کد خبر: ۱۴۵۱۰۲
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۸
محمدرضا خلعتبري حرف‌‌هاي جالبي درباره شخصيت عجيب مربي آرژانتيني‌اش دارد

پیغام مارادونا برای ایرانیان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شايد باور کردنش کمي سخت باشد اما امروز محمدرضا خلعتبري ستاره تيمي شده که مارادونا سرمربي‌اش است. در همين سه هفته‌اي که او براي تيم الوصل به ميدان رفته، يک گل زده، يک پاس گل داده و يک پنالتي هم گرفته. همه هواداران تيم الوصل نام او را صدا مي‌زنند و مفسران عرب کانال‌هاي مختلف درمورد درخشش او حرف مي‌زنند. 

حتي يکي از معروف‌ترين مفسرهاي عرب درمورد خلعتبري گفته بود که مارادونا بايد فارسي ياد بگيرد و با زبان فارسي از خلعتبري تشکر کند. در بين اين درخشش مداوم خلعتبري، با او قرار گذاشتيم و بايک مصاحبه تلفني درمورد همه اتفاقاتي که بين او و مارادونا رخ داده صحبت کرديم. گفت‌وگوي همشهری با خلعتبري که شديدا مسحور قرار گرفتن در تيم بهترين بازيکن جهان شده جالب و خواندنی است.

فكر مي‌كردي يک روز شاگرد مارادونا شوي؟
هر بازيكني هم جاي من بود، فكرش را نمي‌كرد. من الان تازه فهميدم يک رويا چه طور به حقيقت تبديل مي‌شود. اما خب اين رويايي است كه اصلا يك بار هم به آن فكر نمي‌كردم. من فصل قبل ذوب آهن بودم، رفتم قطر با الغرافه قرارداد بستم. اما شرايط طوري پيش رفت كه عجيب‌ترين اتفاق براي استقلالي‌ها افتاد و يک دفعه فرهاد مجيدي از تيم جدا شد و صاف آمد با الغرافه قرارداد بست. بعد من با باشگاه به مشكل خوردم و رسما از اين تيم جدا شدم. يک دفعه يكي از بازيكنان خارجي الوصل كنار گذاشته شد...حالا من آمدم الوصل؛ تيمي كه مارادونا سرمربي‌اش است. خودم وقتي فكر مي‌كنم سرم گيج مي‌رود! اتفاق‌هايي که افتاده خيلي عجيب‌وغريب بوده.

كار كردن با مارادونا چطوراست؟
مارادونا را بايد ببينيد و با او كار كنيد تا بتوانيد دركش كنيد يا بشناسيدش. خيلي گنده‌تر از آن چيزي است كه ما فكرش را مي‌كنيم. اصلا اين طوري بگويم كه يک جوري است. يک شکل خاص!

چه شکلي يعني؟
شايد هر کسي جاي مارادونا باشد، اصلا كسي را تحويل نگيرد اما او اين طوري نيست. اخلاقيات و اصول خاص خودش را دارد. به شدت احساساتي است. با همه رفيق است. اما بزرگي، اعتبار و اسمش روي بچه‌هاي تيم تاثير مي‌گذارد. به نظر من مارادونا آخرت فوتبال است و بزرگ‌ترين فوتباليست دنيا جلويش هيچي نيست. اگرببيند واقعا داريد تلاش مي‌كنيد خوشحال مي‌شود و بيشتر كمك مي‌كند. اصلا من هر چيزي که بگويم نمي‌توانم درست و حسابي از مارادونا تعريف كنم. خداييش خيلي گنده است! به زبان خودمان بخواهم بگويم خيلي لوتي و خاكي است.

ظاهرا در همين مدت كم ارتباط خوبي با او برقرار كرده‌اي.
خدا را شكر تا الان هم پاس گل داده‌ام و هم گل زده‌ام. پنالتي هم گرفتم و در كل خوب بودم. خيلي از من راضي است اما خوب خوب هم که باشي باز انتظار دارد بهتر بازي كني . مي‌گويد فوتبال نهايت ندارد. هر چقدر هم فكر كني خوب بازي كردي باز كم است. بايد بهتر باشي. مارادونا در كل با همه خوب رفتار مي‌كند. من هميشه فكر ديگري درباره‌اش مي‌كردم.

چه فکري؟ اينکه مغرور است؟ بد اخلاق است؟
آره! فكر مي‌كردم بداخلاق است اما اصلا اين طور نيست. از نظر فني هم كاملا به روزاست و بهترين تمرينات را براي تيم در نظر مي‌گيرد اما دور و برش هميشه شلوغ است و اين هم خاصيت مارادونا بودنش است. به هر حال وقت تمرينات که مي‌شود، خيلي جدي است و با كسي شوخي ندارد. در عين حال با رفتار آرام از همه كار مي‌خواهد. بازيكنان هم از تمرينات او راضي اند. فوتبال يعني مارادونا. فكرش را بكنيد در كنار او بودن و كار كردن چه قدر لذت دارد.

اولين بار که او را در تمرين ديدي، چيزي به‌ات گفت؟
همان حرف‌هايي كه در روزنامه‌هاي ايران نوشتند. من رفتم سر تمرين، آمد طرفم ، بغلم كرد و پيشانيم را بوسيد. بعد گفت خيلي خوش آمدي. مي‌دانم كه از بهترين بازيكنان ايران هستي. چند سوال هم از فوتبال ايران و شرايط خودم پرسيد. چون تمرين بود نتوانستيم خيلي زياد با هم حرف بزنيم.

فوتبال ايران را چقدر مي‌شناسد؟
خب يک بار كه با هم حرف مي‌زديم از من اطلاعات مي‌گرفت و گفت كه از اين به بعد اخبار مربوط به تيم ملي ايران را پيگيري مي‌كند. از من خواست كه هميشه با قدرت بازي كنم و خسته نشوم. البته مارادونا با آقاي احمدي‌نژاد دوستي نزديكي دارد. آن روز به من مي‌گفت كه با رئيس جمهورتان خيلي رفيقم و قبولش دارم. مي‌گفت يک بار مي‌خواهد او را ببيند.

مارادونا از مردم ايران هم چيزي مي‌پرسد؟
بيشتر حرف‌هاي ما در اين مدت در همان تمرينات و در رابطه با مسائل تيم بوده است. وقت نشده كه با او حرف بزنم. خيلي دوست دارم بنشينم و با مارادونا حرف بزنم اما خب وقت كافي نيست. هفته پيش كه با او حرف مي‌زدم گفت دوست دارد يک بار بيايد ايران و مردم و كشورمان را ببيند. ملاقاتي هم با احمدي‌نژاد داشته باشد. آخر من به او گفتم كه اسطوره خيلي از بچه‌هاي ايران است و همه دوستش دارند. او هم گفت: «سلام منو به ايرانيا برسون»

تو تمرينات با چه اسمي صدايش مي‌كني؟
بعضي موقع‌ها مي‌گويم ديگو. بعضي موقع‌ها هم مي‌گويم «مستر»! هميشه با خنده و شوخي با بچه‌ها حرف مي‌زند.
و او با چه اسمي صدايت مي‌كند؟
در تلفظ خيلي مشكل دارد. بيشتر مواقع آرژانتيني حرف مي‌زند اما خب به من مي‌گويد محمدرضا. البته با تلفظ خاص خودش!

يک روز فكر مي‌كردي ناجي تيمي بشوي كه مربي‌اش مارادوناست؟
من ناجي تيم مارادونا نيستم. اون آن‌قدر بزرگ است كه نيازي به ناجي ندارد. اما همان طور كه گفتم يک روز آرزو مي‌كردم مارادونا را ببينم و با او عكس بگيرم. همان زمان هم مي‌دانستم كه فكري كه مي‌كنم محال است اما الان شاگردش هستم و زير نظر او فوتبال بازي مي‌كنم. براي همين است كه مي‌گويم اتفاقات عجيبي برايم افتاده.

«ديگو آرماندو خلعتبري» با اين لقب چکار مي‌کني؟
(مي‌خندد) چند وقت پيش در روزنامه‌هاي امارات بعد از اينكه من يک بازي خوب انجام دادم اين تيتر را زده بودند. راستش را بخواهيد من اين حرف‌ها را اصلا دوست ندارم .اصلا خوشم نمي‌آيد با او مقايسه بشوم. مارادونا در فوتبال و تاريخ يکي است و تكرار نمي‌شود. همين مسي را مي‌بينيد؟ بهترين بازيكن فوتبال جهان است. اما خب نمي‌تواند مارادونا باشد. چون مارادونا يک تنه يک تيم را قهرمان جام جهاني كرد. ناپل را به آن موفقيت‌ها رساند. بوكاجونيورز را موفق كرد. مارادونا جنجالي بود. طرفدارهايش حاشيه‌هايش را دوست دارند. مي‌گويم كه مارادونا يعني كل فوتبال جهان. من در مقابلش هيچي نيستم. به نظر من هيچ مادري ديگر يكي مثل مارادونا نخواهد زاييد! واقعا از اين كه كنار مارادونا كار مي‌كنم خوشحالم.

از پله بد نمي‌گويد؟
يک بار مثل اينكه پله در مورد مسي حرف زده بود. مارادونا از حرف‌هايش ناراحت شده بود. فكر كنم از پله خيلي نفرت دارد. داشت به زبان آرژانتيني يک حرف‌هايي در موردش مي‌زد. بعدا در كنفرانس خبري هم حرف‌هايي عليه پله زده بود. مارادونا خيلي مسي را دوست دارد و با او تقريبا هميشه در ارتباط است.

از خاطرات دوران بازيگري خودش هم چيزي تعريف مي‌كند؟
نه. همان‌طور كه گفتم 90 درصد روابط ما در همان اردو‌ها يا تمرينات و مسابقات و داخل رختكن خلاصه مي‌شود. حرف خاصي در اين باره نمي‌زند. ضمن اينكه ما مي‌دانيم او چه طور بازي مي‌كرد و چه كارهايي انجام مي‌داد.

وقتي عصباني مي‌شود قيافه‌اش چطوري است؟
باز هم آرامش دارد. مي‌گويم كه كلا آدم عجيبي است. من الان اگر بخواهم درباره مارادونا و رفتارش و اخلاقياتش حرف بزنم، كل صفحه‌هاي مجله هم برايش كم است. در كنار همه اين اتفاقات من سعي مي‌كنم تا هميشه از بودن كنارش نهايت استفاده را ببرم.

بعد از آخرين گلي كه در يكي از بازي‌هاي الوصل زدي، رفتي توي بغل مارادونا.
رفتم از او تشكر كنم. خب تيم ما شرايط ويژه‌اي دارد و بنا به دلايلي نتوانسته نتايج خوب بگيرد اما حالا روز به روز شرايط دارد بهتر مي‌شود و من مطمئن هستم كه الوصل آينده خيلي خوبي با مارادونا خواهد داشت.

خودش در تمرينات فعال است؟
آره بابا. از ما آماده‌تر است. خدا وكيلي نگاه نكنيد چاق شده. توپ را كه مي‌گيرد تا خودش نخواهد، کسي نمي‌تواند توپ را پس بگيرد.

کی روش را با قطبی مقایسه نکنید

خلعتبري هنوز هم با دقت اتفاقات فوتبال ايران را دنبال مي‌کند
حضور در تيم ملي انگيزه‌اي است که باعث مي‌شود محمدرضا خلعتبري شديدا حواسش به ايران باشد. چه ليگ و چه اتفاقات تيم ملي. زماني که در ذوب‌آهن بود، به تعويض شدنش اعتراض مي‌کرد اما امروز مي‌گويد که تلاش کرده اين مشکل را حل کند. البته حضور در تيمي که مارادونا سرمربي‌اش است، شايد دليل کافي باشد براي هر بازيکني که رفتار اشتباهش را اصلاح کند.

اتفاقات فوتبال ايران را دنبال مي‌كني؟
آره. تاجايي كه وقت كنم، اكثر بازي‌ها را از طريق ماهواره نگاه مي‌كنم. الان استقلال، تراكتور و سپاهان مدعيان اصلي قهرماني‌اند و نفت تهران شگفتي ساز ليگ بوده و پرسپوليس و ذوب آهن هم بدترين نتايج خودشان را مي‌گيرند. تقريبا همه چيز را مي‌دانم.

مي‌گويند جدايي تو نقش زيادي در ناكامي‌ذوب آهن داشته.
ذوب آهن آن‌قدر بزرگ است كه به يک بازيكن متكي نباشد. تازه اين ذوب آهن بود كه به من اعتبار و فرصت پيشرفت داد. همين الان بازيكنان بزرگي در اين تيم هستند. از همه مهم‌تر ذوب آهن مربي بزرگي مثل منصور ابراهيم‌زاده دارد كه من مطمئنم وضع را سرو سامان مي‌دهد. اما به نظر من مديراني كه الان سر كار هستند، بايد به فكر تيم باشند و مشكلات را حل كنند. اگر نمي‌توانند تعارف نداريم كه، بروند كنار تا مديران بهتر تيم را درست كنند. من واقعا به خاطر وضعي كه ذوب آهن دارد و مشكلات مديريتي‌اش خيلي ناراحت هستم. بابا ذوب آهن نايب قهرمان آسيا است!

در تيم ملي هم انگار كروش روي تو حساب ويژه‌اي باز کرده.
كي‌روش از مربيان بزرگ دنياست و احتياجي به تعريف من و شما ندارد. كارنامه‌اش مشخص است. مثل او در فوتبال دنيا به اندازه انگشتان يک دست هم نداريم.

فرق كي‌روش با قطبي چه بود؟
قطبي مربي خوب و با دانشي بود اما خب طبيعي است كه در مقابل كي‌روش اصلا نبايد نام او يا مربيان ديگر را قراردهيم. قطبي هم يك دوره‌اي سرمربي تيم ملي بود و زحمت كشيد. اما خب از نظر شهرت و سطح كاري خيلي خيلي پايين‌تر از كي‌روش است. اين يک چيز واضح است كه اصلا نبايد اين دو نفر را با هم مقايسه كرد.

اينكه مي‌گويند خلعتبري توي باشگاهش بهتر بازي مي‌كند تا تركيب تيم ملي را قبول داري؟
به هر حال من در ذوب آهن كه بودم تقريبا آزاد بودم و راحت تر بازي مي‌كردم. از طرفي چون هميشه با بچه‌ها در كنار هم بازي مي‌كرديم هماهنگ‌تر بوديم اما اين باعث نشد در تيم ملي ضعيف بازي كنم. هميشه سعي كردم طوري باشم كه مربي از من راضي باشد.

راستي ذوب آهن که بودي، هميشه زمان تعويض شدن اعتراض مي‌كردي. چرا؟
هر بازيكني دوست دارد هميشه در زمين باشد. من هم يك فوتباليست هستم. براي همين است که از تعويض ناراحت مي‌شوم.

اما اعتراضت را فقط در باشگاه مطرح مي‌کردي.
خب شرايط فرق مي‌كند. معمولا وقتي نمي‌تواني خوب باشي، مربي تعويض‌ات مي‌كند. من از اين بيشتر ناراحت مي‌شوم كه نتوانستم كمكي به تيمم بكنم. يک بار در ذوب آهن از بازي خودم ناراحت بودم و بعد از تعويض اعصابم خرد بود. خيلي‌ها فكر كردند به آقاي ابراهيم‌زاده اعتراض كردم. اما خب من از خودم ناراحت بودم.

اگر مارادونا هم تعويضت كند، بطري و چيزهايي كه دم دستت باشد را شوت مي‌كني؟
خب راستش را بخواهيد به خودم قول دادم حواسم را جمع كنم. مارادونا در اين مسائل با کسي شوخي ندارد. ضمن اينكه كسي كه به مارادونا بابت تعويض اعتراض كند، يعني چيزي از فوتبال نمي‌فهمد. مارادونا آن‌قدر خوب است كه آدم نمي‌تواند به اين چيز‌ها فكر كند. من صد سال سياه عمرا نتوانم به تصميم مارادونا اعتراض كنم! 


به گزارش شفاف 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین