کد خبر: ۱۴۵۰۵۸
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۴

قیمت جهانی نفت از مرز ۱۱۶ دلار در هر بشکه گذشت

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: به دنبال سرمای شدید در اروپا و تحت تاثیر تحریم ها علیه ایران قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازارهای جهانی از مرز ۱۱۶ دلار در هر بشکه عبور کرد. 

هراس از کمبود عرضه نفت ناشی از تنش بین ایران و غرب و سرمای بی سابقه در اروپا باعث افزایش شدید قیمت نفت برنت دریای شمال شده است.

بر اساس این گزارش در معاملات روز سه شنبه بازارهای جهانی قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 116.07 دلار رسید. این رقم نسبت به جمعه گذشته بیش از ۲ دلار و از زمان تصویب تحریم نفت ایران در اتحادیه اروپا که حدود ۲ هفته پیش انجام شد نزدیک به ۱۰ دلار افزایش داشته است.

اگرچه اروپا فرصتی ۶ ماهه را جهت توقف واردات نفت از ایران برای خود در نظر گرفته است اما به عقیده کارشناسان تحریم های جدید علیه ایران حساسیت بازار نسبت به حوادث غیر مترقبه را افزایش داده و به همین دلیل با کاهش شدید دمای هوا در نیمکره شمالی شاهد عبور قیمت نفت برنت از مرز ۱۱۶ دلار هستیم.

جان هفرنان، از محققان موسسه گیس انرژی گفت: «فشار فزاینده بر قیمت های جهانی نفت در ماه ژانویه عمدتا ناشی از تردید موجود در بازار در خصوص تبعات تحریم های اتحادیه اروپا بر ایران و رشد چند اقتصاد اصلی دنیا بوده است.»

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه یک پنجم نفت جهان از طریق تنگه هرمز ترانزیت می شود، هر گونه مسدود شدن این تنگه توسط ایران در پاسخ به تحریم های اروپا تبعات فزاینده قابل توجهی بر قیمت های جهانی بر جای خواهد گذاشت.

هافرنان گفت، در صورت ادامه سرمای کنونی و کاهش موجودی زغال سنگ و گاز، پیش بینی کاهش بهای نفت در ماه فوریه با توجه به چشم انداز ضعیف اقتصادی اروپا می تواند اشتباه از آب درآید.

به گزارش فارس به نقل از رویترز،بر این اساس در ادامه معاملات روز سه شنبه قیمت نفت نیم دلار کاهش یافت و در حال حاضر هر بشکه نفت برنت دریای شمال در برابر 115.54 دلار معامله می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین