آفتابنیوز : آفتاب: در حالی که توسعه کیفی و کمی حمل و نقل عمومی به عنوان نخستین راهکار کاهش آلودگی هوا مورد تاکید مجامع و محافل علمی داخلی و خارجی قرار دارد که عدم پرداخت مطالبات حمل و نقل عمومی پایتخت، توسعه این بخش را با محدودیتها و مشکلات جدی مواجه کرده است.
در این میان هوای پایتخت کشورمان به مرحلهای از آلودگی رسیده که حتی بارندگیهای کمسابقه اخیر تهران نیز تاثیر چندانی در کاهش این آلودگی نداشته و همین مهم علاوه بر اساتید و متخصصان داخلی و اندیشمندان و صاحبنظران خارجی، مراکز و نهادهای بینالمللی را نیز به واکنش واداشته است.
آلودگی هوا تهدید جدی برای حیات تهران است
در این ارتباط رئیس و بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی، آلودگی هوای تهران را یک تهدید جدی برای این حیات این کلان شهر دانست و تاکید کرد: باید هر چه زودتر نسبت به برنامهریزی استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در ابعاد مختلف اقدام شود.
ولف گانگ نئومن با اعلام این که معضل آلودگی هوا محدود به تهران نبوده و امروزه در بسیاری از شهرهای جهان از جمله پکن با این مشکل مواجهاند، افزود: در تهران دامنه معضل مذکور گستردهتر است و این موضوع نگرانیها را عمیقتر میکند.
وی با تحلیل ابعاد اقتصادی و بهداشتی آلودگی هوا، اظهار کرد: آلودگی هوا هزینه بالایی را از نظر اقتصادی به کشور تحمیل میکند و از نظر بهداشتی نیز سلامت جامعه و کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و به کاهش کارآیی منجر میشود.
نئومن هرگونه تاخیر در حرکت به سمت انرژیهای تجدیدپذیر را باعث بدتر شدن وضعیت و کاهش کیفیت زندگی در تهران دانست و تصریح کرد: هر شهر بر اساس معیارها و شاخصهای خاص باید برنامهریزیهای کلانی را در همه ابعاد انجام دهند.
وی در این ارتباط نقش حمل و نقل عمومی را بسیار موثر دانست و اعلام کرد: در صورتی که بخش حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گرفته و در این بخش از انرژیهای تجدیدپذیر و فنآوریهای نوین استفاده شود، آلودگی هوا قابل کنترل است.
مسئولان ایران آلودگی هوای تهران را جدی بگیرند نئومن با اعلام این نکته که در بحث خودروی شخصی نیز باید موضوع استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر جدی گرفته شود، اعلام کرد: در معابر تهران خودروهای شخصی بسیاری تردد میکنند که حامل انواع و اقسام آلایندههای خطرناک هستند.
وی استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر چه در حمل و نقل عمومی و چه در حمل و نقل شخصی را باعث تضمین آینده محیط زیست تهران دانست و گفت: برای اطمینان از آینده تهران باید در این ارتباط برنامهریزیهای لازم صورت گیرد.
نئومن با اشاره به تجربیات جهانی در این زمینه عنوان کرد: امروزه محیط زیست از بزرگترین چالشهای جوامع بشری محسوب میشود و در تهران نیز با توجه به جمعیت زیاد این کلان شهر، به مسئولان جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد میکنم بحث آلودگی هوای تهران را جدی بگیرند و اقدامات مناسبی برای کنترل این معضل انجام دهند.
رییس و بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی در پایان خاطرنشان کرد: در بحث آلودگیهای زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا، انسانها بیشترین آسیب را میبینند و به مرور بازدهی خود را حتی در انجام فعالیتهای روزانه نیز از دست میدهند.
از سوی دیگر چهره ماندگار علمی کشور نسبت به وضعیت زیستمحیطی تهران هشدار داد و گفت: معضل آلودگی هوا گسترده تر از آن چیزی است که تصور میشود و اگر به همین ترتیب پیش برویم مرگ تهران در آینده حتمی است.
پروفسور پرویز کردوانی افزود: اگر هنوز فکر میکنیم با انجام طرحهای مقطعی و ایجاد برخی محدودیتها میتوانیم مشکل آلودگی هوای تهران را حل کنیم، خودمان را گول زدهایم و باید به این موضوع واقعبینانه نگاه کرد.
وی با تشبیه تهران به یک جوان معتاد اظهار کرد: من همیشه در مورد تهران مثال فرزند معتادی را به کار میبرم که پدر و مادرش در بزرگ کردن وی قصور کردهاند و حالا این فرد معتاد پایش را روی یقه پدر و مادر خود گذاشته و ضمن این که به همه زور میگوید و کلی از منابع مالی را میبلعد، آخر سر هم درمان نمیشود.
مشکلات از درون و بیرون به تهران فشار میآورد این استاد دانشگاه که تحقیقات گسترده ای را در زمینه توسعه پایدار محیط زیست انجام داده، از سیاستهای کلان توسعه تهران تحت عنوان سیاستهای معکوس نام برد و گفت: مسئولان کاری کرده اند که هر روز بر میزان منابع آلاینده اضافه میشود و با این اوضاع و احوال شاید دیگر نتوان برای تهران کاری کرد.
کردوانی استقرار شهرک های مسکونی در اطراف تهران را از جمله این سیاستها که به تردد بیرویه خودروهای شخصی به آلودگی هوای تهران دامن میزند، اعلام و تصریح کرد: اکثر قریب به اتفاق کسانی که در این شهرکها زندگی میکنند، محل کارشان در تهران واقع شده و برای حضور در محل کار خود مجبور به استفاده از خودروی شخصی هستند.
همه با هم از مرگ تهران جلوگیری کنیم وی با اعلام این که اگر این تعداد خودرو را با خودروهای شخصی که در داخل شهر تردد میکنند جمع ببندیم رقم قابلتوجهی به دست میآید، اضافه کرد: این جاست که میبینیم هر طرحهای خوبی هم که در زمینه محدودیت تردد خودروها صورت میگیرد با اینگونه اتفاقات نتیجه مثبت نخواهد داد و مشکلات از درون و بیرون به تهران فشار میآورد.
به گزارش فارس، کردوانی آلودگی هوا را مهمترین مشکل زیست محیطی تهران اعلام کرد و گفت: خودروها و کارخانهها آلایندههای اصلی هوای این کلان شهر هستند و حل این معضل راهکارهای علمی میخواهد و طرحهای مقطعی ممکن فقط برای یک دوره کوتاه مشکل را بپوشاند اما آن را حل نمیکند.
وی با هشدار نسبت به آثار و عواقب آلودگی هوای تهران بر روی شهروندان تاکید کرد: معضل آلودگی هوا گسترده تر از آن چیزی است که تصور شده و در مورد آن صحبت میشود و باید برنامه ریزی گسترده ای در جهت حذف آلایندهها صورت گیرد.
این چهره ماندگار علمی کشور که همزمان با روز هوای پاک سخن میگفت، توجه به توسعه حمل و نقل عمومی را از
مهم ترین راهکارهای حل معضل زیستمحیطی پایتخت دانست و خاطرنشان کرد: همه با هم از مرگ تهران جلوگیری کنیم.