کد خبر: ۱۴۳۴۶۰
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۶

مدیرکل آژانس انرژی اتمی: نام احمدی‌روشن را ما منتشر نکردیم

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که وظیفه دارد به جهان نسبت به فعالیت‌های هسته‌یی ایران هشدار دهد.

یوکیا آمانو که متهم است با انتشار اسامی دانشمندان هسته ای ایران در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زمینه ترور آنها را فراهم کرده است در گفت‌وگو با روزنامه فایننشیال تایمز دویچلند گزارش‌های برخی رسانه‌ها مبنی بر این‌که آژانس ممکن است تا حدودی مسوول ترور یک دانشمند هسته‌ای ایرانی در هفته گذشته باشد را رد کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به ترور مصطفی احمدی‌روشن گفت: این کاملاً اشتباه است. ما نام او را منتشر نکردیم. من او را نمی‌شناختم.

آمانو افزود: من به خشونت اعتقادی ندارم و به گفت‌وگو و مذاکره اعتقاد دارم. من فقط از ایران انتظار همکاری دارم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه در دیدار با مقامات ایرانی در تهران خواستار همکاری بیشتری از جانب ایران خواهیم شد مدعی شد: آن‌چه ما می‌دانیم حاکی از توسعه تسلیحات هسته‌ای است. ایران تاکنون نتوانسته است اتهامات وجود پیوندهای نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای‌اش را شفاف‌سازی کند.

وی گفت: ما می‌خواهیم همه چیزهایی را که ممکن است ابعاد نظامی داشته باشند، بررسی کنیم.

انتظار می‌رود یک هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رهبری هرمن ناکارتس، معاون آمانو در سفر به ایران خواستار توضیحاتی درباره اطلاعات جاسوسی که مدعی است ایران در گذشته تحقیقاتی در رابطه با تسلیحات هسته‌ای انجام داده است، شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به گزارش ماه نوامبر آژانس که مدعی شده بود تهران ظاهرا در گذشته روی ساخت سلاح هسته‌ای کار کرده است، گفت: من دلیلی ندارم، لحن گزارش را نرم‌تر کنم، من وظیفه دارم دنیا را در جریان قرار دهم. با توجه به شواهدی که دیدم این نتیجه را گرفتم که زمان آن فرا رسیده که توجه دنیا را به این ریسک جلب کنم.

علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رویترز گفت که مقامات ایران برای گفت‌وگو درباره هر مساله‌ای در تهران آماده‌اند. تهران اعلام کرده است که تاریخ این سفر مقامات آژانس به ایران ۲۹ تا ۳۱ ژانویه خواهد بود، اما آژانس هنوز این تاریخ را تایید نکرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین