کد خبر: ۱۴۳۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۸

مردان ۵۰ درصد بیشتر از زن‌ها «خرخر» کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو هیات رئیسه انجمن پزشکی خواب عنوان کرد: مردان ۵۰ درصد بیشتر از زن‌ها خرخر می‌کنند.

دکتر ابراهیم رزم پا در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این که خرخر کردن معمولاً مشکلی جدی به حساب نمی‌آید، عنوان کرد: بسیاری از افراد ممکن است گه‌گاه در خواب به خرخر بیفتند. 

مردها ۵۰ درصد بیشتر از زن‌ها احتمال دارد خرخر کنند.

وی با اشاره به این که گاهی نیز خرخرکردن می‌تواند علامت یک بیماری خطرناک باشد، عنوان کرد: قطع تنفس انسدادی هنگام خواب (آپنه) از جمله همین بیماری‌هاست. در این صورت این امکان وجود دارد که فردی که خرخر می‌کند از چند ثانیه تا دو دقیقه دچار قطع تنفس شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی اضافه کرد: این امر به کاهش اکسیژن در خون منجر می‌شود و فرد مبتلا تا دو روز بعد از سردرد و خستگی رنج خواهد برد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان این که یک عارضه نادر اما خطرناک در این بیماری، مرگ ناگهانی است، گفت: قطع تنفس هنگام خواب همچنین می‌تواند عواقب دیگری هم به دنبال داشته باشد که از جمله آنها افزایش فشار خون، چاقی، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی است. همچنین شواهدی وجود دارد که خرخر را به دیابت ارتباط می‌دهد.

رزم‌پا درباره علت ایجاد خرخر توضیح داد: خرخر کردن به علت ارتعاش کام نرم (بخش نرم سقف دهان)، هنگامی که ریه‌ها در مقابل مجاری هوایی مسدود شده و هوا را به درون می‌کشند رخ می‌دهد.

وی افزود: چنین وضعیتی معمولاً هنگامی اتفاق می‌افتد که عضلات باز نگه دارنده راه‌های هوایی هنگام خواب بیش از حد شل شوند و یا این که بافت‌های اضافی در این قسمت وجود داشته باشد.

عضو هیات رئیسه انجمن پزشکی خواب، با بیان این که هر وضعیت یا ماده‌ای که باعث شل شدن عضلات این ناحیه یا ساخته شدن بافت چربی در آن شود می‌تواند به خرخر منجر شود، اظهار کرد: نوشیدن مشروبات الکلی، مصرف داروهایی مانند داروهای خواب‌آور، داروهای ضدسرماخوردگی یا آنتی‌هیستامین‌ها، خوابیدن بر روی متکای بیش از حد نرم یا بزرگ، به پشت خوابیدن و داشتن اضافه وزن از جمله موارد موثر در ایجاد خرخر هستند.

وی افزود: همچنین انسداد مجاری هوایی و در نتیجه خرخر کردن ممکن است ناشی از بدشکلی ساختمان بینی، زبان کوچک و یا انحراف تیغه میانی بینی باشد. در کودکان بزرگی لوزه‌ها اغلب باعث خرخر کردن می‌شود.

رزم‌پا با اشاره به این که هرگونه بیماری نظیر آسم که باعث انسداد مجاری هوایی ریه‌ها شود می‌تواند به خرخر بینجامد، عنوان کرد: سیگار کشیدن نیز با تحریک مجاری هوایی می‌تواند خرخر کردن را تشدید کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره چگونگی تظاهر یافتن خرخر توضیح داد: خرخر به صورت سر و صدایی خشن، کلفت و نامنظم با درجات متفاوتی از شدت، فرکانس و طنین هنگام خواب شنیده می‌شود.

وی با اشاره به این که در اغلب موارد خرخر پدیده‌ای گاه گاهی و بی‌خطر است، گفت: اما در صورت بروز مواردی چون خرخر کردن با صدای بسیار بلند که در فواصل آن دوره‌هایی از قطع کامل تنفس به وجود می‌آید، مراجعه به پزشک ضروری است. چنین شخصی ممکن است دچار قطع تنفس انسدادی هنگام خواب باشد که یک عارضه وخیم تنفسی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین