کد خبر: ۱۴۴۸۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۷

هدف آمریکا از اعلام تاریخ دقیق حمله به ایران چیست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «لئون پانه تا» ، وزیر دفاع آمریکا، اخیراً طی گفت و گویی با روزنامه «واشنگتن پست »اعلام کرده است که اسرائیل برنامه ریزی کرده بین ماه های «آوریل تا ژوئن»، یعنی در بهار آتی به ایران حمله کند. اما به راستی تعیین این تاریخ دقیق چه معنایی دارد ؟ 

«لئون پانه تا» ، وزیر دفاع آمریکا، اخیراً طی گفت و گویی با روزنامه «واشنگتن پست »اعلام کرد اسرائیل برنامه ریزی کرده بین ماه های «آوریل تا ژوئن»، یعنی در بهار آتی به ایران حمله کند. سخنان پانه تا بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان پیدا کرد و برداشت های مختلفی از آن شد؛ اما سوال این است که هدف اصلی وی از بیان این اظهارات چه بوده است؟

هرچند بیشتر رسانه ها، به ویژه رسانه های غربی، سخنان اخیر پانه تا را در راستای سیاست اعلامی ایالات متحده مبنی بر تلاش برای بازداشتن رژیم اسرائیل از حمله یک جانبه به ایران ارزیابی کرده اند، اما ظاهرا اهداف دیگری در این میان وجود دارد .

در حقیقت، کاخ سفید از بحرانی نگه داشتن فضا در مورد برنامه هسته ای ایران سود می برد و به این وسیله قصد دارد با جدی نشان دادن خطر حمله رژیم اسرائیل، وسیله ای برای اعمال فشار دیپلماتیک بر ایران بیابند. نشانه ای که می توان در اثبات این مدعا از آن سود جست، تعیین تاریخ دقیق حمله احتمالی رژیم اسرائیل است. دلیلی که «پانه تا » برای اعلام تاریخ مذکور بیان کرده این است که ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، تاریخ مذکور را به عنوان دوره ای حیاتی ارزیابی کرده که پس از آن ایران به «مرحله مصونیت» خواهد رسید.

اما آنچه باراک در مصاحبه ای در نوامبر گذشته اظهار داشت این بود که نمی تواند پیش بینی کند این مرحله چه زمانی فراخواهد رسیداما چرا «پانه تا »دقیقاً سه ماهه دوم سال میلادی جاری را به عنوان تاریخ حمله ذکر کرده است؟ در حقیقت ارتباط آشکاری که میان دوره آوریل تا ژوئن با مثلث آمریکا – اسرائیل – ایران وجود دارد، انقضای دوره تأخیر شش ماهه ای است که اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران تعیین کرده است.

به این ترتیب، آمریکا تلاش دارد با قرار دادن تهدید حمله احتمالی نظامی رژیم سرائیل در همین بازه زمانی، یعنی دوره آغاز احتمالی تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا ، ابزارهای خود را برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران جهت واداشتن ایران به پذیرفتن خواسته هایش در مورد برنامه هسته ای افزایش دهد. باید توجه داشت که وزارت دفاع آمریکا، از اعلام خبر تعویق مانور نظامی مشترک با رژیم اسرائیل نیز استفاده مشابهی کرد. پس از لغو این مانور نظامی که بنا بود روز 15 ژانویه برگزار شود، برخی منابع خبری آمریکایی گزارش دادند مقاماتی در وزارت دفاع آمریکا که نخواسته اند نامشان فاش شود، لغو مانور را به درخواست رژیم اسرائیل اسرائیل دانسته و ابراز نگرانی کرده اند که دولت این کشور بخواهد با این کار، از رو شدن دستش جلوگیری کرده و خود را برای حمله به ایران در بهار سال جاری میلادی آماده نگه دارد.

دلیل دیگر در اثبات این ادعا که هدف از سخنان پانه تا فشار بر ایران بوده، این حقیقت است که سخنان مذکور با اظهارات قبلی مقامات آمریکایی در تناقض است. ایالات متحده در پیامی که ماه گذشته به واسطه ژنرال دمپسی به اسرائیل منتقل کرد، این بود که در صورت وارد شدن اسرائیل به جنگ با ایران بدون مشورت با واشنگتن، ایالات متحده به هیچ وجه این کشور را همراهی نخواهد کرد. با این حال در مطلبی که واشنگتن پست به نقل از پانه تا منتشر کرده، بیان شده که ایالات متحده تعهدی 60 ساله به حفظ امنیت اسرائیل دارد و در صورتی که مراکز جمعیتی اسرائیل در معرض خطر باشند، آمریکا خود را متعهد به دفاع از این کشور می داند.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت سخنان اخیر پانه تا چیزی بیش از تلاش برای بر هم زدن جو روانی علیه ایران نیست و در واقع هنوز قطعیتی در مورد اقدام نظامی علیه ایران چه در اسرائیل و چه در غرب وجود ندارد. آمریکا تلاش دارد تا با واقعی نشان دادن تهدید، جمهوری اسلامی ایران را وادار به پذیرش خواست های خود نماید. بدون شک آمریکا از تبعات جدی حمله احتمالی علیه ایران آگاه است و با ارزیابی که از توان ایران دارد، حاضر به پذیرش چنین ریسکی نخواهد بود.

به گزارش تابناک،این سخنان مقامات آمریکایی و غربی البته یک طرف معادله است و آنان از طرف دیگر معادله یعنی ایران سخن نمی گویند . طرفی که خود به اهمیت ، توان و نفوذش اطلاع دارند ، اما در همین جنگ روانی طبیعی است که سخنی از آن به میان نیاید ، اما گاه عمل بی تردید نکته ها عیان خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین