کد خبر: ۱۴۳۲۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۴:۱۲

كشف اولين پارلمان جهان در تركيه

آفتاب‌‌نیوز :

اما اكنون يك تيم باستان‌شناسي مشترك، متشكل از باستان‌شناسان ترك و آلماني پس از مدت‌ها كار طاقت‌فرسا زير آفتاب سوزان سواحل مديترانه موفق به كشف آثار و گنجينه‌هاي جديدي از ميراث اين جمهوري كهن در ويرانه‌هاي آن شده‌اند.
ساختمان پارلمان جمهوري ليسيا، جايي كه نمايندگان منتخب اين جمهوري گرد هم مي‌آمدند نيز در بين آثاري قرار دارد كه اكنون پس از هزاران سال از زير خروارها خاك بيرون آورده شده‌اند.
اين ساختمان كه از رديف‌هاي متعدد صندلي‌هاي سنگي تشكيل شده است كه به صورت نيم‌دايره ساخته شده‌اند بيننده را به ياد مجلس ايالات متحده آمريكا مي‌اندازد. ورودي اين ساختمان با سقفي قوس‌دار كه از سنگ ساخته شده كاملاً دست نخورده باقي مانده است. علاوه بر اين صندلي مخصوص بزرگِ برگزيده ليسيايي‌ها كه بيشتر به اريكه‌هاي سلطنتي شبيه است، نيز در وضعيت بسيار خوبي قرار دارد. اين صندلي محل نشستن بزرگ ليسيايي‌ها در پارلمان بوده است كه در حقيقت نقش رئيس جمهور را در ليسياي باستان به عهده داشت.
اين كشف شگفتي باستان‌شناسان و بسياري ديگر از دست‌اندركاران را برانگيخته است.
استيون سولارز، عضو سابق كنگره آمريكا از بروكلين كه ويلايي در همان نزديكي دارد در اين باره مي‌گويد: «حيرت انگيز است كه ساختمان پارلمان اولين جمهوري فدرال تاريخ جهان كه منبع الهام بنيان‌گذاران و معماران قانون اساسي ما بوده است، در فاصله 15 دقيقه‌اي از خانه من در سواحل مديترانه‌اي تركيه كشف مي‌شود».
اما در حقيقت چيزي كه باعث اهميت بي‌نظير ناحيه «پترا»، محل كشف بقاياي ليسيا، مي‌شود، نه الهام‌بخش بودن آن براي بنيان‌گذاران ايالات متحده، بلكه ميراث يوناني، رومي، و بيزانسي اين ناحيه است كه يك‌جا جمع شده و پيش‌بيني مي‌شود با كشف اخير اين محوطه نيز همچون تروا، پرگامون، و افسوس در صدر محوطه‌هاي باستاني مشهور و مهم تركيه قرار بگيرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۹
0
0
من یکی از علاقمندان این موضوع هستم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین