کد خبر: ۱۴۶۲۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۰:۴۹

چنار كهن‌سال نياسر از بن كنده شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اين مطلب بخشي از گزارشي است كه توسط شاهين سپنتا در پايگاه اينترنتي «ايران‌نامه» منتشر شده و در آن آمده است: «چنار کهن‌سال نياسر که در شمار ميراث طبيعي اين شهر بود، از بُن کنده شد. چند نفر از اهالي محله‌ي تالار نياسر با همکاري هيأت امناي مسجد امام حسن عسگري (ع) اقدام به قطع درخت چنار کهن‌سال و تنومند موجود در گوشه‌ي حياط اين مسجد كردند و تنه‌ي آن را از محل خارج کردند و جاي آن را سيمان ريختند.


اين چنار کهن‌سال با عمري نزديک به ‌١٢٠٠ سال، در حريم چارتاقي نياسر و در محور فرهنگي ـ تاريخي شهر نياسر قرار داشت. اين محور به شماره‌ي ‌١٨١٠٦ در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است. پس از اين رويداد، پايگاه ميراث فرهنگي نياسر و شهرداري اين شهر از عاملان قطع چنار شکايت کردند که پرونده در دست بررسي است. عاملان، انگيزه‌ي خود از قطع اين درخت را توسعه‌ي محدوده‌ي مسجد بيان کرده‌اند.


اين چنار تنومند در نزديکي چشمه‌اي کهن‌سال و در محدوده‌ي مسجدي قرار داشت که به نظر مي‌رسد بازمانده‌ي نيايشگاهي باستاني باشد که به مسجد تبديل شده است. همه ساله مردم محلي در پاي اين درخت کهن‌سال و در کنار حوض بزرگي که از آب چشمه سيراب مي‌شود، آيين قرباني گاوي آذين‌بندي‌شده را برگزار مي‌کردند که به نظر مي‌رسد، بازمانده‌ي آيين‌هاي کهن باشد؛ اما اين‌بار چنار کهن‌سال که در شمار ميراث طبيعي شهر نياسر بود، قرباني زياده‌خواهي مردم شد.»


سپنتا در ادامه‌ي مطلب خود درباره‌ي اين چنار آورده است: «چنارهاي کهن‌سال نياسر از جاذبه‌هاي مهم گردشگري اين شهر هستند. دو چنار کهن‌سال و مشهور ديگر، يعني چنار پاي چارتاقي و چنار روداب نيز که هر دو از ميراث طبيعي نياسر هستند، در حال حاضر بسيار آسيب‌پذيرند و در معرض خطر قرار دارند. اکنون که اين چنار کهن‌سال قطع شده است، بيم آن وجود دارد که به دلايل واهي، چنين سرنوشت ناگواري براي ديگر درختان کهن‌سال نياسر روي دهد.


چنار پاي چارتاقي، در محله‌ي تالار از شمال به مسجد امام حسن عسگري (ع)، از جنوب به قبرستان، از شرق به مقسم تالار و از غرب به چارتاقي تاريخي و زيباي نياسر و از شمال به سرچشمه منتهي مي‌شود. اين چنار با ارتفاع در حدود ‌١٥ متر و قطر خارجي ‌٣٥ / ‌٢ متر، در فاصله‌ي حدود ‌٦٥ متري از چارتاقي و ‌٢٠ متري از سرچشمه‌ي اسکندريه و پنج متري قبرستان قرار دارد.


يادگاري‌نويسي روي تنه‌ي اين چنار و تعيين نشدن حريم آن و پيشروي قسمت خالي‌شده‌ي درخت و همچنين تبديل به محلي براي ريختن زباله در پاي آن در ساليان گذشته، آسيب‌پذيري اين درخت کهن‌سال را دوچندان کرده است.»


به گزارش ایسنا،مدير پايگاه ميراث فرهنگي نياسر ـ علي ابوالفضلي ـ نيز در اين‌باره گفته است: «وضعيت اين درخت سامان‌دهي شده و پرونده‌ي ثبت چنار پاي چارتاقي تهيه شده است و به‌زودي کار ثبت آن انجام خواهد شد.»



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین