کد خبر: ۱۴۴۳۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۴

واکنش نماینده مجلس به واژه "احمدی نژاد"

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اگر احتمال ضعیفی باشد که تعدد لیست داشته باشیم و مجلس به عنوان مهمترین مرکز قانون گذاری به دست افراد غیر معتقد بیفتد وظیفه ماست که از این اختلافات پرهیز کنیم. 

اینجا هم اگر خودمان درون جبهه اصولگرایی به اختلاف نظر رسیدیم فکر می کنم باید فرمایشات رهبری را به عنوان حکم بپذیریم و بفهمیم ایشان تمنا، تقاضا و منویاتشان چیست آیا این است که متشتت شویم یا صدای فریاد رهبری با حفظ وحدت و آرامش بر اصولی است که ماه ها بر آن تاکید داشتند و اخیرا هم مجددا یاد آوری کردند. 

حسین نجابت درباره وضعیت سیاسی کشور و آرایش قبل از انتخابات سخن گفت.

متن این گفتگو به نقل این پایگاه اطلاع رسانی بدین شرح است:

* جنابعالی نامزد انتخابات مجلس نهم هستید. در صورتی که جبهه متحد از فرد دیگری حمایت نماید و جنابعالی مورد حمایت گروهی دیگری به جز جبهه متحد باشید، آیا کنار می کشید یا رقابت می کنید؟ 

بنده و بسیاری از دوستان طیف تحولخواه بر اساس تکلیفی که برایمان مطرح ساختند نامزد شده ایم و تکلیف اصلی را امروز وحدت می دانیم لذا اگر اسمم در لیست جبهه متحد اصولگرایی نباشد انصراف می دهم.

* اگر در دو لیست باشید؟
اگر اسمم در دو لیست باشد، اقتضایی نگاه می کنم باید ببینم چه لیستی مورد نظر است لیکن تابع سیاست های کلی جبهه متحد اصولگرایان هستم.

* نظر شخصی خودتان پیرامون حضور افراد در لیست دیگر چیست؟
اگر آن جریان نزدیک به مواضع جبهه متحد اصولگرایی باشد اشکالی ندارد که عده ای مشترک باشند یا مجزا. لیکن باید پیرو جبهه متحد بود. ما باید به دنبال وحدت باید باشیم. اگر بتوانیم ۳۰ نفر را مشترک در همه طیف های اصولگرا معرفی کنیم که مطلوب حاصل شده است ولی اگر روی ۲۵ یا ۲۳ یا هر عددی هم بتوانیم به اشتراک برسیم مناسب است وحدت ۱۰۰ درصدی البته مورد نظر ماست.

* آیا جریان انحراف و فتنه در انتخابات حضور دارند؟
صد در صد حضور دارند، تردید نکنید. در قالب کاندیداهای سفیدی که شناخته نشده اند حضور دارند و فعالیت انتخاباتی می کنند و ممکن است با وجود نا شناختگی در برخی حوزه های انتخابیه حتی تهران رای هم بیاورند.

* الگوی اصولگرایان در شوراهای دوم و مجلس هفتم را هم برخی اصلاح طلبان مطرح می کنند.
الان آن فضا نیست آنجا وقتی اسامی را مطرح کردیم نکات دیگری مد نظرمان بود. فضا مشکلات پس از دوم خرداد بود و تلاش برای پی ریزی راه جدید که بعدها اصولگرایی شد. الان در چنین وضعیتی نیستیم و اگر رقبا بخواهند چنین کاری را انجام دهند باید یک پایگاه اجتماعی قوی تعریف کنند که من آن پایگاه های اجتماعی قوی را نمی بینیم. مگر اینگه روی تک نماینده ها سرمایه گذاری کنند و بعد از ورود سازماندهی جدیدی کنند. لذا شاید با تابلوی دیگری غیر از اصلاحات وارد می شوند ولیکن پشتوانه قوی برای آنها متصور نیست.

* چه انگیزه هایی باعث شده تا اصولگرایان به فکر وحدت و همگرایی باشند؟
من فکر می کنم پس از دوم خرداد اصولگرایی به عنوان یک خط فکری در کشور حاکم شد. اما مثل هر جریان نو پا و متکی بر تشکیلاتهای گذشته بود که باید ترمیم می شد. پیش از ساماندهی مجدد اصولگرایان، بیشتر نیروهای ارزشی زیر چتر جریانی سنتی، که جناح راست بود، قرار داشتند که نتوانستیم گفتمان آن جریان را برتری دهیم لیکن ظرفیتهای اجتماعی اصولگرایان را فعال کردیم. لذا اکنون طیفهای مختلفی از اصولگرایان را شاهد هستیم معنای طیف این است که کسانی به اصولی پایبندند اما در اموری و مسائلی آرا مختلفی دارند، بنابراین اتفاقی بود که بعد از ۲ خرداد افتاد اکنون فتنه ۸۸ را پشت سر گذاشتیم و اولین انتخابات پس از آن است اگر دقت نکنیم ممکن است در جبهه اصولگرایی که یک طیف هست اختلافات کوچکی که قبلا پررنگ نبود باعث انشقاق شود و خط دیگری کار را در دست بگیرد.

بنابراین باید حداقل تا انتخابات، وحدت را ادامه دهیم اگر هم می خواهیم روی اختلافات بحث کنیم باید بگذاریم درون خودمان و پس از انتخابات که مجلس و دولت را از دست ندادیم . اما خطر این است که اصولگرایان مجلس را از دست بدهند. علتش هم همین فشارهای خارجی برای زدن اصولگرایان است. چرا که آنان فهمیده اند اصولگرایان، پشتیبان اصلی منویات رهبری هستند. نظام سلطه تلاش می کند که این را از بین ببرند. بنابراین اولین انتخابات پس از فتنه بودن به همراه آن فشارها و عملکرد جریان اصولگرا در هشت سال گذشته با طیف های مختلف در مجلس و دولت که البته تا حدی کارآمدی خود را نشان داده است ایجاب می کند که ما وحدت خودمان را حفظ کنیم و بعد بپردازیم به برخی تفاوتها یا اختلافهایی که بسیاری از آن هم تصنعی است.

* دادن لیست های مختلف چه نتایج را به فضای اصولگرایی بار می کند؟
چون الان در جبهه اصولگرایی و گروه های تشکیل دهنده این جبهه خط کشی بسیار دقیق و کاملا شفافی ندارند. پاسخ به این برمی گردد که رقابت بین اصولگرایان را چگونه تعریف می کنید. ما اگر برسیم به این وضعیت که خطر جدی احساس نکنیم از جناح هایی که متصل به مراکز بین المللی هستند و علناً یا غیر علنی با بیگانگان همکاری می کنند. اگر این خطر پررنگ نشود (که من فکر می کنم پررنگ هست) آنگاه اصولگرایان می توانند رقابت کنند. اما هم اکنون آنقدر این خطر وجود دارد که بیگانگان سرمایه گذاری جدی کرده اند همه عناصر فضای سایبر و عوامل دست دوم داخلی خود را فعال کرده اند، ما باید هوشیار باشیم که اختلاف نکنیم.

اگر احتمال ضعیفی باشد که تعدد لیست داشته باشیم و مجلس به عنوان مهمترین مرکز قانون گذاری به دست افراد غیر معتقد بیفتد وظیفه ماست که از این اختلافات پرهیز کنیم. اینجا هم اگر خودمان درون جبهه اصولگرایی به اختلاف نظر رسیدیم فکر می کنم باید فرمایشات رهبری را به عنوان حکم بپذیریم و بفهمیم ایشان تمنا، تقاضا و منویاتشان چیست آیا این است که متشتت شویم یا صدای فریاد رهبری با حفظ وحدت و آرامش بر اصولی است که ماه ها بر آن تاکید داشتند و اخیرا هم مجددا یاد آوری کردند.

* آقا فرمودند رقابتی باشد این رقابت به چه معناست؟
رقابت یک مفهوم لازم در هر انتخابات است اگر رقابت نباشد انتخابی هم وجود ندارد. در واقع مقام معظم رهبری رقابت را که شرط شادابی فعالیت و تحرک و حضور جدی و حداکثری مردم است بر آن تاکید می کنند. رقابت باید وجود داشته باشد. لیکن رقابت را برخی فقط در تعدد لیست بین نیروهای انقلاب تعریف می کنند سلایق مختلف باید خود را عرضه کنند و بعد مردم بتوانند از بین این سلیقه ها انتخاب کنند اما ما به عنوان اصولگرایان حق نداریم فرمایش اصلی و درست آقا را تطبیق با خودمان بکنیم. رقابت یک مفهوم است که باید در هر انتخاباتی باشد وحدت هم مقوله دیگری است که باید به آن توجه کنیم این وحدت چه وحدت میان همه نیروهای معتقد به نظام و انقلاب و قانون اساسی است و چه بین اصولگرایان است باید وجود داشته باشد. رقابت باید در زمینه برنامه ها و امید آفرینی نسبت به آینده باشد.

* شما با حضور نامزدهای جبهه متحد در لیستهای دیگر مشکلی ندارید؟
حتما همه چهره های اصولگرا نسبت به لیستهای منتسب به جریان اصلاحات و انحراف مرزبندی دارند لیکن اگر درون اصولگرایان تشخیص دهیم گروهی داخل اصولگرایان است و اسامی افراد جبهه متحد را بدهد مشکلی نیست و ما نمیتوانیم مجبورشان کنیم اسم را پاک کنند ولی می توانیم اظهار کنیم ما متعلق به آن لیست نیستیم و پایبند به فرایند وحدت اصولگرایان هستیم.

* رهبر معظم انقلاب در مورد انتخاب نامزد، خطاب به مردم فرمودند: «افرادى که می توانند انسان را خاطر جمع کنند، بین انسان و خدا حجت براى انسان درست کنند، انسان به اینها اطمینان کند؛ آنجائى که خودش میتواند تحقیق کند، تحقیق کند.» این افراد و گروههای که حجت آور هستند چه کسانی هستند؟
ما فرقمان با دموکراسی های سایر دنیا در چند مطلب است یکی آنکه ما به هر طریقی نمی توانیم رای جمع کنیم. ما نمی توانیم از هر طریقی استفاده کنیم تا رایی بر خود اضافه کنیم و مهمتر آنکه ما در رای دادنمان، به عنوان یک فعل عبادی، همیشه به دنبال حجت می گردیم باید ببینیم بین خود و خدا مطمئن باشیم که کاری که صورت می دهیم همان کاری است که مورد رضایت خدا، پیغمبر و ولی خداست. این را آقا طبق قانون کلی اشاره فرمودند. یا خودمان تشخیص می دهیم و نمی توانیم تقلید کنیم اگر متخصص این حوزه باشم بر من حجت است که راه را خودم دنبال کنم اما اگر نیستم باید به دو نفر خبره صاحب نظر تکیه کنم. این یک شیوه عقلانی صحیح است که در همه کارهای زندگی به کار می گیریم. این فرمایش را نباید فراموش کنیم. کسی نگوید ما آزادیم قیم نمی خواهیم. بله شما آزاد هستی اگر تسلط و توانایی دارید. من فکر می کنم جبهه متحد اصولگرایان، حجتی برای خود پیدا کرده و تکیه گاهی به نام جامعه محترم مدرسین و روحانیت مبارز دارد. امام در مورد آقای مهدوی و جامعه مدرسین آن جملات را فرمودند که برای همه ما حجت آور است.

* معمولا معیارهای سلبی کمتر مورد تبیین قرار می گیرد. که یکی از آنها بحث ساکتین است. در جبهه متحد اصولگرایان چگونه این مهم مورد بررسی قرار می گیرد؟
در مورد اصحاب فتنه که تکلیف مشخص است. اما در مورد ساکتین، عده ای بعد از اتفاقات انتخابات ۸۸ با جریانی که بعدها موسوم به جریان فتنه شدند همراه بودند و وقتی که تقلب مطرح شد و تحرکات خیابانی آغاز شد و بعد آسیب زدن به امنیت ملی شروع شد و بعد از بلواهای خیابانی و آشوبها، از این آتش افروزی ها، تبری نجستند. بعدها هم معلوم شد که این جریانات با مراکزی در خارج از کشور در ارتباط هستند و مدیریت میکنند باز هم از اینها تبری نجستند. معلوم شد عده¬ای به دنبال ضربه زدن به امنیت ملی و کیان جمهوری اسلامی و ولایت فقیه هستند بازهم عده ای سکوت کردند اینها کسانی هستند که به درستی ساکتین و مردودین فتنه نام گرفتند و حتما نمی شود با آنها کار کرد. آنهایی که ابتدا فتنه را به درستی درک نکردند و بعد از روشن شدن قضایا برگشتند و موضع گیری کردند مشکلی ندارند هر چند باید در بصیرت افزایی خود تلاش کنند.

یک عده از ساکتین هم ساکتین در مقابل فساد هستند. در فساد تکلیف روشن است عده ای مشی ‏شان اشرافی گری است، راهشان با تبعیض و پارتی جلو بردن است، در هر موضع اقتصادی که وارد می شوند اول به دنبال تسهیلات و منافع بانکی ارزان قیمت و مجانی هستند و با ارقام بسیار درشت اینها اصلا مشی شان با ساده زیستی مخالف است و با اصولگرایی اصلا همراه نیستند. لذا کسانی که با این جریان همراهی دارند جایی در اصولگرایی ندارند.

در مورد انحراف هم اتفاقی افتاد در دولت نهم و عمدتا دهم که باعث موضع گیری تاسف بار رئیس جمهور در مساله تعویض وزیر اطلاعات، قهر یازده روزه و...شد کسانی که روی آن مواضع پافشاری کردند و هنوز هم جسته و گریخته مواضع خودشان را درست می دانند اینها هم البته یک گروهک هستند که در نزدیکی رئیس جمهور لانه کردند اینها افکارشان با اعتقاداتی در حوزه فرهنگی و دینی دارند که مورد تایید هیچ کس نیست. هیچ کس از افراد ذی صلاح مثل مراجع و عالمین. این آقایانی که نظر می دهند نه متخصص هستند نه کسی تاییدشان می کند. بنابراین انقلاب در این کشور با امام شروع و ولایت فقیه تداوم پیدا کرده و ریشه ۱۴۰۰ ساله هم دارد این جریان اصیل است و اگر کسی خلاف یا روبروی آنها صحبت کردند، طبیعتا انحراف هستند. متاسفانه عده ای در مقابل این جریان چه در دولت نهم و چه این دولت و چه در ایام قهر یازده روزه و بعد از آن، در مقابل انحراف سکوت کرده اند.

* شما نمایندگی مردم تهران در مجلس هفتم و مجلس هشتم را دارید. به نظر شما مجلس هشتم با چه آسیبهایی مواجه بود؟
مجلس هشتم هم نقاط قوت و ضعف خودش را داشت اما واقعیت این است که من اگر یک نقطه ضعف اصلی مجلس را بخواهم بگویم این است که در فراکسیون اصولگرایی، ظرفیت اصولگرایی در مجلس هشتم به کار گرفته نشد و عملا تلف شد. ما حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰ نماینده اصولگرا داشتیم که وقتی اختلافات پیش آمد مجلس نتوانست از ظرفیت اصولگرایی خود استفاده کند و به هر حال فراکسیون اصولگرا در یک مسیر خاص رفت و این را بزرگترین ضعف مجلس هشتم می دانم. ما باید دائما خود و دیگران را با معیار هایی مثل دین، منویات رهبری و معیارهای اصولگرایی رصد کنیم، عده ای که نام خود را اصولگرا می گذارند بعضا وارد زد و بند با وزرا و برخی دستگاه های دولتی می شوند که برای محل روستا و شهر خودشان امکانات بگیرند علی رغم اینکه این کار خلاف قانون است و یا گاهی اوقات آن کار با مصالح کشور و مملکت نیست.

در مورد دانشگاه آزاد هم آن یک حادثه بود و کلانش این است که برخی از نمایندگان با دانشگاه آزاد مراوده دارند و مراجعه دارند در این مراجعه ها می خواهند تخفیف بگیرند جا به جایی بگیرند دانشگاه آزاد هم با آنها همراهی می کند، با نماینده ها. نمایندگان هم از آنان حمایت می کنند و حال آیا این تعامل برای مصلحت کشور است؟ خوب حتما با مصالح کشور در تضاد قرار می گیرد یا مثل همان داستان وقف که به نوعی جریان مقابل است. اگر رهبری می گویند ما نباید وامدار مراکز قدرت و ثروت باشید از جنس این موارد محسوب می شود.

یکی دیگر از آسیبهای مجلس هشتم این بود که افرادی که به اسم مبارزه با فتنه، مواضع تند و نامناسبی را اتخاذ کردند و دم از گفتمان ناب می زدند. بخش وسیعی از اصولگرایان همواره تلاش می کنند مواضع خود را با گفتمان اصولگرایی و انقلاب تطبیق دهند که البته این کار آسانی نیست. در حوادث مختلف گاهی باید با تندی و صلابت بایستید و گاهی شرایط ایجاب میکند که با آرامش برخورد کنید. هر دو هم برای یک هدف. عده ای در اول انقلاب رفته اند و دفتر سفارت امریکا را تسخیر کردند و آن حادثه عظیم را ایجاد کردند و ابهت امریکا را در دنیا شکستند عده ای فکر می کردند اگر همین کار را با سفارت انگلیس فعلی انجام دهند همان افتخارات و آثار را خواهد داشت این مقایسه، مقایسه خیلی ساده انگارانه است، انگلیس کسی نسیت باید مراقب باشیم چقدر هزینه به کشور وارد می کنیم؟ و چقدر منافع برای کشور دارد؟ احساساتی برخورد نکنیم. بعد از فتنه به نظرم، نظر رهبری دقیقا این بود که ما باید جریان انحراف و فتنه را تبیین کنیم و سر جای خود بنشانیم. یعنی نظام به هیچ وجه نمی پسندند که کشور دچار آشوب و برخورد های تند رسانه ای و بگو مگوهای کم فایده بشود اگر کسی این را نفهمد دچار افراط و تفریط می شود لذا با همه وجود دارد مدیریت می کند. حالا ما بگوییم آنها را دار بزنند و حقشان باشد یا نباشد اما مصالح کشور تجویز دیگری می کند. ما نمی توانیم خود سرانه اقداماتی را صورت دهیم. ایشان به درستی بر تبیین، روشنگری و ایجاد آرامش در فضای سیاسی اجتماعی تاکید داشتند که همین روند موجب شکل گیری حماسه بزرگ ۹ دی و انزوای سران داخلی فتنه شد.

* در مورد هر کدام از کلمات زیر پاسخ یک کلمه ای بدهید:
دانشگاه دورهام: آنجا فعالیتهای خوبی داشتیم و از آن فضا استفاده کردیم تا گفتمان انقلاب را در میان دانشجویان انگلیسی گسترش دهیم
شیراز: خوشا شیراز و وصف بی مثالش
سید نورالدین حسینی الهاشمی: عالم بی بدیل. منهای امام و رهبری، حکومتی ترین عالمی که دیدم و اسلام حکومتی را بسیار خوب فهمیده بودند. در شیراز فضایی ایجاد کرده بود این مرد که قبل از انقلاب، کنسول انگلیس را شلاق زدند
قم: ام القرای انقلاب
مفسده اقتصادی سه هزار میلیاردی: ظلم بزرگی به نظام و انقلاب
وحدت شکنان: زیاده خواهی
احمدی نژاد: و ما ادراک احمدی نژاد؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین