کد خبر: ۱۴۳۷۹۴
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
تاریخ انقلاب

روزی که بختیار تصمیم گرفت،هواپیمای امام را روی آسمان بدزدد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برژینسکی مشاور امنیت ملی پرزیدنت جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق امریکا در کتاب 'اسرار سقوط شاه' می​نویسد:در 2 بهمن 1357 هارولد براون(وزیر دفاع امریکا) گزارش داد که هایزر، گفته است که بختیار برای رویارویی با آیت‌الله خمینی به هنگام تلاش او برای بازگشت به ایران، آمادگی دارد. 

هواپیمای او روی آسمان ربوده شده و خود او دستگیر خواهد شد. مساله این بود که آیا ما حاضریم بختیار را برای به عهده گرفتن این اقدام و قاطع کردن تصمیمش به منظور اجرای این عمل، تشویق کنیم یا نه.

...اختلافات ما بر سر چگونگی پاسخ به اقدام بختیار، بیشتر شد. سایروس‌ ونس(وزیر خارجه امریکا) شدیداً با این اقدام مخالف بود، و احساس می‌کرد که ما باید هم بختیار و هم خمینی را نصیحت کنیم، که خمینی نباید به ایران برگردد، والا رویارویی میان این دو برای هر دو طرف مصیبت‌‌آمیز خواهد بود. هم هارولد براون و هم من، یک واکنش سخت در قبال مساله داشتیم، و احساس می‌کردیم که بختیار باید از سوی ما مورد حمایت قرار گیرد. در 23 و 24 ژانویه، بر سر این موضوع چندین جلسه میان خودمان و نیز با رئیس جمهور داشتیم. عکس‌العمل ابتدائی رئیس جمهور فوق‌العاده مثبت بود، وقتی من طرح بختیار را برای او تشریح کردم با صدای بلند گفت:‌ «عالی است».

اما، سایروس ‌ونس اظهار می‌کرد که نتیجه این عمل ایجاد بی‌نظمی‌های شدید خواهد بود، و ممکن است حتی آیت‌الله خمینی در این جریان کشته شود و روی هم رفته نتایج پیش‌بینی نشده‌ای ببار آورد.
ما به جلسه‌های خودمان در سراسر روز 24 ژانویه (4 بهمن 57) ادامه دادیم،‌ من و هارولد براون معتقد بودیم که اگر بختیار مایل به دستگیری خمینی است، باید او را به این کار تشویق کرد، و اگر به او علامت برعکس بدهیم، از سوی ما اشتباهی بزرگ سر زده است. بخاطر اختلافاتمان، نتوانستیم یک دستور پیشنهادی تهیه کنیم، و من ناچار شدم چند دیدگاه آلترناتیو را بجای آن برای رئیس جمهور تشریح کنم.

رئیس جمهور تصمیم گرفت تا پیشنهاد سایروس‌ ونس را مبنی بر مخالفت با تصمیم بختیار تصویب نکند، اما،‌ پس از چند بار صحبت با من یک نظر اصلاح شده که مورد توافق من و هارولد براون بود، تصویب گردید. بر اساس این نظریه باید به بختیار چراغ سبز داده شود تا آنچه را که پیشنهاد کرده بود، به انجام برساند.

بدبختانه آیت‌الله خمینی تصمیم گرفت بازگشت خود را به تعویق اندازد، و اگر چه در آن کش‌مکش اولیه شاید بختیار یک پیروزی روانی محدود بدست آورد، اما مساله همچنان حل نشده باقی ماند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین