کد خبر: ۱۴۲۹۸۶
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۷

لیرترکیه رکورددار کاهش نرخ رسمی ارز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بازار مالی - امسال نرخ رسمی 6 ارز معتبر در برابر ریال ایران کاهش یافته است.

علی حق: بررسی نوسان نرخ برابری رسمی 24 ارز معتبر در مقابل ریال ایران، طی سال جاری نشان می دهد که در جریان معاملات نوزدهم خرداد ماه گذشته، اوج قیمتی آن ها رخ داده است. در واقع نرخی که بانک مرکزی برای این ارزها تعیین و اعلام کرد، در مقایسه با ابتدای سال جاری بین 13 تا 22 درصد افزایش یافت. در این میان فرانک سوییس بیشترین افزایش و لیر ترکیه کمترین درصد رشد را تجربه کرد. 

بااین وجود در فاصله خردادماه گذشته تاکنون، نرخ رسمی ارزهای معتبر با نوسان همراه بوده است. به طوری که با وجود کاهش نسبی نسبت به اوج قیمتی خردادماه، باز هم سیر صعودی بسیاری از نرخ ها حفظ شده است. با این وجود نرخ رسمی 6 ارز از میان 24 ارز مورد بررسی طی سال جاری کاهش یافته است. از این میان بیشترین کاهش نصیب لیرترکیه با 7.5 درصد شده است. راند آفریقای جنوبی نیز با 6 درصد کاهش در رتبه دوم قرار دارد. در مقابل بیشترین رشد قیمت رسمی با 14 درصد شامل ین ژاپن شده است. 

در میان سه ارز پرمشتری بازار( دلار آمریکا، یورو و پوند انگلیس) پول واحد اروپایی یعنی یورو تنها ارزی است که شاهد کاهش نرخ برابری در مقابل ریال ایران بوده است. نرخ برابری دلار و پوند هم در مقابل ریال ایران به ترتیب 8.7 و 2.5 درصد افزایش یافته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین