کد خبر: ۱۴۵۴۲
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۸۴ - ۱۲:۳۷

امریکا و کمبود بودجه ناتو

آفتاب‌‌نیوز :  ويكتوريا نولاند، نماينده‌ي آمريكا در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) با تاكيد بر اين كه ناتو به طور اسف باري فاقد بودجه‌ي كافي است، از اين كه بسياري از كشورهاي اروپايي هنوز نتوانسته‌اند به تعهدات خود مبني بر اختصاص دو درصد از درآمد ناخالص داخلي به هزينه‌هاي دفاعي عمل كنند، شكايت كرد.

وي افزود: اين كه ما براي كنترل امنيت در يكي از خطرناكترين نقاط جهان (افغانستان) يك هدف حقيقي و روزافزون داريم، خبر خوبي است اما آيا ما آن قدر آماده هستيم تا از عهده‌ي اين هدف برآييم؟

در افغانستان ناتو در حال تدارك افزايش نيروهاي 10 هزار نفري كمك به برقراري امنيت (ISAF) در سال آينده است، به طوري كه آنها علاوه بر شمال و غرب افغانستان در جنوب اين كشور نيز مستقر شوند.

اقدامات قبلي ناتو در راستاي توسعه‌ي نيروها به دليل كمبود نيرو و تجهيزات متوقف شده بود.

از اينرو آمريكا در حال رهبري تلاش‌ها براي ايجاد اصلاحات در نحوه‌ي سرمايه گذاري ناتو است.

هم اكنون نحوه‌ي سرمايه‌گذاري ناتو بدين شكل است كه بودجه‌ي عمليات‌ها به طور عمده توسط كشورهايي تامين مي‌شود كه در عمليات‌هاي مذكور شركت مي‌كنند.

واشنگتن و ديگران مي‌خواهند روش سرمايه گذاري شركت بيشتر مورد توجه قرار گيرد به طوري كه از اين به بعد بودجه‌ي عمليات‌ها بدون توجه به كشورهاي شركت كننده و توسط تمام اعضاي ناتو تامين شود.

اين روش باعث مي‌شود ناتو بتواند واكنش‌هاي سريعتر نشان دهد و كشورهاي كوچكتر نيز براي شركت در عمليات‌ها تشويق شوند.

آمريكا پيشنهاد كرده ناتو براي بررسي ايده‌ي سرمايه گذاري مشترك و اصلاحات ديگر در ادامه سال 2006 يك اجلاس سران برگزار كند.

آمريكا مي‌گويد سازمان نظامي ناتو كه 56 سال از عمرش مي‌گذرد، به شدت به اين اصلاحات نياز دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین