کد خبر: ۱۴۴۷۲۵
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۵
در فاز اول هدفمندی یارانه ها تایید شد

قیمت مسکن افزایش می یابد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بازار مسکن به عنوان يکي از اصلي ترين بازارهاي جاذب سرمايه همواره برای سرمایه گزاران از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است از طرفی مسکن به عنوان یک نیاز اساسی برای همه مردم اهمیت ویژه ای دارد و به همین دلیل نوسانات قیمت مسکن تاثیر مستقیم بر زندگی مردم می گذارد.

تاثیری آنچنان محسوس که گاهی گرانی مسکن کالاهای اساسی دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و رکود بازار مسکن باعث رکود اقتصاد کشور می شود 

بازار مسکن به عنوان يکي از اصلي ترين بازارهاي جاذب سرمايه همواره برای سرمایه گزاران از اهمیت وِزه ای برخوردار بوده است. از طرفی مسکن به عنوان یک نیاز اساسی برای همه مردم اهمیت ویژه ای دارد و به همین دلیل نوسانات قیمت مسکن تاثیر مستقیم بر زندگی مردم می گذارد.تاثیری آنچنان محسوس که گاهی گرانی مسکن کالاهای اساسی دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و رکود بازار مسکن باعث رکود اقتصاد کشور می شود.

در طول ماه هاي گذشته و در حقيقت از زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه ها گراني مسکن هم همسو با واقعيت شدن قيمت ساير کالاها و خدمات مصرفي مطرح شد و در حقيقيت عده اي از کارشناسان اقتصادي گراني مسکن در اين مقطع زماني را اقتضاي مرحله گذار از اجراي قانون و لازمه بهبود شرايط اقتصاد کشور عنوان کرده اند که البته این مساله همواره از سوی دولتی ها تکذیب شد.

اين در حالي بود كه پس از اجراي اين قانون و در سال جاري قيمت مسكن و همچنين اجاره‌بها در برخي مناطق تا 40 درصد افزايش قيمت را تجربه كرد اما مسئولين نه‌تنها زير بار افزايش قيمت مسكن نمي‌رفتند بلكه تاثير اجراي اين قانون بر قيمت مسكن را تكذيب مي‌كردند.دولتی ها همواره اعلام کرده اند که هدفمندی یارانه ها تاثیری بر بازار مسکن نداشته و نخواهد داشت.

حالا بعد از گذشت یک سال از هدفمندی یارانه ها و درآستانه اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی و آزاد سازی مجدد قیمت ها، بالاخره يكي از مسوولان وزارت راه و شهرسازي، تاثير هدفمندي يارانه‌ها بر قيمت مسكن را تاييد كرد.

معاون وزير راه و شهرسازي از نتيجه تحقيقاتي سخن گفت كه از افزايش 15 تا 20‌درصدي قيمت‌ها در بخش مسكن پس از هدفمندي يارانه‌ها حكايت دارند؛ افزايش قيمتي كه در يك سال گذشته هيچ‌گاه مورد تاييد مسوولان وزارت راه و شهرسازي نبود و بارها و بارها خبرهايي از بي‌تاثير بودن اجراي اين قانون بر اين بخش به گوش رسيد و فریاد اقتصادی ها درباره بازار مسکن همواره تکذیب شد و تشوشیش اذهان عمومی خوانده شد.

تکذیب افزایش قیمت مسکن در حالی بود که با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي تاثيرپذيري بخش مسكن از اجراي قانون اجتناب‌ناپذير بود. همچنین هزينه‌هاي توليد در صنايع انرژي‌بري كه بخش مسكن وابستگي شديدي به آنها دارد، به شدت رشد كرده و اظهارنظرهايي همچون بي‌تاثير بودن اجراي قانون كارشناسي‌شده و قابل پذيرش به نظر نمي‌رسيد.

در این میان هزينه‌ها در بخش‌هايي همچون، سيمان و فولاد، در كوره‌هاي آجرپزي و حمل‌ونقل مصالح ساختماني افزايش يافته بود، و در چنين شرايطي معلوم نبود چگونه دولتی ها می گویند، هدفمندي يارانه‌ها بر بخش مسكن بي‌تاثير بوده است؟

حالا در آستانه اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها، وزیر مسکن که معاونش تلویحا افزایش 15 تا 20 درصدی در فاز اول را پذیرفته ، اعلام کرده است که فاز دوم هدفمندی یارانه ها تاثیری بر قیمت مسکن ندارد تا داستان گذشته تکرار شود.

وزير راه و شهرسازي چند روز پيش بار ديگر از بی تاثیر بودن هدفمندی یارانه ها در بازارار مسکن خبرداد و گفت :" اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها تاثيري بر قيمت مسكن ندارد و دولت در حوزه مسكن با در اختيار داشتن زمين رايگان، تسهيلات ارزان، كنترل قيمت مصالح و با اتخاذ تدابير لازم، قيمت مسكن را در كنترل دارد. علي نيكزاد حتي اظهار داشته بود كه از بين مولفه‌هاي تعيين‌كننده قيمت مسكن، مصالح و اهم آن فولاد و سيمان است كه مي‌تواند تاثير‌گذار باشد، اين هم با تدابير دولت تحت كنترل است. وزير راه و شهرسازي افزوده بود كه چنانچه فولاد و سيمان توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت همانند گذشته به خوبي كنترل شود، در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها هم مشكلي در اين خصوص نخواهيم داشت."

اما جالب اینجا است که معاون وی بعد از چند روز خبر از افزایش قیمت مسکن بعداز هدفمندی داد تا سخنان آقای وزیر وتو شود!

سيدمحمود فاطمي‌كه از افزايش 15 تا 20‌درصدي قيمت مسكن با هدفمندي يارانه‌ها خبر داده بود، از گراني سيمان نيز حكايت كرد. وي درباره افزايش قيمت سيمان در روزهاي اخير، به «مهر» گفت: افزايش قيمت سيمان به دنبال طرحي بود كه توليدكنندگان آن قبلا به دولت برده بودند و در آن درخواست افزايش قيمت دادند، بنابراين بيش از تورم موجود كشور، انتظار افزايش قيمت را نداريم و دولت به وعده عدم افزايش قيمت پايبند است.

هرچند كه معاون وزير راه و شهرسازي به پايبندي دولت به وعده عدم افزايش قيمت در بخش مسكن نيز اشاره كرده اما به نتيجه تحقيقاتي نيز اشاره كرده كه نشان داده طرح هدفمندي يارانه‌ها در نهايت افزايش قيمت 15 تا 20‌درصدي را در بخش مسكن به همراه دارد.

رييس سازمان تحقيقات ساختمان و مسكن، اظهار داشت: در سال 88 تحقيقي درخصوص تاثير هدفمندي يارانه‌ها بر قيمت مسكن از سوي يك تيم خبره و گروهي از اقتصاددانان برجسته كشور انجام شد كه نشان داد اين طرح در نهايت افزايش قيمت 15 تا 20‌درصدي را در بخش مسكن دارد و بيش از اين تاثيري بر قيمت‌ها ندارد.

در هر حال، ضد و نقیض های دولتی ها درباره بازار مسکن ادامه دارد.این در حالی است که تنها با حضور در چند بنگاه معاملات ملکی در سطح شهر تهران و مقایسه قیمت ها در دفاتر این بنگاهها می توان به افزایش قیمت مسکن و اجاره بها بعد از هدفمندی یارانه ها پی برد و این مساله نیازی به تحقیقات آنچنانی ندارد.

به گزارش شفاف،یک خانواده اجاره نشین که هر سال مجبور به تغییر خانه است، به خوبی افزایش ماه به ماه اجاره بها را لمس می کند و زوج های جوان بی خانه که برای خرید مسکن سرمایه گذاری کرده اند و وام گرفته اند متوجه تغییر قیمت ها و افزایش آنها هستند.حال باید منتظر ماند و دید فاز دوم هدفمندی یارانه ها چه تاثیر برقیمت مسکن دارد و آیا دولتی ها به راستی می توانند بازار مسکن را کنترل کنند چرا که فاصله شعار تا عمل بسیار است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین