کد خبر: ۱۴۳۲۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۸
از قهر احمدزاده تا دفاع تکراری از اسفندیار

اختلاف بین حلقه یاران دولت، شایعه یا واقعیت؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همین ۸ ماه پیش بود که محمود احمدی‌نژاد در مراسم معارفه روح الله احمدزاده کرمانی گفته بود: «آقای احمدزاده از امروز به جمع خادمان این سازمان پیوسته است. ایشان هم جنس‌اش تقریبا‌‌ همان جنس است. اینجا می‌آید دوره می‌بیند و آماده می‌شود تا از اینجا به بعد سیبل شود. 
هر چند از قبل هم سیبل بوده و تجربه کرده است.» اما استعفای وی پذیرفته شد تا مراسم تودیع وی باز هم به فرصتی برای محمود احمدی‌نژاد تبدیل شود تا در یک مراسم رسمی از اسفندیار رحیم مشایی تقدیر کند. این بار مراسم‌ تودیع و معارفه روسای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به فرصتی تبدیل شد... 

این بار مراسم‌ تودیع و معارفه روسای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به فرصتی تبدیل شد تا محمود احمدی‌نژاد از حلقه اصلی یاران خود که اتفاقا هرکدام روزی در کسوت ریاست این سازمان نیز بوده‌اند، دفاع و تقدیر کند و افرادی را که منتقد رویکردهای این سازمان بودند مورد عتاب قرار دهد.

مهم‌ترین حاشیه مراسم تودیع احمد‌زاده کرمانی بعد از سخنان رئیس جمهور اما، عدم حضور وی در مراسم بود تا شایعه شکاف در بین حلقه یاران نزدیک دولت قوت بگیرد.

البته، ماجرای استعفا و برکناری احمدزاده کرمانی از ریاست میراث فرهنگی نیز به اندازه کافی جنجال برانگیز بود چرا که انتساب احمدزاده کرمانی در میان موج اعتراض سیاسیون و نمایندگان مجلس و با حمایت رئیس جمهور صورت گرفت و به همین دلیل پذیرش استعفای احمد‌زاده کرمانی کمی تعجب برانگیز به نظر می‌رسید.

روح‌الله احمدزاده‌کرمانی پس از آنکه به دنبال اعتراضات شدید مردمی و نمایندگان مجلس از استانداری فارس به دلیل انتساب به مشایی کنار گذاشته شد، به تهران آمد و جانشین حمیدرضا بقایی در سازمان میراث فرهنگی شد.

پیش از این نیز برخی اخبار حاکیت از اختلافات گسترده میان احمد‌زاده کرمانی و رئیس‌جمهور بر سر انتصاب برخی معاونت‌های سازمان میراث فرهنگی داشت. البته در توجیه این عدم حضور، رئیس‌جمهور اعلام کرد که وی به علت بیماری پدرش در این مراسم حاضر نشده است.

در هر حال دیروز سومین جابه‌جایی در دومین سال دولت دهم در صندلی ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد و احمدزاده کرمانی جای خود را به معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی در زمان ریاست مشایی داد تا به این ترتیب ریاست این سازمان که گویی میان نزدیکان مشایی در گردش است، بعد از بقایی و احمد‌زاده کرمانی به سید حسن موسوی برسد و رئیس دولت دهم بار دیگر از مشایی و بقایی تقدیر کند.

احمدی‌نژاد بدون اینکه از فرد خاصی سخن بگوید، عده‌ای را به مخالفت با حفظ و حراست از بناهای تاریخی متهم کردو در جواب منتقدا عملکرد مشایی و بقایی گفت: «هستند آدم‌های کوته فکری که قبلا بیشتر بودند و الان کمتر شده‌اند. زمانی که ما از میراث فرهنگی صحبت می‌کردیم می‌گفتند این چه کاری است که شما یک تکه کاشی را در موزه نگه می‌دارید و یا یک زمانی فردی پشت تریبون دستور تخریب چند حمام تاریخی را داد.»

اما این تازه شروع کار بود و احمدی نژاددفاع قاطع خود را از مشایی و بقایی ادامه داد و در مورد عملکرد مشایی گفت: «از زمانی که مشایی به این سازمان آمده‌، این سازمان متحول شد و حتی در بعضی از بخش‌ها به اندازه ۶۰ - ۵۰ سال قبل کار انجام شده است.»

احمدی‌نژاد در همین زمینه افزود: «مشایی با آن نگاه فرهنگی که دارد در سازمان میراث کار کرد البته برخی‌ها از نگاه فرهنگی وی خوششان نمی‌آید که اشکالی ندارد ولی باید منطقی برخورد شود. چرا که نفی و رد در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما جایگاهی ندارد و ایران همواره کانون آزاد اندیشی بوده است. دانشمندان و علمای ما وقت می‌گذاشتند و دنیا را می‌گشتند تا ببینند چه کسی حرف و اندیشه جدیدی دارد.»

وی در ادامه عملکرد ۳ رئیس این سازمان را به هم متصل نمود و با بیان اینکه مشایی سازمان میراث را متحول کرد و بقایی نیز همین راه را دنبال کرد، ‌ در تکمیل تمجید‌هایش گفت: «البته کارهای انجام شده حاصل تلاش همه کارمندان این سازمان است اما بالاخره نقش رهبری ومدیریت مهم است. بعد از این دو احمدزاده نیز با عشق و علاقه کار را دنبال کرد که امروز شاهد یک سازمان سرپا و ورزیده و جهت‌دار هستیم.»

البته تنها دیروز نبود که رییس‌جمهور از بقایی و مشایی به دلیل خدماتشان در دوران ریاست بر سازمان میراث فرهنگی تشکر کرد. در مراسم تودیع و معارفه قبلی سازمان که احمدزاده جایگزین بقایی شد نیز احمدی‌نژاد به دلیل خدمات مشایی و بقایی تشکر کرده و گفت: «بدانید بنده به عنوان کوچک‌ترین ملت ایران تا روزی که هستم مدافع مستحکم، ‌محکم و قاطع مجموع خدمات شما خواهم بود.»

احمدی‌نژاد اما در آن مراسم با تقدیر از خدمات بقایی در سازمان میراث فرهنگی گفته بود: «از زمانی که بقایی به نهاد آمده، سیبل شده است. این خاصیت نهاد یا عبور از میراث فرهنگی است. تقاص باید پس بدهد. البته قبل از ایشان هم این اتفاق افتاد.»

به این ترتیب بعد از بی‌توجهی به اخبار میراث فرهنگی، وضعیت سایت‌های تاریخی و آثار در خطر میراث فرهنگی مانند 33 پل اصفهان و تخت جمشید که هر دو در آستانه فروپاشی قراردارند، احمد‌زاده کرمانی از میراث فرهنگی خداحافظی کرد تا ریاست این سازمان به یکی دیگر از نزدیکان مشایی برسدو شایعات مبنی بر اختلاف بین حلقه داخلی جریان انحرافی قوت بگیرد.

به گزارش شفاف،این در حالی است که معلوم نیست چرا رئیس جمهور از هر فصتی برای دفاع و تقدیر از مشایی و بقایی استفاده می‌کند و باید دید چه هدفی پشت دفاعیات رئیس جمهور نهفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین