است. در گزارش و تحقيق کنگره تقريبا يک چهارم هزينه هاي جنگي امريكا در اين جنگها غيرضروري است.تا اين تاريخ يعني سپتامبر 2011 ميلادي هزينه هاي امريكا در جنگهاي عراق و افغانستان بالغ بر5تريليون دلار بوده است. هزينه هاي ناشي از جنگ از سال2001ميلادي به اين سو سبب شده است تا يک چهارم افزايش کل بدهي هاي امريكا به دليل جنگها باشد.

**حتي اگر امريكا تصميم بگيرد که همين فردا از کشورهاي عراق و افغانستان خارج شود، بدهيهاي ناشي از اين جنگها در دهه هاي آينده گريبانگير اين کشور خواهد بود. تاريخ نشان داده است، هزينه هايي که صرف سربازان و نيروهاي نظامي حاضر در جنگها شده در دهه هاي بعدي افزايش مييابد؛ هزينه هايي که صرف معلوليت و خسارت ناشي از جنگ به سربازان به وطن بازگشته در آينده ميشود نيز هزينه هاي گزافي هستند که اقتصاد ملي را با چالش مواجه ميسازند، اين در حالي است که بر تعداد سربازاني که به وطن باز خواهند گشت، افزوده ميشود.

به رغم حضور ساليان متمادي نيروها و سربازان امريكايي در افغانستان نشاني از کاهش خشونتها در اين کشور نمي بينيم. هنوز در اين کشور حملاتي به نيروها و سربازان امريكايي از يکسو و نيروهاي امنيتي افغانستان از سوي ديگر صورت ميگيرد.

**طي دهه گذشته، کنگره امريكا به طور روتين و معمول تحت عنوان «اختصاص بودجه اضطراري» بودجهاي را به جنگ اختصاص داده است. دولت هنوز نميداند که بودجه را بايد در کجا خرج کند. بدهيها و قرضهاي آينده در هيچ کجاي فهرست بودجه دولت فدرال منعکس نشده است.اين مسائل منجر به افزايش بدهيهاي ناشي از جنگ در آينده خواهد شد. پاسخ امريكا به حملات 11سپتامبر باعث شد تا اقتصاد اين کشور رو به ضعف رود، همچنين اين حملات چشمانداز اقتصاد اين کشور در آينده را نيز با ضعف مواجه خواهد كرد.

**. در اين جنگ اولين و مهمترين نفع برندگان حاصل از اين هزينههاي سرسامآور نظامي تعداد محدودي از پيمانکاران نظامي هستند. بهعبارت ديگر، پيمانکاران و مقاطعهکاراني که در بخش نظامي فعال هستند از ذينفعان اصلي هزينه هاي اين جنگ به شمار ميروند.

** هزينه اي که امريكا در جنگ جهاني دوم پرداخت بين 3تا 4.5 تريليون دلار (با احتساب دلار به قيمت امروز) تخمين زده ميشود. در اين تخمين بايد توجه داشت که اين هزينه فقط براي ايالات متحده امريكاست و نه هزينه کل اين جنگ. بر اين اساس جنگ جهاني دوم پرهزينه ترين جنگ امريكا تاکنون بوده است.

**بايد توجه داشت احتمال اينکه هزينه جنگهاي عراق و افغانستان براي امريكا از هزينه جنگ جهاني دوم فراتر رود وجود دارد.يکي از دلايلي که ميتوان براي اين احتمال متصور شد به حضور طولاني امريكا در اين کشورها باز ميگردد.امريكا بالغ بر 10سال است که درگير جنگهاي عراق و افغانستان است. اين در حالي است که اين کشور سه سال و 9ماه درگير جنگ جهاني دوم بود. 

به گزارش فردا،يکي ديگر از دلايلي که باعث شده تا هزينه امريكا در اين جنگها به طور فزاينده اي بالا رود، افراد و سربازان باقيمانده و مجروح ناشي از اين جنگها هستند.افراد باقيمانده و مجروحان، هزينه هايي را متوجه دولت امريكا در سالهاي آينده نيز خواهند کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین