کد خبر: ۱۴۵۲۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۸۴ - ۱۳:۰۱

عراق به سوي از هم پاشيدگي حركت مي‌كند

آفتاب‌‌نیوز :  سعود الفيصل، وزير امور خارجه‌ي عربستان اظهار داشت، وي معتقد نيست كه عراق در آستانه‌ي يك جنگ داخلي تمام عيار است اما اين روند به سوي اين واقعه در حال حركت است.

اظهارات سعود الفيصل به خبرنگاران كه دومين هشدار وي درخصوص تحولات عراق بود، به نظر مي‌رسد مخالفت فزاينده ميان اين پادشاهي و دولت جورج بوش، رييس جمهور آمريكا را بازگو مي‌كند.

وي اظهار داشت: عراق در اوضاع خطرناك و بسيار تهديدآميزي قرار دارد.

وزير امور خارجه‌ي عربستان ادامه داد: اين اوضاع به تدريج به سوي ازهم پاشيدگي در حال حركت است و به نظر مي‌رسد هم اكنون هيچ نيرويي وجود ندارد كه مردم اين كشور را به سوي يكديگر فرا خواند.

سعود الفيصل در پاسخ به اين سوال كه عربستان از چه موردي از اين اوضاع بيشتر هراسان است، گفت: اين امر مي‌تواند منطقه را وارد مناقشه كند و اين امر اصلي‌ترين مورد نگراني همسايگان عراق است.

وزير خارجه‌ي عربستان هم‌چنين به اينكه به قول وي "ايران از شيعيان در عراق حمايت مي‌كند و تركيه كه اجازه‌ي تشكيل كشور كردستان را در همسايگي‌اش را نمي‌دهد" اشاره كرد.

به گزارش الجزيره جنگ عراق و اين اشغال اين كشور جان قريب به 2000 آمريكايي و هزاران عراقي را گرفته و بيش از 200 ميليارد دلار هزينه در بر داشته اما پيشرفت‌هاي كمي در توقف درگيري‌ها كه پس از حمله سال 2003 آغاز شد، به چشم مي‌خورد.

عربستان هم‌چنين نسبت به قانون اساسي عراق كه قرار است تا چهار هفته‌ي آينده به همه پرسي گذاشته شود، ابراز نگراني كرده و گفته اين قانون مي‌تواند كشور عراق را تقسيم و حق اقليت سني را ضايع كند.

سعود الفيصل اظهار داشت، اختلاف شيعه و سني تحت رهبري صدام ديكتاتور كه يك سني بود، عميق نبود اما با انحلال ارتش عراق پس از اشغالگري آمريكا و ممنوعيت حضور اعضاي حزب بعث صدام در سر شغل‌هايشان و مواضع رهبري اين كشور، اين اختلافات شعله‌ور شد.

وي افزود، سني‌هاي عراق تنها به دنبال شغل و تضمين امنيت هستند.

وي از اكثريت شيعه كه هم اكنون قسمت اعظم قدرت در عراق را در دست دارند، خواست تا سني‌ها را از اين امر مطمئن سازند كه آنها شهروندان برابر خواهند بود.

وزير امور خارجه‌ي عربستان ادامه داد، وي تقسيم عراق به دولت‌هاي كردي، شيعه و سني را از زمره سياست‌هاي آمريكا نمي‌داند اما اين موردي است كه در صورتيكه جريان به همين منوال پيش رود، در حال وقوع است.

وي با اين حال از مردم عراق نخواست تا قانون اساسي را رد كنند، بلكه گفت، مساله مهم چگونگي اجراي اين قانون خواهد بود.

سعود الفيصل افزود، دولت بوش و دولت عربستان توافق كردند عراق بايد آزاد متحد و پر رونق باشد.

سعود الفيصل هم‌چنين نگراني‌اش را درباره‌ي آنچه "مداخله‌ي ايران در كشور همسايه‌اش عراق" خواند، تكرار كرد.

از سوي ديگر خبرگزاري آسوشيتدپرس اعلام كرد، فيصل اعلام كرد، زمان براي برقراري روابط ديپلماتيك ميان كشورش و اسراييل فرا نرسيده و آريل شارون، نخست وزير اسراييل را به اعلام درخواست‌هاي غير واقعي از فلسطينيان در حالي كه اقداماتي را در جهت مانع تراشي در روند صلح به انجام مي‌رساند، متهم كرد.

فيصل به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: شارون اقدامي را به انجام مي‌رساند، فورا به سازمان ملل مي‌رود و مي‌گويد من اينكار را انجام نمي‌دهم و آن كار را هم انجام نداده‌ام. ما اينگونه، روابط برقرار نمي‌كنيم. اين اشتباه است چرا كه ما يك كشور درگير نيستيم.

وي هم چنين پيشنهاد عربستان براي برقراري صلح ميان اسراييل و تمام كشورهاي عربي را مجددا روشن ساخت و گفت، در صورتيكه اسراييل از تمام سرزمين‌هاي اعراب در سال 1967 عقب نشيني كند، اين مورد به پاي ميز مذاكره كشانده مي‌شود.

وي همچنين گفت، شارون از تشكيلات خودگردان درخواست‌هايي را دارد كه مي‌داند عملي نمي‌شود.

وزير امور خارجه‌ي عربستان ادامه داد: تشكيلات خودگردان از سوي خود شارون تضعيف شده است آنها به دليل آنچه كه شارون با آنها انجام داده، ضعيف هستند و او هم اكنون توقع دارد تا تشكيلات خودگردان حماس و جهاد اسلامي را خلع سلاح كند. اما محمود عباس، رييس اين تشكيلات سرباز براي انجام اين كار ندارد.

وزراي كشورهاي مسلمان و عرب از جمله قطر، تركيه، مراكش و تونس با سيلوان شالوم، وزير امور خارجه‌ي اسراييل ديدار كرده‌اند اما فيصل گفت، دولت وي راه‌ آنها را دنبال نمي‌كند.

وي افزود: ما يك معاهده‌ي صلح امضا نكرده‌ايم چطور مي‌توان روابطي برقرار كرد؟ چطور اين امر باور كردني است؟ چطور مي‌توان به آنها اعتماد كرد؟

وزير امور خارجه‌ي عربستان هم چنين گفت، وي دوست دارد شاهد كاهش قيمت‌ نفت تا 20 دلار باشد اما فقدان پالايشگاه، هزينه‌هاي مصرفي را حتي اگر نفت خام ارزانتر شود، در ميزان بالايي نگاه مي‌دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین