آفتابنیوز : آفتاب: ماني حقيقي پس از نمايش فيلماش در برج ميلاد گفت: فيلم سينمايي «پذيرايي ساده» فيلمي درباره وسوسه «پول» است.
كارگردان فيلم سينمايي «پذيرايي ساده» كه در نشست پرسش و پاسخ فيلمش امروز ـ 16 بهمن ماه ـ در جشنوارهي فيلم فجر سخن ميگفت، دربارهي ايدهي ساخت «پذيرايي ساده» گفت: من اصولا درباره كارم نكاتي وجود دارد كه هيچ وقت دوست ندارم زياد دربارهي آنها صحبت كنم بنابراين ترجيح ميدهم دربارهي چگونگي شكلگيري «پذيرايي ساده» صحبت نكنم چرا كه روند بسيار پيچيدهاي دارد.
وي در ادامه در پاسخ به انتقاد يكي از حاضران در نشست درباره اينكه «پذيرايي ساده» مخاطب را تحقير و به او توهين ميكند، مطرح كرد: اگر كسي احساس كرده كه به او توهين شده است، من معذرت ميخواهم.
حقيقي در عين حال گفت: اما نيت ما اين بوده كه فيلمي درباره تحقير انسانها بسازيم، اگر بخواهيم درباره چنين موضوعي صحبت كنيم بايد ابتدا چنين مسايلي را در فيلم نمايش دهيم. چرا كه اگر كنش و واكنشهاي حاصل از اين موضوع در فيلم نشان داده نشود اساسا در جلسات مختلف نميتوان درباره آن صحبت كرد.
اين كارگردان خاطرنشان كرد: من متوجه ميشوم كه برخي تماشاگران با ديدن فيلم ناراحت شده و احساس تحقير شدگي به آنها دست ميدهد اما ما سعي ميكنيم شكل زشت تحقير انسانها را در فيلم نشان دهيم تا بتوانيم در چنين جلساتي درباره آن صحبت كنيم.
حقيقي در برابر چند پرسش درباره محتواي فيلم و نظرش دربارهي بخشهايي از داستان بار ديگر يادآور شد: نظر شخص من اين است كه كار فيلمساز اين نيست كه بخواهد حرفي را بزند، كار من به عنوان يك فيلمساز مطرح كردن يك سري از پرسشها است. در واقع ما وضعيتي را در مقابل بيننده قرار ميدهيم و از او ميخواهيم كه نظرش را بگويد.
كارگردان «پذيرايي ساده» در ادامهي اين نشست درباره اينكه چرا فيلمش را در مناطق دورافتاده غرب كشور ساخته است و آيا قصد نمادسازي در اين فيلم را داشته است گفت: من به نمادسازي اعتقاد ندارم و تلاش كردم كه تفكر نمادسازي درباره اين فيلم شكل نگيرد و خوشحالم كه موفق شدم.
وي تصريح كرد: «پذيرايي ساده» داستان وسوسه پول است و براي اينكه التهاب دراماتيك فيلم شكل بگيرد بايد سراغ كسي برويم كه واقعا به پول نياز دارد. طبيعتا نميتوان داستاني مانند «پذيرايي ساده» را در خيابان فرشته تهران روايت كرد.
ماني حقيقي در پاسخ به اينكه چرا خودش هم به عنوان كارگردان و هم بازيگر در اين فيلم حضور دارد اظهار كرد: من ماني حقيقي كارگردان را بيشتر ترجيح ميدهم چرا كه معتقدم اصلا بازيگر نيستم.
وي يادآور شد: من تلاش بسيار زيادي كردم كه بازيگري را براي نقش «كاوه» پيدا كنم و حتي يكي از دوستان را مد نظر داشتم اما ايشان بازي نكردند. در واقع بازي در نقش كاوه در فيلم خودم از روي ناچاري است.
ماني حقيقي در پايان سخنانش به تهيه كنندگي فيلم نيز اشاره كرد و گفت: تهيهكننده واقعي، فيلم سينمايي
«پذيرايي ساده» آقاي جلال شمسيان هستند اما به دلايل اداري ارشاد، به اجبار نام من به عنوان تهيه كننده فيلم در تيتراژ آمده است.
در ادامه اين نشست، هومن بهمنش ـ مدير فيلمبرداري «پذيرايي ساده» ـ نيز ساخت اين فيلم سينمايي را بسيار سخت توصيف و اظهار كرد: ما اين فيلم را در «اورامان» كردستان طي 50 روز فيلمبرداري كرديم.
وي خاطرنشان كرد: البته درطول مدت كار چندين روز به دليل عيد نوروز و همچنين شرايط آب و هوايي كار تعطيل شد. فكر ميكنم واقعا ساخت فيلم «پذيرايي ساده» بسيار سخت بود و حتي مشكل بزرگ ما تغيير لحظهاي و ناگهاني اب و هوا بود كه بايد از صبر تمام عوامل فيلم تشكر كنم.
بهمنش گفت: ماني حقيقي از معدود كارگرداناني است كه مرا سر صحنه كارگرداني كرد و از او چيزهايي ياد گرفتم. اگر صحنهها و اتفاقات خوبي را در فيلم ميبينيد حاصل همكاري مشترك همه ماست.
ترانه عليدوستي بازيگر «پذيرايي ساده» هم در بخشي از اين نشست گفت: بيش از آنكه فيلمنامه «پذيرايي ساده» نوشته شود من از موضوع آن خبر داشتم. حتي تيم افرادي كه با آقاي حسن معجوني تئاتر كار ميكنند با نظر آقاي حقيقي جمع شده و چند روز برخي از صحنههاي فيلم را اتد ميزديم. پس از يك سال از اين اتدها، فيلمنامه نوشته شد كه حاصل آن فيلمي شد كه روي پرده مشاهده كرديد.
به گزارش ايسنا، علاوه بر ماني حقيقي، ترانه عليدوستي و هومن بهمنش؛ اميررضا كوهستاني(فيلمنامه نويس) و محمد باغباني(منتقد ميهمان) حضور داشتند.
از حاشيههاي اين نشست ميتوان به نظرات به شدت متناقض برخي از حاضران در نشست اشاره كرد كه حتي بيان برخي نظرات گاها با اعتراضهايي در سالن نشست روبرو ميشد كه ماني حقيقي از حاضران درخواست كرد كه اجازه دهند هر كس نظر خودش را مطرح كند.