کد خبر: ۱۴۳۲۲۴
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۰
هاشمي‌طبا:

سعيدلو و كفاشيان شأن ايران را زير سوال بردند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  مسامحه‌کاری کفاشیان به همه سرایت کرد/کفاشیان و معرفی مدیریت خنده!/فدراسیون فوتبال جزیره‌هایی جدا از هم بودند/سعیدلو در معادلاتش اشتباه کرد/فضا برای انتخاب رییس آینده فوتبال مبهم است/دادکان یک گزینه خوب است ولی نمی‌آید. 

رییس اسبق سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک تاکید کرد که تلاش‌های نافرجام علی سعیدلو و علی کفاشیان برای رسیدن به کرسی نایب رییسی AFC، شأن سازمان ورزش و مهمتر از آن ایران را زیر سوال برد. 

اگر براساس قاعده و اصول بخواهیم عنوان کنیم مصطفی هاشمی طبا نه نیازی به معرفی دارد و نه تعریف و تمجید. وی که سابقه سه دوره ریاست بر کمیته ملی المپیک و مهمتر از آن دو دوره ریاست بر دستگاه ورزش کشور در دولت اصلاحات را دارد، این روز‌ها به جای قرار گرفتن در یکی از مناصب ورزشی دولتی یا غیر دولتی، خود را کاملا از تشکیلات ورزش کشور جدا کرده است. او این روزها بیشتر از طریق نظاره، رخداد و اتفاقات این حوزه را تحلیل و کنکاش می‌کند درحالیکه این حوزه ورزش بنا بر تجربه‌های بالایی که هاشمی طبا اندوخته دارد از جمله فضاهایی تخصصی اوست.

با این حال وقتی در تماس تلفنی از وی برای انجام یک مصاحبه مفصل فرصت خواستیم با رویی گشاده در دفتر کار خود پذیرای ما شد و ما نیز در این فرصت حدودا دو ساعته از هر آن‌چیزی که مربوط به حوزه ورزش بود از او پرسیدیم.

هاشمی‌طبا در این بخش نخست گفت‌وگوی خود که بیشتر در خصوص اتفاقات فوتبال کشور در ۴ سال گذشته است، بیشتر نحوه مدیریت علی کفاشیان را در راس فوتبال کشور به نقد کشیده و البته از تلاش‌های نافرجام سعیدلو برای رسیدن به یکی از کرسی‌های نایب رییسی AFC به عنوان یک شکست بزرگ نام برد.

مصطفی هاشمی طبا با اشاره به عملکرد ۴ ساله فدراسیون فوتبال و در راس آن علی کفاشیان، گفت: آمار و نتایج این دوره ۴ ساله و عملکرد ضعیف ملی پوشان ما در اغلب رده‌های سنی کاملا مشهود است و بارهای بار به آن پرداخته شده که دیگر نیازی به تکرار آن نیست، اما من می‌خواهم حرف دیگری بزنم. بحثی که شاید به کفاشیان هم گفته باشم این بود که اگر یک مدیر در مجموعه تحت امرش به جای جدیت با مسامحه رفتار کند این موضوع قطعا به بخش‌های دیگر آن مجموعه نیز سرایت و تاثیرات بسیار بدی از خود بر جای خواهد گذاشت.

وی افزود: علی کفاشیان اگر چه در طول مدیریتش همیشه فردی پاسخگو بوده ولی در مقابل همواره ما جدیتی در چهره او ندیدیم و بار‌ها به ما اثبات شد که وی شخصی مسامحه کار است. من فکر می‌کنم شخصی که با این کاراکتر در تلویزیون به مردم و جامعه فوتبال شناسانده می‌شود بدون شک مدیریتش نیز تحت تاثیر شخصیتش تضعیف خواهد شد.

مسامحه‌کاری کفاشیان به همه سرایت کرد

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی تصریح کرد: متاسفانه در این ۴سالی که از عمر فدراسیون فوتبال در دوران مدیریت علی کفاشیان گذشته، مسامحه کاری و عدم جدیت وی به تمام لایه‌های این فدراسیون رخنه کرده و این قبیل اتفاقات دست به دست هم داده تا شاهد یک تشکیلات مدرن و با مدیریت قوی و حساب شده نباشیم.

مدیریت خنده در دستور کار کفاشیان!

وی با اشاره به اینکه کفاشیان در اداره فوتبال کشور سبک "مدیریت خنده" را در دستور کار خود قرار داد و یک سبک جدید را به مدیران ورزش کشور آموخت، افزود: سوای ارکان دیگر فدراسیون فوتبال که عدم جدیت کفاشیان تاثیر منفی بر عملکرد آنها داشت، من فکر می‌کنم این رفتار رئیس فدراسیون فوتبال بر روی کیفیت بازیکنان تیم‌های ملی نیز تاثیر نامناسبی داشت و این ضربه‌ای بزرگ به فوتبال کشور زد.

هاشمی طبا در پاسخ به این سوال که غیر فوتبالی بودن کفاشیان چقدر در این سوء مدیریت تاثیر داشت، گفت: بحث من بحث غیر فوتبالی بودن یا نبودن این فرد نیست، بلکه بحث اصلی روی کاراکتر او و نحوه مدیریت اوست. من بحثی روی غیرفوتبالی بودن کفاشیان ندارم و مطمئنم اگر وی شخص فوتبالی هم بود با این تفکر مدیریتی هم شرایط بهتری پیش پای فوتبال ما قرار نمی‌داد. به طور کلی بنده شیوه مدیریت کفاشیان در فدراسیون فوتبال را نپسندیدم.

وی افزود: من فکر می‌کنم کاراکتر یک مدیر بیش از تخصص او در شکل‌گیری یک تشکیلات منسجم مهم و اساسی باشد، هرچند تخصص کافی هم برای پیشبرد اهداف‌‌ همان تشکیلات لازم و مهم است.

فدراسیون فوتبال جزیره‌هایی جدا از هم بودند

رئیس اسبق کمیته ملی المپیک در ادامه در پاسخ به این سوال که عملکرد مجموعه فدراسیون فوتبال سوای نحوه مدیریت کفاشیان را چقدر ناشی از عدم انسجام در سایر قسمت‌های فدراسیون فوتبال می‌دانید، گفت: آن چیزی که بیش از هر چیز در این ۴ ساله نمود پیدا کرد و ما به وضوح دیدیم این بود که فدراسیون فوتبال کاملا به صورت جزایر جدای از هم اداره شد و هیچ انسجامی در آن وجود نداشت. بی‌تردید وقتی خود کفاشیان اعلام می‌دارد که معاونین من علیه من هستند خود گواهی‌است بر شدت جدایی افراد از هم در این فدراسیون و البته تعامل بسیار کم آن‌ها. متاسفانه من فکر می‌کنم در این فدراسیون هر کسی ساز خودش را زد و انسجام کافی در آن وجود نداشت.

تنها نقطه روشن عملکرد خوب سازمان لیگ بود

وی در عین حال عملکرد سازمان لیگ را تنها نقطه روشن فدراسیون تحت امر کفاشیان خواند و گفت: تنها نقطه مثبتی که در این فدراسیون وجود داشت و می‌توان به آن تکیه کرد عملکرد مسئولان برگزاری لیگ بر‌تر بود که علیرغم سختی و مشکلات بسیاری که وجود داشت کم اشتباه و بهتر از گذشته اداره و ظاهر شد.

سعیدلو در معادلاتش اشتباه کرد

هاشمی طبا همچنین در رابطه با تلاش‌های نافرجام علی سعیدلو رئیس وقت سازمان تربیت بدنی برای حضور در هیات رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا، گفت: سعیدلو و کفاشیان در معادلات و محاسبات خود اشتباه بزرگی کردند. متاسفانه رئیس وقت سازمان تربیت بدنی در آن روزگار به دنبال جایگاه و سمتی بود که کاملا تشریفاتی به نظر می‌رسید و هیچ تاثیری در تصمیم سازی‌های آینده فوتبال کشور نداشت و فقط یک عنوان بین المللی بود برای خود سعیدلو.

وی افزود: در عین حال سمتی که کفاشیان با حضور در هیات اجرایی AFC می‌توانست از آن خود کند به شرط بهره برداری صحیح از آن می‌توانست بیش از پستی که سعیدلو برای آن تلاش می‌کرد مثمرثمر باشد. 

سعیدلو و کفاشیان شأن ایران را زیر سوال بردند

رئیس اسبق سابق سازمان تربیت بدنی همچنین با انتقاد از تلاش‌های سعیدلو برای رسیدن به یکی از کرسی‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا اظهارکرد: متاسفانه وی چند اشتباه بزرگ را در آن دوره مرتکب شد که کاملا اشتباه بود. سعیدلو در حالی شاهزاده اردن و بن همام قطری را به ایران دعوت کرد که خلافشان رئیس سازمان تربیت بدنی و مهم‌تر از آن کشورمان بود به خصوص اینکه تمام این تلاش‌ها در ‌‌نهایت نافرجام ماند و ما شانس کسب یکی از کرسی‌های هیات اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا را نیز از دست دادیم.

وی تصریح کرد: اینکه ما دست حاجت خود را به سوی ناکسان دراز کنیم جز کاهش شآن خود و کشوری که در آن زندگی می‌کنیم چیزی به دنبال نخواهد داشت. در اینجا به یک بیت شعر اشاره می‌کنم که می‌گوید‏: دست طلب چو پیش بری نزد ناکسان....... پل بستی که بگذری ز آبروی خویش.

با تغییر ساختار اساسنامه موافقم

هاشمی طبا در رابطه با تغییرات ساختار اساسنامه فدراسیون فوتبال در مجمع این فدراسیون، گفت: من با پیشنهادی بودن نواب رئیس فدراسیون فوتبال موافق هستم و فکر می‌کنم خیلی خوب باشد که رئیس بتواند نواب رئیس خود را به مجمع معرفی کند، حال مجمع می‌تواند افراد معرفی شده را بپذیرد یا خیر. به طور کلی من فکر می‌کنم پیشنهادی بودن نواب رئیس خوب است و می‌تواند در انسجام آینده فدراسیون فوتبال نقش مهمی ایفا کند.

فضا برای انتخاب رییس آینده فوتبال مبهم است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که فضای انتخابات پیش روی فدراسیون فوتبال را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: من نمی‌دانم چه کسانی قرار است در عرصه انتخابات به عنوان کاندیدا حضور یابند اما امیدوارم که فرد لایقی نهایتا در راس این فدراسیون قرار بگیرد. البته این را هم نمی‌دانم که آیا قرار است فرد لایقی رئیس فدراسیون فوتبال بشود یا خیر.

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا جامعه فوتبال باید یکبار دیگر منتظر دخالت مسئولان ارشد ورزش کشور در انتخابات فدراسیون فوتبال باشند، تصریح کرد: علی‌القاعده و بر اساس رسم گذشته ممکن است وزارت ورزش بنا به مصالحی که برای خود می‌بیند در این انتخابات دخالت کند اما نمی‌توان از قبل آن را پیش بینی کرد. چون بسیاری مواقع خیلی از احساسات هست که انسان‌ها دارند ولی دلیل قابل اثبات و قانع کننده‌ای برای آن ندارند.

وی با انتقاد از جمله کفاشیان که خود را بهترین فرد برای ریاست آینده فوتبال کشور خوانده، گفت: جمله کفاشیان را به هیچوجه صحیح نمی‌دانم و موافق بیان آن به این صورت نیستم مثل این است که من بگویم بهترینم.

دادکان یک گزینه خوب است ولی نمی‌آید

هاشمی طبا در ادامه با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص احتمال بازگشت محمد دادکان به عرصه مدیریت فوتبال کشور خاطرنشان کرد: خود دادکان بار‌ها عنوان کرده شرایط به لحاظ سیاسی به گونه ای‌ است که نمی‌تواند وارد انتخابات شود اما من فکر می‌کنم وی از معدود افرادی‌است که نشان داده در راس فدراسیون فوتبال می‌تواند یک مدیریت مثمرثمر داشته باشد.

وی افزود: با این حال من معتقدم افراد دیگری هم مشابه دادکان می‌توانند برای اداره فوتبال مناسب باشند اما زمانی ما به دنبال افرادی می‌رویم که لایق یک پست باشند ولی زمانی هم وزارت ورزش دنبال شخصی‌است که سوای قدرت و توان مدیریتی می‌خواهد بیشتر همراه و همگام با آنها باشد.

به گزارش ایلنا،رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی در پایان گفت: من همیشه معتقدم برای مدیریت ورزش کشور و همچنین ریاست بر فوتبال کشور همیشه افراد توانمندتری داریم که بتوانیم از وجود آنها بهره ببریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین