کد خبر: ۱۴۶۲۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۲

محسن رضایی:سیاست، فرهنگ و اقتصاد باید دچار تحول شوند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محسن رضایی در نشستی که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکدهٔ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در این دانشکده برگزار شد، دلیل رویارویی ایران و غرب را وحشت غرب از نفوذ ایران در منطقه و پیشرفت‌های داخلی دانست و اظهارکرد: امروز ایران از طریق سوریه، فلسطین، لبنان و عراق به سواحل مدیترانه نزدیک شده است و در داخل پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: دورنمای ایران نشان می‌دهد که سرنوشت اقتصاد آینده جهان را تعیین می‌کند؛ چرا که نفت انگلیس طی ۵ سال آینده و نفت آمریکا طی ۹ سال آینده تمام می‌شود و در آ‌ینده‌ می‌توانیم شاهد نفت بالا‌تر از ۲۵۰ دلار باشیم و غرب نمی‌نشیند تا ایران به این نقطه برسد.

وی افزود: باید با قدرت وحدت و دیپلماسی به قلهٔ نهایی برسیم و دانشگاه‌ها در این مسیر موتور اصلی سعود ما به قلهٔ مورد نظر هستند.

وی همچنین با اشاره به شرایط خاص کشور، منطقه، انتخابات مجلس، ‌ مباحث بین‌المللی، تحریم‌ها و حضور آمریکا در خلیج فارس گفت: یکی از کانون‌های پیدا کردن راهکار در شرایط فعلی دانشگاه‌های کشور ماست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در انقلاب اسلامی دو پرچم مهم، بلند شد، توضیح داد: یک پرچم مطرح شدن صدای دیگری غیر از غرب و شرق بود و دیگری اینکه ملت ایران می‌خواست، سرنوشت آینده خود را رقم بزند تا به شکوهی که باید، دست یابد، اما برای رسیدن به این اهداف راه طولانی در پیش بود.

وی با بیان این‌که ملت ایران قابلیت شایستگی پیمودن راه طولانی بعد از پیروزی انقلاب را داشت، در غیر این صورت آن شعار‌ها را مطرح نمی‌کرد، تصریح کرد: حرکت در این راه با خطرات جدی مواجه بود، بنابراین بعد از پیروزی انقلاب به مدت ۱۰ سال با قدرت‌های جهان روبرو و درگیر بودیم و بر این اساس به ملت‌های منطقه و کشورهایی که بیداری اسلامی در آن‌ها شکل گرفته است، می‌گویم آماده شوید که طوفان‌ها به زودی سراغ شما هم خواهد رسید و قدرت‌های مسلط جهان، برای رسیدن به اهداف خود اگر صداهایی خلاف برنامه‌هایشان بلند شود، درگیری با آن‌ها را شروع خواهند کرد.

رضایی با اشاره به این‌که سیاست تنش زدایی بین ایران و غرب در زمان ریاست جمهوری هاشمی و خاتمی اتفاق افتاد، گفت: این حرف که ما همیشه در تحریم به سر می‌بریم، از یک بعد درست نیست؛ چرا که تحریم‌هایی که طی ۵ سال اخیر داشته‌ایم، را حتی در دوران جنگ نداشته‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که ۱۶ سال تنش زدایی در ایران مورد تایید نظام و رهبری بوده است، هر چند اجرای آن در دوران ریاست جمهوری آقایان هاشمی و خاتمی انجام شده است، اظهارداشت: در این دوران هدف این بود که کمی تنفس داشته باشیم و آمریکایی‌ها هم همین تنفس را نیاز داشتند، اما به علت این‌که شکاف عمیق بود. حتی در این دوره نیز مصالحه امکان پذیر نبود، در حالی که از زد و خورد خبری نبود.

وی با اشاره به این‌که طی ۱۶ سال تنش زدایی بین ایران و غرب آمریکایی‌ها ۴ سال زود‌تر بالای رینگ رفتند، گفت: در طول این ۴ سال آن‌ها را به نطنز راه دادیم، سان‌تر فیوژ‌ها را کاهش دادیم، اصفهان را تعطیل کردیم و رئیس جمهور کشورمان گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کرد، اما بوش گفت که عراق، ایران و کرهٔ شمالی محور شرارت هستند، لذا آن‌ها برخورد با ما را شروع کردند ایران پس از یک تاخیر با روی کارآمدن احمدی‌نژاد به ایستادگی روی آورد و رویارویی سوم ایران و غرب شروع شد.

وی با بیان این‌که رویارویی سوم ایران و غرب به ما همچون جنگ عراق تحمیل شد، تصریح کرد: نام تحریم‌های اقتصادی را باید تحریم‌های تحمیلی بگذاریم، هر چند می‌توانیم این تحریم‌ها را مانند دوران جنگ به نعمت تبدیل کنیم، اما خلاف خواست نظام جمهوری اسلامی بود. به پیش بینی من این تحریم‌ها تا ۵ سال دیگر ادامه خواهد داشت، پس باید زندگی در شرایط تحریم را یاد بگیریم.

رضایی با تاکید براین‌که همیشه باید به شرایط موجود امروز جامعه توجه کنیم، تصریح کرد: در شرایط فعلی مشارکت جدی در عرصهٔ سیاسی اقتصادی و فرهنگی را نیاز داریم، و کسانی که در شرایط گذشته به سر می‌برند، و مانع شور و هیجان هستند مانند آن‌ها که انتخابات را تحریم کرده‌اند و می‌خواهند ملت ایران در انتخابات شرکت نکنند، به تحریم‌ کنندگان انتخابات مجلس شورای اسلامی کمک می‌کنند. در حالی که نیاز است بار دیگر شور و نشاط سیاسی در کشور ایجاد شود. 

در ادامه این نشست محسن رضایی در جواب سوالی مبنی بر اینکه اوضاع آیندهٔ سوریه را چطور می‌بینید، گفت: دو اتفاق مهم، اما معکوس در سوریه در حال رخ دادن است، اولی اصلاحاتی که مردم و دولت به دنبال آن هستند و حرکت درستی است که جمهوری اسلامی آن را قبول دارد و حمایت می‌کند، اما حرکت دیگری در جهت عکس اصلاحات در حال رخ دادن است؛ چراکه ترکیه، قطر و عربستان و با فاصله‌ای از آن‌ها ناتو و آمریکا نمی‌خواهند اجازهٔ اصلاحات را به مردم و دولت سوریه بدهند تا خودشان دست به اصلاحاتی با هدف نجات اسراییل از فشار فلسطین و لبنان بزنند و ما مقابل این جریان دوم می‌ایستیم و معتقدیم دولت سوریه با سرعت بیشتر باید در جهت اصلاحات حرکت کند.

وی همچنین در جواب سوالی مبنی بر اینکه شما چرخش خود را در حوزهٔ سیاست از جمله در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ و ۸۸ توجیح می‌ کنید؟ توضیح داد: من این را نوسان نمی‌دانم، بلکه عقلانیت می‌دانم؛ چراکه در سال ۸۴ وقتی در انتخابات شرکت کردم و چند روز مانده به انتخابات کنار کشیدم، اعلام کردم که به نفع ملت ایران کنار می‌کشم، چون تعبیر من این بود که انتخابات تبدیل به انتخابات شورای شهر شده است و این موضوع آسیب به تشخیص مردم وارد می‌کند.

رضایی ادامه داد: همچنین در سال ۸۸ وقتی به نتیجه انتخابات اعتراض کردم، عده‌ای به من گفتند شما حزب اللهی بوده‌اید، پس اعتراض نکنید. از طرف دیگر عده‌ای پیشنهاد دادند که مانند دیگران سوار بر وانت و بلندگو به دست اعتراض خود را مطرح کنم، اما من معتقد بودم، باید مسیر قانونی را از طریق شورای نگهبان پیگیری کنم. پس زمانی که شورای نگهبان نتیجه را اعلام کرد، به قانون تمکین کردم.

وی افزود: اعتراض حق من و تمکین به قانون وظیفهٔ مدنی من بود و شاید اگر دیگران هم این طور عمل می‌کردند، حوادث تلخی را که شاهدش بودیم، اتفاق نمی‌افتاد.

رضایی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا حمایت از دولت سوریه و بشار اسد درست است؟ گفت: ما به طور مشروط از سوریه دفاع می‌کنیم، یعنی دفاع ما مطلق نیست و دفاع می‌کنیم که آمریکایی‌ها وارد آنجا نشوند، پس هیچ وقت حاضر نیستیم این فرصت تاریخی و سرمایه‌ گذاری که در سواحل مدیترانه کرده‌ایم، را از دست بدهیم.

وی تصریح کرد: پس می‌دانیم وقایعی که بعد از سقوط سوریه علیه ما شکل می‌گیرد، چگونه خواهد بود و تلاش می‌کنیم، مانع آن شویم. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ سوال دانشجویی در رابطه با علت اوضاع اقتصادی کشورمان و پیگیری نشدن سند چشم‌انداز در پاسخ به احساسات این دانشجو گفت: معلوم است که صحبت‌های شما از روی دلسوزی است و قصد تضعیف ندارید، اما آزادی خواهان بیشتر باید آزادی را مراقبت کنند تا از مرزهای آزادی عبور نشود.

وی با اشاره به این‌که سند چشم انداز در سال ۸۲ ابلاغ شد تا به مشکلات درونی کشور رسیدگی کند، تصریح کرد: برای اولین بار ایران برنامهٔ بلند مدت ارائه داد و رهبری بیش از همه در راستای تدوین، ابلاغ و اجرایی شدن سند چشم انداز پیگیری کردند. پس مشکل کشور ما مربوط به نظام، ملت و کشور و رهبری نیست، بلکه مشکل از مدیریت است؛ چرا که شاهدیم در سی و چند سال گذشته و دولت‌های متفاوت متوسط نرخ توسعه در کشور حدود ۵ درصد بوده است؛ چرا که شاخص‌ها نشان می‌دهدت مشکل ما فرا‌تر از دولت‌هاست و به مدیریت مربوط می‌شود که هم در سبک مدیریت و هم افرادی که در مدیریت قرار دارند، باید اصلاحاتی انجام شود.

وی با بیان تا زمانی که فدرال اقتصادی در ایران درست نشود، نمی‌توانیم از جوانان بهره بگیریم، تصریح کرد: می‌توان از نظام پارلمانی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند برای رفع مشکلات بهره گرفت. یا بحث دولت ائتلافی را مطرح کرد؛ چراکه اگر مدیریت درست شود، نه رهبری نه نظام ونه مردم و نه ایران مشکلی ندارند.

رضایی تصریح کرد: چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیز در برخی از جا‌ها مثل بخش اقتصادی و دیپلماسی عقب ماندگی‌هایی داشته، اما در حوزهٔ علمی و فناوری و قدرت سیاسی وم نظامی بسیار جلو رفته است که باید در این حوزه‌ها توازن ایجاد کرد.

رضایی در ادامه در پاسخ سوال دیگری مبنی بر این‌که تعریف شما از عقلانیت، پوزیتیویستی یا بر مبنای ادبیات اسلامی است؟ گفت: عقلانیت این است که وقتی انسان از رهبری دفاع می‌کند، دفاع درستی انجام دهد.

وی افزود: دلایل حضور من در صحنهٔ انتخابات این بود که مشخص شود، تنها کاندیدای اصولگرایان در آن دوره آقای احمدی‌نژاد نیست و در مناظره‌ای که با ایشان داشتم، صبر و بردباری و ادب را رعایت کردم و آیا این علایم عقلانیت نیست؟ هم‌چنین بعد از انتخابات به مقام معظم رهبری تبریک گفتم و ایشان را فصل‌الخطاب دانستم و رهبری، شورای نگهبان را فصل‌الخطاب قرار دادند و علت محکومیت آن دو نفر در دورهٔ انتخابات این بود که در مسیر شورای نگهبان قرار نگرفتند.

رضایی با تاکید بر این‌که به عقلانیت اسلامی معتقد هستم، اظهار کرد: در عقلانیت اسلامی باید از افراط و تفریط پرهیز کرد و اقدام به‌موقع همراه با منطق داشت؛ در حالی که تمام رفتارهای ما در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر تفسیر می‌شود. پس اگر بیش از شما در راه رهبری نباشم، کمتر از شما نیستم و ۴۰ سال است که زندگی خود را در راه تثبیت نظام گذاشته‌ام و افراط و تفریط نمی‌کنم و البته در مسیر قانون پیش می‌روم.

وی هم‌چنین در پاسخ سوالی دربارهٔ لیست جبهه ایستادگی و این‌که این لیست از طرف شماست؟ گفت: این لیست از طرف من نیست، بلکه از طرف دوستان من است، ولی من از آن حمایت می‌کنم.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام همچنین در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با حملهٔ غرب به سوریه و واکنش چین و روسیه، خاطرنشان کرد: حمله به سوریه در ژانویه قطعی بود، اما به چند دلیل این اتفاق نیفتاد؛ یکی این‌که کسانی که مقابل اسد قرار داشتند، مسیحی‌ها را تهدید کردند، و این ترس ایجاد شد که پس از کنار رفتن اسد، مسیحیان را قتل‌عام کنند. از طرف دیگر فرانسه از ورود ترکیه به سوریه ترسید و این تصور را داشت که قرار است عثمانی بار دیگر شکل بگیرد. هم‌چنین شاهد پیروزی حزب پوتین در روسیه بودیم که همگی این موضوعات باعث شد این توقف صورت بگیرد. البته الان نمی‌توانیم بگوییم که اگر حمله شود ما چه واکنشی خواهیم داشت، اما باید بدانیم که ایران ساکت نمی‌شنیند و فکر نمی‌کنم مساله به این راحتی حل شود.

رضایی هم‌چنین در جواب سوالی مبنی بر این‌که آیا جبهه ایستادگی‌‌ همان کارگزاران است؟ گفت: خیر، جبهه ایستادگی جبهه‌ای مستقل است و گرچه تفکر اصولگرایی دارد، اما در جناح اصولگرایی نیست؛ چون جناح اصولگرایی در روزهای آخر عمر خود قرار دارد. همان‌طور که جناح اصلاح‌طلبی از رده خارج شد، ولی اندیشه اصلاح‌طلبی وجود دارد.

وی افزود: اندیشه اصولگرایی یک نماینده ندارد و همان‌طور که از زمان مشروطه تا به امروز اندیشه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی وجود داشته، اما افراد و جناح‌های مربوط به آن عوض شده‌اند، امروز نیز شاهد پوست‌اندازی سیاسی در آرایش سیاسی کشور هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام هم‌چنین در جواب سوالی در مورد عملکرد هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: این سوال را باید از خودشان بپرسید؛ چون من نماینده ایشان نیستم. البته هر فردی بدون عیب نیست و انتقادات من از ایشان جدی است که سعی کردم بخشی از آن‌ها را مطرح کنم و با توجه به اختلاف سلایقی که وجود دارد، همیشه تلاش داشته‌ام در بیان انتقادات خود راه صواب را در پیش بگیرم.

رضایی در رابطه با حوادث پس از انتخابات ۸۸ نیز گفت: این حادثه هفت ماه به طول انجامید، اما می‌توانستیم آن را یک ماهه مدیریت کنیم.

وی هم‌چنین در رابطه با اختلافات اصولگرایان و این‌که تنها راه عملی، ایجاد جبهه واحد سیاسی در کشور نیست؟ خاطرنشان کرد: در این صورت ایران تک‌حزبی می‌شود و این موضوع مفید نخواهد بود؛ در صورتی که اگر اصلاح‌طلبان می‌آمدند و اصولگرایان نیز خود را احیا می‌کردند در نتیجه شاهد احیای اصولی در اصولگرایی و اصلاح‌طلبی بودیم که می‌توانست مفید واقع شود.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام در رابطه با فضای انتخابات و چگونگی ایجاد ائتلاف با توجه به عدم حضور اصلاح‌طلبان اظهار کرد: مردم زندگیشان را برای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نمی‌فروشند و اگر به سمت یکی از آن‌ها می‌روند به این دلیل است که آن‌ها را همراه خود می‌دانند.

رضایی افزود: در فضای انتخابات برای بالا بردن مشارکت دو پیشنهاد وجود دارد؛ اول برگزاری مناظره در صدا و سیما و دوم ایجاد فضای باز در دانشگاه‌ها برای حضور کاندیدا‌ها است تا در نتیجهٔ آن شاهد افزایش مشارکت مردم باشیم و به لحاظ حیثیتی و امنیتی به نتایج مطلوبی دست یابیم.

وی با اشاره به این‌که در ایران مناظرات را دیر شروع و فقط یک دوره آن را برگزار کردیم، تصریح کرد: اگر مناظره‌ها یک دورهٔ دیگر برگزار می‌شد، فضای التهابی پایین می‌آمد؛ چرا که باید سعی کنیم التهابات را پایین آوریم و از طریق گفت‌وگو به یکدیگر فرصت دهیم؛ چون اختلاف سیاسی خوب است، اما نباید تبدیل به دعوا شود.

به گزارش ایسنا،دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام در جواب این سوال که چرا انقلاب اسلامی را به انقلابی در سطح اقتصادی پایین می‌کشانید؟ گفت: مقام معظم رهبری سیاست اصل ۴۴ را انقلاب بزرگ اقتصادی دانستند. پس انقلاب تنها فرهنگی و سیاسی نیست. در ضمن من هرگز نگفتم انقلاب اسلامی، اقتصادی بوده است، بلکه حرف من این بود که در شرایط فعلی باید اقتصاد را مدنظر قرار دهیم و این موضوع نیازمند تحول در حوزهٔ فرهنگ هم خواهد بود و به طور کلی سیاست، فرهنگ و اقتصاد باید دچار تحول شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین