کد خبر: ۱۴۳۵۱۴
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱
پرویز سروری:

نظارت های مجلس هشتم تاثیری نداشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پرویز سروری، نماینده تهران معتقد است: خلاء بسیار بزرگی در نظارت بر قسمت اعظم عملکردهای دولت دیده می شود. البته منظور سازمان ها و زیرمجموعه هایی است که شخص رییس جمهور مستقیماً در آنها اعمال نظارت می کند و مجلس قدرت زیادی در برابر آنها ندارد. 

از آنجایی که معاونین رئیس جمهور به طور مستقیم پاسخگو نیستند، نوعی احساس امنیت و راحتی دارند که این به صلاح مملکت نیست. معاونین رئیس جمهور باید تابع مجلس باشند که متأسفانه نیستند. 

با کمی تأمل در وضعیت مجلس های ادوار مختلف در می یابیم، مجلس هشتم با تعداد سؤالات، تذکرات و استیضاح های بسیارش، بیشترین سعی و تلاش را در اعمال نظارت بر اجرای قوانین داشته است، اما با این حال شاهد اثرگذاری کمی از سوی بعد نظارتی مجلس بوده ایم.

پرویز سروری، عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت و گویی با شفاف با تأکید بر این موضوع خاطرنشان کرد: به نظر من مشکل از ساختار نظارتی در کل کشور است که مجلس هم شامل این قضیه می شود. حجم سؤالات و تذکرات بسیار بالا بود و این بدین معناست که نماینده خواستار ایفای نقش نظارتی خود بوده است، اما با در نظر گرفتن عملکردها دیده می شود این نظارت ها تأثیری نداشته و به قولی خروجی آن دیده نشد. 

پرویز سروری، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

وی با اشاره به کمبود ظرفیت ها جهت نظارت بر قوه مجریه گفت: خلاء بسیار بزرگی در نظارت بر قسمت اعظم عملکردهای دولت دیده می شود. البته منظور وزارتخانه ها نیست، منظور سازمان ها و زیرمجموعه هایی است که شخص رییس جمهور مستقیماً در آنها اعمال نظارت می کند و مجلس قدرت زیادی در برابر آنها ندارد.

نماینده تهران، معاونین رئیس جمهور را مورد مهم این قضیه خواند و گفت: از آنجایی که معاونین رئیس جمهور به طور مستقیم پاسخگو نیستند، نوعی احساس امنیت و راحتی دارند که این به صلاح مملکت نیست. معاونین رئیس جمهور باید تابع مجلس باشند که متأسفانه نیستند.

سروری به وزارت ورزش و جوانان اشاره کرده و افزود: ما سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان را تحت عنوان وزارت ورزش و جوانان ادغام کردیم که بتوانیم مستقیماً بر عملکرد آنها نظارت داشته باشیم. اما بسیاری از سازمان های دیگر هستند که از آنجایی که تحت نظارت مستقیم مجلس نیستند به درستی عملکردشان بررسی نمی شود.

وی ادامه داد: از طرفی هم دولت برای عملکرد مجلس لایحه صادر می کرد و هم نسبت به قوانینی که مجلس صادر می کرد، اما و اگر می آورد. باید برنامه ریزی و چاره اندیشی دقیقی صورت گیرد تا این عدم ناهماهنگی قوه مجریه و قوه مقننه تصحیح شود. هیچ کدام از قوا نتوانستند طبق فرمایشات امام خامنه ای به درستی از ظرفیت های خود استفاده کنند و پاسخگو باشند.

به گزارش شفاف،عضو کمیسیون امنیت ملی در پایان به انتقاد از وکیل الدوله های حاضر در مجلس پرداخت و گفت: متأسفانه برخی نماینده ها بودند که مطالبات مردم را از عینک دولت می دیدند و هرچه را دولت صلاح می دید انجام می دادند. اشکال برخی نمایندگان مجلس هشتم این بود که از استقلال کافی برخوردار نبودند. وظیفه مجلس این است که هرگاه احساس کرد دولت از مسیر خود خارج می شود، آن را در مسیر قرار دهد که متأسفانه بعضاً دیده شد که دولت مسیر برخی نمایندگان را تعیین می کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین