کد خبر: ۱۴۴۸۱۶
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۹

کمبود شدید تخت بیمارستانی در تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از کمبود تخت‌های بیمارستانی و فرسودگی اغلب آنها در تهران خبر داد و از مجلس و دولت برای رفع این مشکل کمک خواست. 

حسن ابوالقاسمی در مراسم راه‌اندازی تخت‌های ICU و همودیالیز بیمارستان شهدای یافت آباد اظهار داشت: بیمارستان‌های تهران در حال حاضر دارای کمبود تخت است به طوری که بیش از ۹۰درصد تخت‌های بیمارستانی کاملاً اشغال هستند.

وی افزود: برای این انقلاب خون دل‌های بسیاری خرده شده است و ما نیز باید با توجه به دستاوردهای کنونی متخصصان در رشته‌های پزشکی بهترین خدمات را به مردم تلاشگرمان ارائه کنیم.

ابوالقاسمی با اشاره به فعالیت ۴۰۰ هزار پزشک و کادر پزشکی در کشور تصریح کرد: آنچه که برای مردم تهران و به خصوص جنوب این شهر شایسته است ارائه خدمات درمانی مناسب به وسیله بیمارستان‌های خوب و زیبا است که خوشبختانه در اکثر مناطق محروم کشور نیز این بیمارستان‌ها ساخته شده‌اند و اولویت ما نیز ساخت بیمارستان در مناطق محروم است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ما باید مردم جنوب تهران را در زمینه مباحث درمانی توانمند کنیم و در این زمینه تلاش‌های بسیاری نیز توسط دستگاه‌های دولتی شده است تا هر چه زودتر بیمارستان‌های جدیدی جایگزین بیمارستان‌های قدیمی شود.

ابوالقاسمی گفت: البته جایگزینی بیمارستان‌های جدید یک فرآیند طولانی مدت است و باید در کوتاه مدت بازسازی‌ بیمارستان‌ها که یک ضرورت است صورت پذیرد.

وی افزود: خوشبختانه ۹ بیمارستان بر اساس ماده ۱۶ برای سال آینده بیمارستان‌های جایگزین آن که اعتباراتش نیز مصوب شده است در دستور ساخت قرار می‌گیرد که از آن جمله می‌‌توان به ساخت بیمارستان جایگزین بیمارستان شهدای یافت آباد با اعتبار بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه ساخت بیمارستان‌ها مسلماً زمانبر خواهد بود و باید در این زمینه از امکانات موجود بهترین بهینه را برد افزود: در حال حاضر برای ساخت اورژانس و ICU که در اولویت قرار دارد تلاش‌های زیادی شده است.

وی ادامه داد: ما نباید منتظر ساخت بیمارستان در نقاط بالای شهر باشیم تا مردم مجبور باشند خدمات خود را از این بیمارستان‌ها دریافت کنند در این زمینه با تجهیز ۳۰ تخت سوختگی بیمارستان یافت‌آباد می‌توانیم این خدمات را به آحاد مردم ارائه کنیم.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات استانداری برای تجهیز سوختگی بیمارستان یافت آباد اختصاص یافته است افزود: در این زمینه نامه‌ای نیز ارسال خواهد شد تا بتوانیم ۱.۵ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل فعالیت‌های اورژانس و بخش‌های سوختگی این بیمارستان دریافت کنیم.

وی همچنین به فعالیت‌های بیمارستان یافت آباد در کمک به بیماران سوختگی در حادثه دماوند که در بیمارستان یافت آباد نجات یافتند گفت: ما دلایل کافی داریم که می‌‌توانیم از ظرفیت‌های موجود بیمارستان بیشتر استفاده کنیم و در این زمینه از معاونت ریاست جمهوری درخواست کرده‌ام تا بتوانیم هر چه بیشتر مشکلات بیمارستانی و خدماتی جنوب شهر تهران را برطرف کنیم.

ابوالقاسمی گفت: اعتبارات سلامت بسیار محدود است و در این زمینه بیمارستان‌های خصوصی بسیاری ایجاد شده است ولی افراد کثیری نمی‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

وی بیان داشت: ما نباید شاهد آن باشیم که مردم با مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی دچار فقر شوند البته ما با مباحث خصوصی‌سازی مخالف نیستیم بیمارستان خصوصی نیز مناسب است ولی برای مردم با درآمد بالا.

وی با اشاره به اینکه نباید ما دو استاندارد در حوزه درمانی داشته باشیم افزود: ما امیدوار بودیم که با تأمین ۳ هزار میلیارد تومان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که ۱۱ میلیون نفر تحت پوشش درمانی دارد بتواند از ۱۰ درصد این مبلغ که بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود برای بهسازی و ماندگاری نیروهای تخصصی استفاده کینم.

ابوالقاسمی با بیان اینکه هزاران میلیارد تومان معاملات اقتصادی در همین منطقه یافت‌آباد صورت می‌پذیرد تصریح کرد: ما از خیرین این منطقه و با توجه به سابقه بسیار خوبشان بیشتر از این انتظار داریم زیرا از گذشته نیز این خیرین بوده‌اند که اداره بیمارستان‌ها را برعهده داشتند.

وی همچنین با اشاره به ۳۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی بهداشت و درمان که فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش دولتی صرف می‌شود هزینه می‌شود افزود: ۸۰ درصد از این خدمات با این گردش مالی در حوزه دولتی به مردم اختصاص می‌یابد و فقط ۲۰ درصد را بخش خصوصی برعهده دارد.

وی همچنین به مشکلات پرستاران اشاره کرد و افزود: امروز یک پرستار مجبور است به اندازه ۳ پرستار کار کند در حالی که ما ۴ هزار پرستار در دانشگاه کمبود داریم و اجازه استخدام پرستاران را نیز به ما نمی‌دهند و امیدواریم دولت این اجازه را به ما بدهد.

وی همچنین با اشاره به طرح‌های بهره وری و استفاده از ظرفیت‌های بیمارستان‌ها از کمبود تخت‌های بیمارستان‌ها در تهران گلایه کرد و گفت: این حرفی که می‌گویند ما تخت اضافه داریم حرف بی‌خودی است زیرا با وجود ۵ هزار و ۵۰۰ تخت در زیر مجموعه بیمارستان‌های این دانشگاه ما هنوز از کمبود تخت بیمارستانی بسیار رنج می‌بریم.

ابوالقاسمی با بیان اینکه هم‌اکنون ۹۵ درصد از ظرفیت‌های تخت‌‌ها در بسیاری از بیمارستان ها اشغال است بیان داشت: با توجه به کمبود تخت بیمارستان در تهران دولت و مجلس باید در این زمینه اقدامات مؤثری را انجام دهد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: تهران از شهرهای نیازمند تخت بیمارستانی به حساب می آید به طوری که بر اساس استاندارد باید برای هر هزار نفر یک تخت بیمارستانی وجود داشته باشد ولی امروز برای هر ۴ هزار نفر یک تخت وجود دارد.

ابوالقاسمی ادامه داد: ما آمادگی داریم تا در این زمینه با توجه به پوشش ۱۱ میلیون نفر از مردم تهران که خدمات درمانی و بهداشتی را از این دانشگاه دریافت می‌کنند تا در مدت ۲ سال این مسئله را در صورت اختصاص اعتبارات مناسب برطرف کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سالجاری دولت اراده خوبی را برای حمایت از بافت‌های فرسوده انجام داده است گفت: امیدواریم تا ۳ سال آینده هیچ بیمارستان فرسوده‌ای نداشته باشیم.

وی همچنین به مشکلات بیمه‌های مکمل که با عنوان یکی از موضوعات مهم به شمار می‌آید اشاره کرد و افزود: امروز شاهد آن هستیم که با چندین هزار میلیارد تومان هزینه در این زمینه بیشترین بیمه‌های مکمل در بیمارستان‌های خصوصی صرف می‌شود.

ولی باید بیمه‌های تکمیلی طبق وظایف خود باری را از دوش بیمارانی که در بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند بردارند که البته ما با بیمه ایران در این زمینه برای توانمند کردن بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌های دانشگاه‌ علوم پزشکی شهید بهشتی در دست اقدام داریم.

ابوالقاسمی تصریح کرد: چندی قبل که با رؤسای بیمارستان‌های خصوصی جلسه‌ای داشتم آنها عنوان می‌کردند که با ۱۰ برابر شدن تعرفه‌ها نیز نمی‌توانند بیمارستان‌های خود را اداره کنند حال چه برسد به بیمارستان‌های دولتی از جمله همین بیمارستان شهدای یافت آباد که با یک برابری تعرفه‌ها باید تمام هزینه‌های بیمارستانی خود را اداره کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با پیشنهاد به رئیس بیمارستان شهدای یافت‌آباد برای ورود این بیمارستان در زمینه بیمه‌های تکمیلی برای ساخت و سازهای جدید و استفاده از منابع اعتباری بیمارستانی افزود: ما باید با استفاده از منابع اعتباری بیمارستانی بهترین بیمارستان‌ها را در جنوب شهر تهران ایجاد کنیم.

وی همچنین اظهار داشت: در تهران در برخی مناطق وضعیت کمبود تخت‌‌های بیمارستانی آن قدر بالا است که باید ظرف ۲ سال آینده در این زمینه اقدامات لازم صورت پذیرد زیرا در این مناطق اشغال تخت‌های بیمارستانی تا حدود ۹۵ درصد نیز می‌رسد.

ابوالقاسمی با اشاره به حضور خود در سازمان انتقال خون در گذشته افزود: بنده آن زمان هدفگذاری کرده بودم که بهترین پایگاه‌های انتقال خون را در مناطق محروم داشته باشیم و به این هدف نیز رسیدیم به طوری که هر زمان نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران حضور می‌یافت این پایگاه‌ها را برای بازدید به آنها معرفی می‌کردیم و این مسئله پیام عدالت محوری است.

وی همچنین با اشاره به اینکه ما باید خدمات بیمار درمانی بیمارستان خود را آنقدر ارتقا دهیم که این صدمات در جنوب شهر تهران بسیار بیشتر از شمال شهر باشد گفت: از جمله این خدمات درمانی می‌توانیم در بیمارستان شهدای یافت آباد می‌توانیم بهترین خدمات سوختگی را ارائه دهیم.

ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: ما بر اساس اهداف انقلاب اسلامی باید با توجه به مسئولیتی که این انقلاب بر دوش ما گذاشته است بهترین خدمات را به مستضعفان ارائه و جامه عمل بپوشانیم.

مشکلات درمانی مردم جنوب تهران باید برطرف شود

لاله افتخاری، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم راه‌اندازی طرح‌های آی سی یو و همودیالیز شهدای یافت آباد با تبریک ایام دهه فجر اظهار داشت: بنده برای ارتقا مباحث بیمارستان یافت آباد و فیروزآبادی جلسات متعددی را با وزرای بهداشت گذشته و کنونی داشته‌ام.

وی افزود: در این زمینه بیشترین توجه برای برطرف کردن مشکلات بیمارستان‌های جنوب تهران به خصوص بیمارستان شهدای یافت آباد بود زیرا مردم شریف و شهید پرور این منطقه بتوانند با هزینه‌های پایین بر اساس نیازهایی که در حوزه درمانی دارند مشکلات حوزه بهداشت و پزشکی آنان برطرف شود.

افتخاری با اشاره به بازدید خود در سال گذشته از این بیمارستان که تأثیر بسیاری در گرفتن اعتبار و تخصیص اعتبارات بیشتر از استانداری افزود: اولویت ما برطرف کردن مشکلات بیمارستان‌های فیروزآبادی و شهدای یافت آباد ضمن مراجعه کثیر بیماران جنوب تهران به این بیمارستان‌ها است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده در نشست شورای اداری مسئولان عرض کردم که باید با استفاده از توانمندی خیرین و بازاری‌ها و حضور معتمدان مشکلات درمانی این منطقه جنوب شهر تهران را برطرف کنیم و بخش‌‌های خصوصی را در این زمینه وارد عرضه کنیم و امکانات بیشتری برای ارائه خدمات به مردم لحاظ شود.

به گزارش فارس،افتخاری همچنین به برطرف کردن مشکلات بهداشتی آب این منطقه خاطرنشان کرد: مردم این منطقه که مردمی ولایتمدار و صاحب اصلی انقلاب هستند باید از بهترین خدمات درمانی و بهداشتی را نیز دریافت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین