آفتابنیوز : آفتاب: در حالي كه صنايع فلزي، پتروشيمي و بانكي در سايه افزايش نرخ ارز و شايعه افزايش نرخ سود سپرده با اقبال مواجه شده است، صنعت خودرو يكي از كندروترين صنايع مطرح بورس است كه با كاهش 13،8 درصدي شاخص قيمت از ابتداي سال تاكنون، يكي از ضعيفترين كارنامههاي خود را ثبت كرد.
در حالي كه شرکتهاي مخابرات ايران، ملي صنايع مس و فولاد مبارکه با ارزشي معادل 20 ميليارد دلار بزرگترين شرکتهاي بورس تهران هستند و شركتهاي فلزي، معدني، پتروشيمي و بانكي در سايه تحولات اقتصادي مقبولترين سهامهاي تالار شيشهيي محسوب ميشوند كه جاي صنعت خودرو در ميان صنايع مطرح بورس خالي است و شركتهاي خودرويي كه در سال گذشته رشد شگفت انگيزي را تجربه كردند، از ديگر صنايع بورس عقب مانده و تنها 5،7 درصد از ارزش كل بازار سرمايه را به خود اختصاص دادند.
اين در حالي است كه صنعت خودرو در سال 89 با سرعتي شگفتانگيز در حال حركت بود و رشد 140 درصدي را در كارنامه خود ثبت كرد اما در سال جاري ورق اقبال از اين صنعت پرطرفدار بورسي برگشت و چشمانداز مبهمي را پيشروي سرمايهگذاران قرار داد به طوري كه شركتهاي مطرح اين گروه با كاهش شديد قيمت مواجه شدند و هر روز از ميزان قيمت آنها كاسته ميشود.
بررسي حال و روز اين صنعت پرچالش نشان ميدهد كه صنعت خودرو و ساخت قطعات كه 31 شركت در دل خود دارد با P/E معادل 4،61 مرتبه در حال معامله است و شاخص قيمت اين صنعت نسبت به ابتداي امسال 13،8 درصد كاهش يافته است؛ همچنين اين صنعت رتبه هفتم صنايع بورسي را از لحاظ ارزش بازار سرمايه در اختيار دارد و با ارزشي معادل 68 هزار و 119 ميليارد ريال 5،7 درصد از ارزش بازار سرمايه را در اختيار گرفته است.
بانكها با 19،7 درصد، فلزات اساسي 16،2 درصد و مخابرات با 12 درصد بيشترين ارزش بازار سرمايه را در اختيار دارند.
به اين ترتيب صنعت پرطرفدار خودرو كه در سال 89 و در سايه واگذاريهاي مديريتي رشد فزايندهاي را تجربه كرد و در ابتداي امسال 8 درصد از ارزش بازار سرمايه را در اختيار داشت، به دليل مسايلي مثل عدم واگذاريها از ارزش بازار خود كاست و در حال حاضر 5،7 درصد ارزش كل بازار را در اختيار دارد.
از عواملي كه به برگشت ورق اقبال صنعت خودرو از ابتداي سال تاكنون منجر شده است ميتوان به پايين بودن حاشيه سود و افزايش نرخ ارز اشاره كرد بهطوري كه به گفته كارشناسان از مهمترين چالش هاي اين صنعت پايين بودن حاشيه سود است و به دليل رقابت زياد در بازار خودرو، افزايش نرخ محصولات منطقي نيست؛ اين در حالي است كه افزايش نرخ ارز با توجه به شرايط سياسي و تحريمها، وضعيت اين صنعت را كه بيشتر واردكننده قطعات است دشوارتر ميكند.
به گزارش ایسنا،به اين ترتيب چالشهاي سال 90، افق سهام خودروسازان را مخدوش كرده و باعث شده است تا سهام اين صنعت روز به روز با كاهش مواجه شود لذا با چشمانداز فعلي نميتوان توقعي براي رشد سودآوري سالانه شركتهاي خودرويي داشت و بايد ديد چه آيندهاي در انتظار اين صنعت مهم و پرطرفدار بازار سرمايه است.