کد خبر: ۱۴۳۹۲۶
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۳

آزادی گروگان‌های غربی در عملیات هوایی آمریکا در مرکز سومالی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دو گروگان غربی در عملیات هوایی نیروهای ویژه ارتش آمریکا در مناطق مرکزی سومالی آزاد شده‌اند. 

روز چهارشنبه، ۵ بهمن (۲۵ ژانویه)، منابع آمریکایی تایید کردند که هلی‌کوپترهای نیروی ویژه دریایی، هوایی و زمینی ارتش ایالات متحده - سیلز - در عملیاتی کم‌سابقه در منطقه خودمختار گالمودوگ در مرکز سومالی، توانسته‌اند جسیکا بوکانان، شهروند آمریکایی و پول هاگن تیستد، شهروند دانمارکی را که توسط راهزنان سومالیایی به گروگان گرفته شده بودند، آزاد کنند. 

این دو نفر که از سوی واحد جمع‌آوری مین وابسته به شورای دانمارکی کمک به آوارگان به این منطقه اعزام شده بودند در ماه اکتبر سال گذشته - حدود چهار ماه پیش - در شهر گالکیون، در منطقه گالمودوگ ربوده شدند و تلاش برای رهایی آنان تا کنون به نتیجه نرسیده بود. 

منطقه گالمودوگ در مرکز سومالی واقع شده و رهبران قبایل ساکن آن در سال ۲۰۰۶، این منطقه را دولت خودمختار تابع کشور سومالی اعلام کردند. 

محمد احمد علیم، رئیس‌جمهوری گالمودوگ، گفته است که در عملیات هلی‌کوپترهای آمریکایی، نه تن از راهزنان کشته و پنج تن دیگر توسط آمریکاییان اسیر شدند. 

به گفته وی، عملیات نجات گروگان‌ها در نزدیکی هرادهیر اجرا شد که راهزنان از آن به عنوان منطقه "امن" برای استقرار و سازمان دادن عملیات خود استفاده می‌کنند. 

روز شنبه گزارش شده بود که دولت محلی گالمودوگ با هدف رهایی گروگا‌ن‌ها، مذاکراتی را با راهزنان آغاز کرده است اما ظاهراً در آن زمان هم نیروهای آمریکایی درصدد پیاده کردن عملیات هوایی نجات بودند. 

محمد احمد علیم گفته است که حدود دوازده فروند هلی‌کوپتر نظامی آمریکایی در عملیات نجات شرکت کردند و با ابراز قدردانی از آمریکاییان، افزوده است که: "راهزنان مستقر در این منطقه به شکل تشکیلات مافیا عمل می‌کنند و باعث بدنامی گالمودوگ شده‌اند." 

منابع خبری گفته‌اند که نخستین نشانه از موفقیت این عملیات لحظاتی قبل از سخنرانی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در جلسه مشترک سنا و مجلس نمایندگان آمریکا آشکار شد.

اوباما هنگام ورود به تالار سخنرانی خطاب به وزیر دفاع گفت: "کار امشب خوب بود، خیلی خوب بود" که ظاهرا به عملیات نجات گروگا‌ن‌ها در گالمودوگ اشاره داشت. 

سومالی طی حدود بیست سال گذشته دارای دولت مرکزی واحد و مقتدر نبوده و در سال‌های اخیر، به مرکزی برای حضور بعضی گروه‌های تندرو و فعالیت تبهکاران از جمله راهزنان دریایی تبدیل شده است. 

در این کشور، گروگان‌گیری به منظور اخاذی و در مقابل، عملیات نیروهای خارجی برای نجات گروگان‌ها یا مقابله با راهزنان امری بی‌سابقه نبوده است. 

از جمله، نیروی دریایی آمریکا و فرانسه در چند مورد ضمن حمله به کشتی‌های دزدان دریایی، توانسته‌اند افرادی را که به گروگان گرفته بودند آزاد کنند. 

به گزارش بی‌بی‌سی، اخیراً نیز گزارش شد که شناورهای نیروی دریایی آمریکا موفق شده‌اند تعدادی از شهروندان ایرانی را که توسط دزدان دریایی سومالی اسیر شده بودند آزاد و گروگان‌گیرها را دستگیر کنند. 

با اینهمه، عملیات نظامی نیروهای غربی علیه راهزنان در عمق خاک سومالی اقدامی کم‌سابقه بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین