آفتابنیوز : آفتاب: آزادراه تهران - شمال پس از گذشت 30سال از آغاز عملیات عمرانی تاکنون 12درصد پیشرفت فیزیکی داشته است این خبری است که معاون وزیر راه و شهرسازی در یک نشست خبری اعلام کرد اما سوال این است که چرا پس از گذشت 30 سال از شروع این پروژه تنها 12 درصد از آن پیشرفت کرده است؟
محمد حسین مقیمی نماینده خمین و عضو کمیسیون عمران در پاسخ به این سوال گفت: کمبود اعتبارات و کم توجهی دولت به پروژه آزادراه تهران-شمال موجب شده تا این پروژه به نتیجه نرسد.
وی خاطرنشان کرد: دولت باید طرحها را اجرا و منابع مالی لازم را تامین کند و بخش خصوصی را مشارکت دهد. در حال حاضر اعتباراتی که دولت و بخش خصوصی این پروژه که بنیاد مستضعفان است اختصاص می دهند پاسخگوی نیاز نیست.
عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه اعتبارات اختصاص یافته به پروژه تهران-شمال پاسخگوی نیازها نیست، تصریح کرد: دولت باید از بودجه های عمرانی هزینه پروژه احداث آزادراه تهران- شمال را بپردازدو بخش خصوصی هم باید به موازات آن اعتبار بیارد که این اعتبار تکاپوی نیاز را نمی دهد.
همچنین مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود و عضو کمیسیون عمران نیز در این خصوص گفت: ساخت آزادراه تهران-شمال 30 سال است که شروع شده و حدود 2500 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که این بودجه تامین نشده است چرا که بودجه عمران کل کشور 5 هزار میلیارد تومان می باشد ونمی توان نیمی از آن را خرج یک پروژه کرد.
وی ادامه داد: تنها راه این است که بخش خصوصی وارد این پروژه شود در غیر این صورت و اگر بخواهیم با بودجه های دولتی این پروژه را پیش ببریم مسیر احداث آزاد راه تهران شمال لنگان لنگان طی می شود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه منابع دولتی محدود است و منابعی که در اختیار وزارت راه قرار میگیرد کافی نیست تاکید کرد: باید دنبال اوراق مشارکت و فاینانس های داخلی و خارجی رفت این پروژه پروژه سختی است که مجموعا 120 کیلومتر است که 44 کیلومتر یعنی حدود یک سوم آن تونل است.
به گزارش شفاف،لاهوتی اظهارداشت: منابع دولت محدود است و کوتاهی دولت این است که بخش خصوصی و فاینانس های داخلی و خارجی را وارد موضوع نکرده است..