کد خبر: ۱۴۵۰۳۲
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۳:۵۱

بخش بين‌الملل فيلم فجر پایان یافت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه بخش بين‌الملل سي‌امين دوره‌ي جشنواره بين‌المللي فيلم فجر گفت: امشب يك دوره از تاريخ سينماي ايران به پايان مي‌رسد و فردا دوره‌ي جديد آغاز خواهد شد. 

جواد شمقدري كه امشب ـ 17 بهمن ماه ـ در تالار وحدت سخنراني مي‌كرد، ابتدا با اظهار اميدواري از اينكه مهمانان خارجي حاضر در جشنواره، ايام خوبي را در ايران گذرانده باشند، ادامه داد: اخيرا در صفحات برخي روزنامه‌ها و مجلات آمريكايي، شيپور جنگ زده مي‌شود و متاسفانه كساني كه سوداي تسلط بر جهان را دارند بر طبل جنگ مي‌نوازند و در عين حال ادعاي‌ فرهيختگي و تمدن نيز مي‌كنند.

وي ادامه داد: البته اين اواخر مردم آمريكا هوشيار شدند و در چندين شهر تظاهراتي را برپا كردند اما وظيفه‌ي اصلي و سنگين بر عهده‌ي نخبگان، فرهيختگان و هنرمندان است، زيرا اساسا هنرمند، پيام‌آور صلح، دوستي و عشق‌ورزي است.

شمقدري در بخش ديگري از سخنانش اظهار اميدواري كرد: اميدوارم اين جشنواره و جشنواره‌هاي مشابه فرصت همدلي و همگرايي بيشتري را بين آحاد هنرمندان دنيا ايجاد كنند.

او با اشاره به اينكه در هيچ دوره‌ي تاريخي كار فرهنگي و هنري اينگونه در خدمت سردمداران و افرادي كه مي‌خواهند بر دنيا تسلط داشته باشند، نبوده است، گفت: اين يك عيب بزرگ براي سينماست، زيرا سينماي خوب و آرماني مي‌تواند باعث پالايش روح و تعالي انسان در جهت كمال باشد، همان‌طور كه سينماي ايران پس از انقلاب اسلامي اينگونه بوده است.

معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ابراز اميدواري از اينكه سيطره‌ي فيلم‌هاي پاك بيشتر باشد، خاطر نشان كرد: امشب در پايان يك دوره از تاريخ سينماي ايران هستيم و خوب است نويسندگان مسير مديريتي سينماي ايران را در دوره‌هاي مختلف بررسي كنند زيرا از فردا دوره‌ي جديدي آغاز مي‌شود.

وي با بيان اينكه اميدوارم در دوره‌ي جديد با مديريت سازمان سينمايي فعاليت بهتري وجود داشته باشد، گفت: پس از انقلاب اسلامي بيش از 400 كارگردان سينمايي در اين حوزه فيلم ساخته‌اند و اكنون تلاش ما اين است كه در سال، 100 فيلم سينمايي را توليد كنيم و پيش‌بيني مي‌كنيم در پنج سال آينده 300 فيلم بسازيم.

شمقدري تاكيد كرد: يكي از اهداف ما، حضور در عرصه‌هاي جهاني و بازارهاي بين‌المللي وسرمايه‌گذاري‌هاي مشترك با تهيه‌كنندگان و كمپاني‌هاي بين‌المللي است.

وي خبر داد: يكي ديگر از رويكردهايي كه سال آينده دنبال خواهيم كرد به حضور فيلم‌هاي ايراني كه در سرتاسر دنيا توليد مي‌شوند، مربوط مي‌شود.

معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين باره به همه‌ي فيلمسازان ايراني كه در دنيا فيلم مي‌سازند، اعلام كرد: آن‌ها مي‌توانند فيلم خود را در جشنواره نمايش دهند، البته اينكه فيلم ايراني چه فيلمي است بايد تعريف شود تا قواعد آن با استانداردهاي بين‌المللي نيز هماهنگ باشد.

در بخش اهداي جوايز «جلوه‌گاه شرق» كه جايزه‌ي آن با حضور داوران و نيز شون استون پسر اليور استون اهدا شد، شيرين يزدان‌بخش به عنوان بهترين بازيگر آسيا، پس از دريافت جايزه‌اش گفت: از خانم‌ها و مخصوصا مادران عزيز مي‌خواهم فيلم «بوسيدن روي ماه» را با دقت بيشتر نسبت به فيلم‌هاي ديگر ببينند و اگر خود را به جاي كاراكتر اصلي بگذارند مشخص مي‌شود كه اين زن در زندگي‌اش چه كرده است.

داريوش مهرجويي هم پس از دريافت سيمرغ بلورين‌اش در بخش «جلوه‌گاه شرق، سينماي آسيا» گفت: سوپريز جالبي بود، حدود 25 ـ 30 سال است كه گاهگاهي روي اين صحنه مي‌آيم و مي‌روم ولي اين قيافه عوض نمي‌شود.

او با اشاره به تنديس سيمرغي كه در دست داشت، به شوخي گفت: امشب اميدوار بودم كه يك مجسمه بگيرم ولي با اين حال خوشحالم از اينكه هنوز پس از 30 سال اين قضايا ادامه دارد و سينما پابرجاست.

عليرضا زرين‌دست نيز پس از دريافت ديپلم افتخار خود در بخش جام جهان‌نما براي فيلم «ملكه» گفت: از برادرم محمد زرين‌دست كه عامل اصلي ورود من به حرفه سينما بود و نيز از پرويز نوري براي نقدهايي كه در ابتداي كارم داشت، تشكر مي‌كنم.

در بخش ديگري از اين مراسم، «درك تيد» بازيگر 86 ساله‌ي فيلم «صداي تيره» بهروز افخمي، با تشكر از تمام كساني كه باعث حضور او در اين فيلم و ايران شده‌اند، گفت: حضور در اين فيلم، اين جشنواره و نيز حضور در ايران تجربه‌ي بسيار جالب و بزرگي در زندگي من بود. از ميهمان‌نوازي ايرانيان بسيار تشكر مي‌كنم.

آيين اختتاميه بخش بين‌الملل سي‌امين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در تالار وحدت با حضور هنرمنداني چون رسول صدرعاملي، بهروز افخمي، مرجان شيرمحمدي و نيز برخي مسوولان سينمايي همانند عليرضا سجادپور، حسن نجاريان، احمد ميرعلايي و... برگزار شد.

در حاشيه:

ـ جواد شمقدري در بخشي از سخنان خود با اشاره به صحبت‌هاي داريوش مهرجويي درباره‌ي مجسمه‌ي سيمرغ جشنواره، خطاب به وي گفت: آن نمونه دير به دست ما رسيد و امكان طراحي بيش از 40 سيمرغ وجود نداشت،البته شايد قسمت اين بود كه اين طراحي نيز با تغيير شكل دوره‌ي سينماي ايران همراه باشد.

ـ داريوش فرهنگ يكي از داوران جشنواره‌ي فيلم فجر به دليل مشغله‌ي كاري در پيغامي از عدم حضورش در مراسم عذرخواهي كرد.

ـ در بخشي از مراسم رسول صدرعاملي به عنوان يكي از كارگردان سينماي ايران به روي صحنه آمد و جوايز بخش جام‌ جهان‌نما را اهدا كرد.

ـ در اين مراسم كه با دقايقي تاخير در ساعت 18:45 دقيقه آغاز شد، سالن اصلي تالار وحدت به طور كامل پر شد ولي ناهماهنگي‌هايي در اجراي برنامه وجود داشت كه گاهي با سكوت طولاني مجري همراه مي‌شد.

ـ همچنين با توجه به حضور ميهمانان و هنرمندان متعدد خارجي به دليل نبود مترجم بسياري از صحبت‌هاي برگزيدگان ايراني و مسوولان سينمايي براي مهمانان خارجي ترجمه نشد، البته در بخش‌هاي كوتاهي از برنامه امير اسفندياري ـ مدير بخش بين‌الملل جشنواره‌ي فيلم فجر ـ با مهمانان خارجي به زبان انگليسي صحبت كرد. 

به گزارش ايسنا
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین