کد خبر: ۱۴۳۷۴۹
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۱

دلار گریبانگیر کارت های عروسی/ کارت ۱۵ هزار تومانی سفارش دهید!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در آخرین روزهای ماه صفر هنوز خبری از رونق در مغازه‌های فروشنده کارت‌های عروسی در پایتخت نیست.

 خیابان جمهوری اسلامی نرسیده به میدان بهارستان؛ مغازه‌هایی که در ویترین خود کارت‌های مختلف عروسی را به نمایش گذاشته‌اند. برخی معتقدند دلار این بار گریبان این بخش از بازار را گفته است. 

چرخ زدن در بعد از ظهر یک روز زمستانی در بین مغازه‌هایی که کارت‌های خوشبختی زوج‌های جوان ایرانی را در این وانفسای گرانی طلا و دلار به فروش می‌رسانند، زیبایی خاص خود را دارد. صدها مدل کارت عروسی، ترکیبی از مقوا، کاغذ، چوب، جیر و چرم با قیمت‌هایی که از 50 تومان شروع می‌شود و برخی تا 15 هزار تومان هم می‌رسد. 

پایان ماه محرم و صفر و هم‌زمان با آغاز ماه ربیع‌الاول مراسم عقد و عروسی در بین خانواده‌های ایرانی دوباره رونق می‌گیرد. اگرچه با رسیدن قیمت سکه به بیش از یک میلیون تومان این روزها ازدواج کردن در دولتی که با شعار تسهیل امر ازدواج بین جوانان آمده بود، دشوارتر شده است. 

وارد اولین مغازه که می‌شوی پرنده هم پر نمی‌زند. چشمان صاحب مغازه در این روزهای بی مشتری چندان برقی نمی‌زند. حتما می‌داند مشتری نیستی! از قیمت‌ها شروع می‌کنیم تا به دلار می‌رسیم؛ موضوع امروز همه فعالان بازار در ایران. 

صاحب مغازه می‌گوید: دلار، بازار تولید کارت‌های عروسی را هم تحت تأثیر قرار داده است. کاغذ و مقوا لحظه‌ای به قیمت روز دلار محاسبه می‌شود. دلار 1800 تومانی اول در ماشین حساب وارد می‌شود و بعد قیمت کاغذ و مابقی ملزومات تولید کارت عروسی محاسبه می‌شود. 

وی البته اضافه می‌کند: با پایان ماه صفر قیمت کارت‌ها بین 10 تا 20 درصد اضافه می‌شود. 

مرد میانسال امیدوار است با شروع عروسی‌ها رونقی دوباره به بازار کارت فروش‌های خیابان جمهوری باز گردد. 

وارد مغازه‌ای دیگر که می‌شوی، همان اوضاع است. اگرچه این فروشنده اعتقاد دارد با وجود افزایش دلار قیمت‌ها در این بازار هنوز دست خوش تغییر محسوس نشده است. 

این مغازه دار دفتر بله برون هم می‌فروشد. قیمت‌ها از 6 هزار تومان شروع می‌شود تا 12 هزار تومان در رنگ‌ها و جنس‌های مختلف. 

چندین پاساژ مختلف در قسمت جنوبی خیابان جمهوری فروشنده‌های کار تهی عروسی را دوره‌ام جمع کرده است. برخی کارت‌هایی دارند تا 5 هزار تومان. برخی مثل بسیاری از فروشندگان خوش ذوق مغازه‌های سطح بالا باز کرده‌اند با منشی و مشاور! انواع آلبوم‌ها، طرح‌های جدید آخرین کارت‌های عروسی سال 2011 و 2012 را نشان می‌دهد. آخرین مد روز کشورهای اروپایی را برای عروسی‌های ایرانی هم می‌توان سفارش داد. 

مغازه‌ای دیگر در خیابان جمهوری اسلامی، این یکی گران‌ترین کارت عروسی که امروز دیده‌ام را نشان می‌دهد. کارتی از جنس چرم که بیش‌تر شبیه یک لوح کوچک یادگاری است. دوزبانه که اسم عروس و داماد روی آن حک شده، ناقابل 15 هزار تومان است. 

صاحب مغازه کارت کلاسیک اطلاعیه‌ای زده مبنی بر اینکه نرخ دلار در قیمت‌ها تاثیری ندارد! از وی که سوال می‌کنم چرا؟ می‌گوید: بازار بی رونق باعث شده به حداقل سود بسنده کنیم. 

البته نمی‌دانم طی این دو روزی که دلار از 1800 تومان به 2000 تومان رسیده هم هنوز عقیده این کارت فروشی خیابان جمهوری همان است یا نه شرایط سخت‌تر شده و وی هم مجبور شده قیمت‌ها را بالا بکشد! وی اضافه می‌کند، قیمت کارت‌ها چندان تغییری نسبت به قیمت‌های سال گذشت نداشته است. 

دلیلش را می‌توان در کاهشی علاقه جوانان به ازدواج جستجو کرد. هزینه‌های بالا، تورم صعودی، بی کاری باعث شده دولت در امر تشویق جوانان به ازدواج موفق نباشد. 

برای چاپ متن روی کارت‌های عروسی هم قیمت‌ها متفاوت است از 15 هزار تومان تا 30 هزار تومان. سوال که می کنم قیمت‌ها با شروع ماه رونق ازدواج افزایش می‌یابد؟ صاحب مغازه با قاطعیت می‌گوید: تا 10 درصد! 

چند زوج جوان حالا دیگر مقابل برخی ویترین ها جلب توجه می‌کنند. کارت عروسی کم‌ترین هزینه یک عروسی زوج ایرانی را تشکیل بدهد. اما شاید قیمت دلار همین هزینه کم را هم بزودی تحت تاثیر قرار دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین