کد خبر: ۱۴۵۳۳۸
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۴

چین و ژاپن و کره دنبال ماهی گرفتن از آب گل‌آلود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ یک کارشناس مسائل بین المللی معتقد است:‌‌ «ما باید به این مسئله توجه کنیم که نباید همیشه به دنبال آخرین راه حل باشیم بلکه باید به راههای مختلف آسانتری که وجود دارد روی بیاوریم. هنوز دیپلماسی به بن بست نرسیده است.»

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین المللی گفت:‌ «بر اساس واقعیتی که اکنون در شرایط منطقه و جهان وجود دارد یک نوع رو درویی را بین ایران و آمریکا شاهد هستیم واین رودرویی در حال وارد شدن به مرحله جدی تری است. آمریکا تمام امکانات خود را در وزارت خزانه داری متمرکز کرده و ستادی تشکیل داده و از دو سال قبل این ستاد فعال است و در حال شناسایی راهکارهایی است که ایران می تواند تحریم ها را بی اثر کند تا تمهیداتی را وضع کنند تا نه تنها جلوی آن راهها را بگیرند بلکه راههای جدیدی را هم که امکان به کارگیری از سوی ایران دارد، از قبل جلوی آن را بگیرند.»

وی ادامه داد:‌ «در مقابل به نظر من ایران آنطور که باید و شاید امکانات خود را بسیج نکرده و این مسئله را جدی نگرفته و به اعتقاد من جای ستادی مانند ستاد آمریکا که تشکیل دادند در ایران خالی است. یعنی یک مرکزی که کلیه امکانات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور را متمرکز کند و متکی بشویم به افکار عمومی و افکار عمومی را متقاعد کنیم که اکنون جنگی جدی میان ایران و آمریکا شکل گرفته؛ منتهی جنگی گرم نیست به شکلی که دو کشور رودری هم بایستند بلکه یک جنگی است که ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پیدا کرده و برای اینکه ایران بتواند در این جنگ پیروز شود مستلزم این است که تمامی امکانات خود را بسیج و هماهنگ کند و به پشتیبانی ملت ایران متکی باشد.»

این کارشناس مسائل بین المللی افزود:‌ «نکته مهم درباره آمریکا و اتحادیه اروپا این است که اینها در حال حاضر درگیر مشکلات زیادی هستند و دستشان برای اجرای تحریم ها فوق العاده بسته است. از طرف دیگر شوک ناشی از تحریم های نفتی ایران برای وضعیت اقتصادی دنیا کشنده است. به همین دلیل است که اروپا در حال خریدن زمان است.»

بهشتی پور تصریح کرد‌: «تنها کشوری که توانایی آن را دارد نفت ایران را جایگزین کند عربستان است که البته اروپا باز با این مشکل روبرو است که برای نوع و کیفیت نفت عربستان پالایشگاههای کشورهایی مانند یونان، اسپانیا، ایتالیا و اتریش که بیشترین واردات نفت را از ایران دارند متناسب با نفت عربستان نیست و این شدنی است که تبدیل شود اما هم مستلزم هزینه و وقت زیادی است.»

وی ادامه داد: «از طرف دیگر مهمتر از این موضوع شوک روانی ناشی از تحریم ایران است که موجب افزایش قیمت نفت در بازار می شود که این موضوع خود موجب ناکارآمدی سرمایه گذاری خواهد شد که باعث رکود اقتصادی بیشتری در اروپا می شود. اما این موارد به این معنا نیست که تا شش ماه دیگر نمی توانند کاری کنند بلکه در حال برنامه ریزی در این باره هستند.»

بهشتی پور اظهار داشت:‌ «نکته بعدی درباره مواضع کشورهایی مانند چین، کره جنوبی و ژاپن است که خریداران عمده نفت ایران در شرق آسیا هستند و هدف انها چانه زنی درباره قیمت نفت است و قصد دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند و به دنبال این هستند که در این رقابتی که ایجاد می کنند نفت ارزانتری را از ایران بخرند و یا با شرایط سهل الوصول تری بخرند و یا احیانا معامله پایاپای با ایران داشته باشند.»

وی ادامه داد: «نکته آخر درباره عملیات بانکی است که بسیار مهم است. یعنی آمریکا و اروپا علاوه بر مسئله نفت روی عملیات بانکی ایران دست گذاشته اند و به شکل ظالمانه و ناجوانمردانه ای به دنبال محدود کردن عملیات بانکی ایران هستند و این مشکلات زیادی را بوجود می آورد. این موضوع بر روی خرید و فروش ایران در دیگر کالاها هم تاثیر خواهد گذاشت. البته در این باره هم تا جایی که من اطلاع دارم راهکارهایی وجود دارد و در حال استفاده هم است که من نیاز نمی بینم آنها را مطرح کنم.»

بهشتی پور در پاسخ به این سوال که آیا اعضای اوپک می توانند خارج از دستور العمل های اجرایی این سازمان میزان تولید نفت خود را تغییر دهند و ایران باید چه رفتاری را در قبال کشورهایی مانند عربستان در پیش گیرد؟، گفت: «در مورد اوپک در دو مورد قیمت و سقف تولید توافقاتی میان کشورها می شود اما در عمل بعضی کشورها کمتر از آنچه که تعهد کردند تولید می کنند و بعضی دیگر بیشتر تولید می کنند که از جمله این کشورها عربستان است. اینکه ایران چه رفتاری در قبال عربستان داشته باشد بعضی معتقدند رفتار توام با تهدید باشد و اینکه اعلام رسمی کنیم که اگر قرار باشد ایران را نگذارند نفت صادر کند ایران هم اجازه نخواهد داد در این منطقه نفتی صادر شود. اما من معتقدم راهی که با عربستان می توان در پیش گرفت راه دیپلماسی است. و هنوز راههای همکاری میان ایران و عربستان و نیز کویت و امارات بسته نیست. بنابراین راهکارهای بسیای وجود دارد بدون اینکه به عزت ایران خدشه ای وارد شود. بدون اینکه ما دچار احساسات شویم و باید عقلانی تصمیم گرفت. چنانکه تصمیم وزیر نفت برای یکدست برخورد نکردن با اتحادیه اروپا بسیار جالب بود.»

به گزارش فرارو، بهشتی‌پور گفت: «وقتی قرار است وضعیتی برای ایران بوجود بیاید که نتواند نفتی صادر کند دیگر ضرری در بستن تنگه هرمز مطرح نیست. یعنی یک ضرر بزرگتری در مقابل یک ضرر کمتر مطرح است. البته ما باید به این مسئله توجه کنیم که نباید همیشه به دنبال آخرین راه حل باشیم بلکه باید به راههای مختلف آسانتری که وجود دارد روی بیاوریم. هنوز دیپلماسی به بن بست نرسیده است. درباره همین عربستان راهکارهای بسیار مناسبی وجود دارد که عربستان را به سمت نزدیک شدن بیشتر به غرب هل ندهیم. ما راهکارهای بهتری را می توانیم در پیش بگیریم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین