کد خبر: ۱۴۳۹۰۵
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۶
درباره سقوط شدید ارزش پول ملی

هشدار شدید جمعیت ایثارگران به تیم اقتصادی دولت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای درباره سقوط شدید ارزش پول ملی، ضمن انتقاد از سیاست‌های اقتصادی سردرگم دولت و سکوت رسانه ملی در برابر شایعات مسموم موجود در بازار، سه دسته راهکار فوری برای نجات ارزش پول ملی پیشنهاد داد.

در ادامه متن کامل این بیانیه را به‌نقل از الف می‌‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم 

در هفته‌ها و روزهای اخیر ارزش پول ملی به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است. کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ضروری می‌داند درباره این جریان تاسف‌بار، نکاتی را یادآوری نماید:

۱- تردیدی نیست که حرکت تقاضا بسوی بازارهای ارز و طلا ناشی از جنگ روانی و شایعات متعدد و پردامنه ایست که از سوی دشمنان نظام اسلامی تولید و پیوسته در بازار ایران منتشر شده است. در این میان انتظار می‌رفت و می‌رود رسانه ملی با دعوت از مسوولان و یا حداقل کارشناسان اقتصادی، موضوع را باز و به سوالات و ابهامات عمومی درباره نرخ ارز پاسخ دهد. سکوت رسانه ملی در این شرایط، زمینه اثربخشی شایعات مسموم را فراهم می‌کند و باید فوراً پایان پذیرد.

۲- با توجه به ذخایر غنی ارز و طلا در بانک مرکزی، بی عملی و سردرگمی سیاست‌های دولت برای مهار بازار ارز و حفظ ارزش پول ملی غیرقابل توجیه است. در شرایطی که نوسان در بازار ارز، محیط کسب و کار را به شدت ناامن می‌کند و تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران را تحت فشار قرار می‌دهد؛ از دولت محترم انتظار می‌رفت با اتخاذ سیاست‌های پولی مناسب، نقدینگی سرگردان بسوی بانک‌ها و بورس اوراق بهادار هدایت کند اما تصمیم دیر هنگام شورای پول و اعتبار نیز برای افزایش نرخ سود بانکی، با اظهارات مشکوک معاون معاون اول رئیس‌جمهور معلق مانده است. کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی به تیم اقتصادی دولت هشدار می‌دهد، تداوم سکوت و بی‌عملی در برابر سقوط ارزش پول ملی، هرگز قابل تحمل نیست.

۳- از آنجا که سقوط اخیر ارزش پول ملی، دستاوردهای اقتصادی دولت در سالهای گذشته را زیر سوال برده، بر تولیدکنندگان کشور فشار شدیدی وارد آورده، زمینه رانت‌جویی وسیعی ایجاد و نهایتاً سفره حقوق بگیران را خالی و ثروت صاحبان دارایی‌ها را مضاعف می‌سازد، کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی قویاً از دولت محترم می‌خواهد با استفاده از اهرم‌های متعدد موجود خود، نوسان بازار ارز را مهار و ارزش پول ملی را تثبیت نماید. سیاستهایی که باید به فوریت اتخاذ شوند به این ترتیب هستند:

۱-3- بانک مرکزی که قانوناً مسئول حفظ ارزش پول ملی است، دخالت مستمر و پردامنه در بازار سکه را رهاکند و ترکاندن حباب این بازار را به نیروهای همین بازار بسپارد و بجای آن، بازار ارز و ارزش پول ملی را تحت کنترل در آورد.

۲-3- برای دخالت در بازار ارز، بجای استفاده از پلیس؛ از سازوکارهای سیستمی و نرم افزاری استفاده نماید نظیر افزایش نرخ سود عقود غیر مشارکتی بانکی و نرخ سود علی الحساب اوراق مشارکت، محدود کردن موقت واردات برخی کاهالا، افزایش فوری مالیات برای مسافرت‌های تفریحی و غیرضروری به خارج، محدود کردن تزریق نقدینگی جدید به بازار و...

۳-3- از آنجا که حمله نقدینگی سرگردان به بازارهای طلا و ارز ناشی از جو روانی و شایعات مسموم منتشر شده در بازار است، مسئولان تیم اقتصادی کابینه با حضوری مستمر در رسانه‌ها به سوالات و ابهامات عمومی پاسخ دهند و زمینه گسترش و اثر بخشی شایعات را پایان دهند.

علاوه بر این سه دسته راهکار که باید به فوریت عملیاتی شوند، در میان مدت نیز باید در اجرای ناقص قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و سرازیرکردن نقدینگی به جامعه تجدیدنظر جدی صورت گیرد و ضمن تنظیم هزینه‌های دولت به اندازه توان مالی آن، انضباط مالی بیشتری بر رفتار اقتصادی دولت حاکم شود.

کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز انتظار دارد در برابر تعلل دولت در حفظ ارزش پول ملی، به تکلیف قانونی و ملی خود عمل کرده و اجازه ندهند بیش از این با حیثیت اقتصاد ملی بازی شود.

کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی
مهرجویی به فرهادی: امیدوارم همان طور که طلسم نوبل شکسته شد، تو نیز طلسم اسکار را بشکنی

پارس توریسم نوشت: داریوش مهرجویی کارگردان برجسته سینمای ایران با انتشار یادداشتی موفقت اصغر فرهادی را در نامزدی اسکار تبریک گفت.

مهرجویی دراین یادداشت خطاب به اصغر فرهادی نوشته است: به اصغر فرهادی عزیز تبریک می گویم. امیدوارم همان طورکه طلسم جایزه نوبل شکسته شد این بار طلسم جایزه اسکار توسط تو شکسته شود و همه دوستداران سینمای ایران با دسته گل به استقبالت بیایند.
وقتی برکناری متکی همچنان خبرساز است

حکایت «برکناری» منوچهر متکی از وزارت خارجه همچنان نقل محافل است و با اینکه چند ماهی از این واقعه می‌گذرد اما روایت‌های مختلفی از آن منتشر می‌شود.

به گزارش قانون، بالاخره پس از مدت‌ها بحث و جدال بر سر موضوع سوال از رییس جمهور،‌ نمایندگان احمدی‌نژاد در کمیسیون امنیت ملی حاضر و به سوالات نمایندگان پاسخ دادند، پاسخی که نه سوال کنندگان را قانع کرد و نه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را.

میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی و فاطمه بداغی معاون حقوقی که در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته کمیسیون امنیت ملی حاضر شده بودند در پاسخ به سوال علی مطهری نماینده تهران درباره نحوه عزل منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه کشورمان توسط رئیس‌جمهور در حین انجام ماموریت در سنگال، روایتی متفاوت‌تر از گذشته را مطرح کرد، روایتی که حکایت از بی‌اطلاعی رییس جمهور از برنامه کاری وزرای خود و یا حداقل عدم اطلاع از برنامه کاری وزیر وقت خارجه دارد.

عزل متکی هنگامی که وی در خارج از کشور و در حال ماموریت در کشور سنگال بود،‌ را می‌توان اقدامی خارج از عرف دانست،‌ اقدامی که انتقادهای بسیاری از جمله نمایندگان مجلس را نیز برانگیخت. اما مهم‌تر از آن روایت‌ها و استدلال‌های مقامات دولتی درباره این عزل بود که همواره با واکنش و تکذیب منوچهر متکی مواجه شد.

اولین روایت از این ماجرا توسط محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزیر خارجه بدون حضور متکی مطرح شد. معاون اول رییس جمهور مدعی شد که قبل از سفر متکی به سنگال، رئیس‌جمهور با وی در خصوص این موضوع به صورت مفصل صحبت کرده و وی در جریان این تغییر بوده است.

به فاصله یک روز،‌ متکی سخنان رحیمی را تکذیب و از مسئولان خواست در گفتار خود صداقت را رعایت کنند. او در مصاحبه خود با فارس،‌ برکناری یک وزیر در حین انجام مأموریت را «غیراسلامی»، «خارج از عرف سیاسی و دیپلماتیک» و «توهین‌آمیز» خواند.

روایت دیگر مربوط به روایت شخص رییس‌جمهور از عزل متکی است. احمدی‌نژاد نیز بر اطلاع متکی از عزل خود تاکید و انتشار خبر عزل هنگام ماموریت وزیر وقت خارجه را «بی‌تدبیری» پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری عنوان کرد. رییس‌جمهور در دیداری که در ۱۲ آبان ماه با اعضای ستاد انتخاباتی خود در سال‌های ۸۴ و ۸۸ انجام داد در مورد عزل متکی اظهار کرد «متکی در هر دوره ریاست جمهوری کاندیدای من نبود به خصوص در دور دوم چرا که در زمان وزارت وی چهار دیپلمات به سایر کشورها پناهنده شدند».

در جلسه‌ای تصمیم بر آن گرفته شد که متکی از دولت کنار گذاشته شود ولی پس از آن جلسه وی در جلسات دولت حضور نیافت تا آنکه یک شب ساعت ۱۲ ایشان را پیدا کردیم و به وی پیشنهاد ریاست سازمان انرژی اتمی را دادیم که ایشان گفت من می‌خواهم برای گسترش روابط به سنگال بروم و پس از بازگشت در خصوص این مورد صحبت خواهیم کرد و پس از آن به وی گفتم که از نظر من شما دیگر وزیر نیستید.

پس از سفر متکی به سنگال آقایان در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حکم ایشان را زود منتشر کردند که من گفتم که این حکم را بردارید و آنها مقاومت کردند و گفتند که این خبر اعلام شده است.»
این سخنان با واکنش تند منوچهر متکی مواجه شد و رییس‌جمهور را متهم به بیان مطالب خلاف واقع کرد. او در واکنشی که به اظهارات رییس‌جمهور انجام داد اعلام کرد که «شایسته جایگاه ریاست جمهوری نیست که در اظهارات ۲۰ سطری ایشان، ۲۴ نکته خلاف واقع، ناروا و یا ادعای نادرست وجود داشته باشد.»

متکی این اظهارات احمدی‌نژاد را تاسف‌آور خواند و از آن به بعد در مراسم‌هایی که خبرنگاران او را می‌یافتند و خواهان انعکاس روایت متکی از این ماجرا بودند،‌ مصلحت را سکوت تا پایان عمر دولت دهم عنوان می‌کرد.

تازه‌ترین روایت،‌ روایت میرتاج‌الدینی از این واقعه است. معاون پارلمانی که برای پاسخ به سوال کنندگان رییس‌جمهور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حاضر شده بود در پاسخ به علی مطهری از طراحان اصلی سوال از رییس جمهور،گفت: «رئیس‌جمهور قبل از سفر متکی به خارج از کشور به او درباره عزلش از سمت وزیر خارجه اطلاع داده و گفته بود که عزل می‌شود و قرار بود روز دوشنبه پس از بازگشت متکی از سفر خارجی به ایران، حکم عزل متکی صادر شود، اما گویا متکی حدود دو روز دیرتر به کشور بازگشته و رئیس‌جمهور تصور کرده که او برگشته است و به همین دلیل حکم عزل متکی را صادر کرد».

از زمان عزل متکی برخی از خبرها حکایت از اختلاف وی با رییس دفتر رییس‌جمهور داشت بگونه‌ای که برخی از فعالان سیاسی معتقدند جریان انحرافی، متکی را مانعی برای رسیدن به اهداف خود می‌دید و از اینرو با فشار به رییس‌جمهور خواهان کنارگذاشتن تنها وزیری بودند که در دولت‌های نهم و دهم سکان سیاست خارجی را در دست داشت.

برای روشن شدن حقایق در مورد عزل متکی و نقش جریان موسوم به انحرافی باید منتظر ماند تا دولت دهم به پایان رسد و وزیر وقت خارجه با شکستن سکوت خود حقایق و اتفاقاتی که در دوران رخ داده است را بیان کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین