کد خبر: ۱۴۴۵۰۱
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۳
اندیشکده موسسه تحقیقات صلح بین الملل از واردات به ایران با پرچم های اروپایی

اروپایی ها تحریم های ایران را دور می زنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تا قبل از سال 2008 و پیش از آن که سازمان ملل بر سر انتقال سلاح ممنوعیت ویژه ای ایجاد کرد، بسیاری از سلاح ها و کالاهای دو منظوره از طریق کشتی های ایرانی انجام می شد، و یا این که از طریق مجوز شرکت های ایرانی منتقل می شد. اما پس از آن که تحریم های سازمان ملل بر ضد ایران در این زمینه اعمال شد، ایران از طریق دریافت مجوز از شرکت های خارجی برای کشتی های خود، همچنان به انتقال سلاح ادامه می دهد. 

در برخی گزارش های منتشر شده این ادعا مطرح شده است که ایران از طریق ثبت نام در شرکت های اروپایی تحریم های اعمال شده بر ضد خود را دور می زند و از این طریق اقدام به حمل کالاهای مورد نظر خود به صورت قاچاق می کند.

به گزارش پایگاه خبری هافینگتون پست، اندیشکده موسسه تحقیقات صلح بین الملل در استکهلم پایتخت سوئد، با انتشار گزارشی در این زمینه مدعی شده است: تاجران ایرانی با هدف دور زدن تحریم های اعمال شده از سوی غرب، بارهای مورد نظر خود را در کشتی هایی قرار می دهند که از شرکت های اروپایی و کشورهایی که ایران را تحریم کرده اند، مجوز رسمی دارند.

بر اساس این گزارش، این ادعا مطرح شده است که این کشتی ها با استفاده از مجوز شرکت های غربی و اروپایی، اقدام به حمل سلاح و قاچاق آن به مکان های مورد نظر ایران می نمایند.

این گزارش در ادامه می افزاید: تا قبل از سال 2008 و پیش از آن که سازمان ملل بر سر انتقال سلاح ممنوعیت ویژه ای ایجاد کرد، بسیاری از سلاح ها و کالاهای دو منظوره از طریق کشتی های ایرانی انجام می شد، و یا این که از طریق مجوز شرکت های ایرانی منتقل می شد. اما پس از آن که تحریم های سازمان ملل بر ضد ایران در این زمینه اعمال شد، ایران از طریق دریافت مجوز از شرکت های خارجی برای کشتی های خود، همچنان به انتقال سلاح ادامه می دهد.

هاف گریفیتس کارشناس این اندیشکده در این باره می گوید: ایران با استفاده از مجوزهای قانونی شرکت های کشتیرانی اروپایی که در سطح بین المللی معتبر است، به اقدامات خود ادامه می دهند. از جمله کشورهایی که به کشتی های ایران مجوز می دهند، می توان به کشورهای آلمان و فرانسه اشاره کرد، این در حالی است که خود این کشورها از این موضوع آگاهی ندارند.

وی در ادامه سخنان خود در این زمینه تصریح می کند: ایران در سال های اخیر به دلیل افزایش محدودیت ها و چارچوب های قانونی اقدام به فریب غربی ها کرده و از کشتی هایی استفاده می کند که هیچ گونه پرونده مشکوکی در سابقه کاری خود ندارند. به همین دلیل کشورهای اروپایی باید در مورد نحوه استفاده از مجوز شرکت های اروپایی توسط ایران، تمهیداتی بیندیشند.

گریفیتس در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به این که باید جلوی این اقدام ایران گرفته شود، تصریح می کند: پیشنهاد ما این است که باید دولت های کشورهای اروپایی و شرکت های کشتیرانی در این زمینه با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند و در این زمینه تبادل اطلاعات کنند تا اطلاعات مربوط به اقدامات ایران در اختیار مقامات امنیتی دریایی قرار گیرد.
به گزارش شفاف، در بخش پایانی این گزارش آمده است: شرکت "سی ام ای سی جی ام" که سومین شرکت بزرگ کشتیرانی در دنیا است، در ماه نوامبر واردات محموله های کشتی را از ایران ممنوع کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین