کد خبر: ۱۴۶۲۶۹
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۷

مجلس محل شنیدن صدای ملت است نه دولت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: غلامحسین الهام، مشاور حقوقی رئیس جمهور به تازگی و در جدیدترین اظهارات خود درباره انتخابات مجلس نهم گفته است: «کسانی که به مجلس راه پیدا می‌کنند اگر برآمده از جریان رقیب احمدی‌نژاد باشند و اراده آنها این باشد که دولت را در یک سال آینده به سئوال، استیضاح و این مسائل گرفتار کنند، کشور را دچار بحران خواهند کرد». در این راستا نظر چند تن از نمایندگان مجلس را جویا شدیم که در پی می‌آید.

نجابت:
مجلس همراه با گفتمان دولت، پایه و اساسی ندارد

حسین نجابت با بیان اینکه مجلس و دولت باید تعامل سازنده ای با هم داشته باشند، گفت: تعامل سازنده یعنی اینکه هر کدام از اینها در حیطه قوانین وظایف خودشان را انجام دهند و در صورت ایجاد اختلاف با حسن نیت و شرح صدر با هم برخورد کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اینکه دولت یک طرفه حاکم باشد و مجلس از آن تبعیت کند یا اینکه مجلس حاکم باشد و دولت از آن تبعیت داشته باشد اصلاً پذیرفتنی نیست؛ هر کسی باید در حیطه اختیارات خود کار کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس هشتم با تأکید بر اینکه تعامل یا عدم تعامل مجلس و دولت هیچ ارتباطی به سؤال از رئیس جمهور ندارد، افزود: اگر زمانی در کشور لازم شد که از رئیس جمهور سؤال شود ، این کار باید صورت گیرد بنابراین نباید مسئله ای را که در قانون اساسی هم وجود دارد زیر سؤال برد.

وی تصریح کرد: نباید سؤال از رئیس جمهور را سیاسی جلوه داد بلکه همانطور که سؤال و استیضاح از یک وزیر را داریم، از رئیس جمهور نیز سؤال شود مسائل خیلی عادی حل و فصل می‌گردد.

نجابت به ساز و کار موجود برای سؤال از رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: این ساز و کار، ساز و کار خوبی است و نباید تلاش شود این جریان سالم و قانونی سیاسی جلوه داده شود.

این نماینده اصولگرای مجلس هشتم تصریح کرد: ممکن است عده ای بخواهند از این جریان سالم در قانون سوء استفاده های سیاسی کنند اما به نظر من اگر موضوع عادی جلوه داده شود نه فقط ضرر و زیانی نخواهد داشت بلکه عمل کردن به قانون اساسی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه این حرف که مجلس آینده باید مجلسی همراه با گفتمان دولت شود پایه و اساسی ندارد،گفت: گفتمان نظام جمهوری اسلامی ایران گفتمان دولت، قوه مقننه و قوه قضائیه و گفتمان مجمع تشخیص مصلحت است؛ انقلاب گفتمانی دارد که متولی آن رهبری انقلاب و ولایت فقیه است که خطوط کلان این گفتمان را ترسیم می کنند و سه قوه در حیطه اختیارات مسئولیت های خود به آن گفتمان عمل می کنند.

وی درباره اظهار نظرهای اخیر دولتی ها مبنی بر اینکه نباید در مجلس آینده منتقدین دولت حضور داشته باشند ،گفت: وجود نقد منصفانه همیشه برای کشور ضروری است انحراف از اعتدال همیشه به نظام صدمه خواهد زد؛ یک زمان لازم است تندترین نقدها را داشته باشیم همانطور که به دولت های دیگر به بنی صدر و میرحسین موسوی این نقدها را داشتیم ولی وقتی تندترین انتقادها به جریان فتنه صورت گرفت بدین جهت بود که آنها واقعاً از خط انقلاب منحرف شدند.

نجابت با بیان اینکه افراط و تفریط در انتقاد به ما لطمه خواهد زد، گفت: انتقاد از دولت همیشه باید وجود داشته باشد درست مثل اینکه انتقاد از مجلس باید باشد اما این انتقاد منصفانه و در چارچوب قانون اساسی و احکام شرعی باید صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه نباید پای خود را از شرع و قانون اساسی کنار بگذاریم، افزود: وقتی بداخلاقی اتفاق می افتد برای هر کسی باشد بد است چه نقد دولت از مجلس باشد چه نقد نمایندگان از دولت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس هشتم یادآور شد: همه ما باید نقد کننده دولت باشیم اما منصفانه نقد کنیم، همه باید منصفانه از نظام دفاع کنیم و همه باید تعامل مثبت داشته باشیم. 

نجابت اظهارات اخیر مشاور حقوقی رئیس جمهور را خرده اظهاراتی عنوان کرد که در روند انقلاب نقشی ندارد و گفت: یک شخصیت سیاسی پخته باید به گونه ای اظهارنظر کند که نه مجبور شود تکذیب کند و نه خلاف آن به سرعت واقع شود.

قادری:
حضور منتقدین برای در راس امور بودن هر مجلسی ضرورت دارد

جعفر قادری، با بیان اینکه در رأس امور بودن مجلس، نهاد قانون گذاری را موظف به این می‌کند که پویا بماند و برعملکرد دستگاه‌های اجرایی ناظر باشد، گفت: حضور منتقدین در هر دولتی برای در اولویت ماندن این وظیفه مجلس شورای اسلامی ضرورت دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، افزود: مجلس احتیاج به رویکرد منطقی دارد که از حضور نمایندگان صاحب ایده و صاحب نظر تشکیل می شود، لازم است که رویکرد منطقی چه در دفاع از دولت و چه در مخالفت با دولت در همه مجالس وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه دفاع و انتقاد سازنده توسط نمایندگان منطقی مجلس هیچگاه نمی تواند کشور را به سوی بحران سوق دهد، گفت: پایبندی به قانون اساسی تأکید هر مجلس منطقی است و این خواسته مجلس نمی تواند مصداق بحران آفرینی برای کشور باشد.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم، دررابطه با انتقاداتی که نسبت به پیگیری طرح سؤال از رئیس جمهوری و سؤال از وزرا در مجلس می شود، گفت: سؤال از وزرا و رئیس جمهوری فرصتی است که مجلس به دولت می دهد، خیلی وقت ها شاهد هستیم که مجلس از پاسخ وزرای دولت قانع می شود و بنابراین ذهنیت اشتباه تخلف دولت از بین می رود.

قادری، ادامه داد: نباید اجرای بند بند قانون اساسی و آئین نامه داخلی مجلس از سوی دولت به معنای ایجاد چالش و بحران برای قوه مجریه باشد، تحرک مجلس به دلیل در رأس امور بودن آن لازم است و استفاده از بعد نظارتی مجلس تنها برای بهبود اوضاع کشور است.

این عضو کمیسیون جهاد اقتصادی مجلس ، با تأکید بر اینکه چالش و بحران زمانی از سوی مجلس برای کشور به وجود می آید که افراد متفکر و صاحب ایده به مجلس راه پیدا نکنند، اظهار کرد: نمایندگان مجلس باید صاحب اراده‌های قوی درنقد دولت باشند.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هشتم، کرد: اگر افرادی با تفکر مستقل و صاحب اندیشه از سبد رأی مردم به مجلس راه پیدا کنند، ضمن اینکه حمایت از دولت رویکرد اصلی هر مجلسی می شود انتقاد موجه و کارساز ، کشور را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار می دهد.

رضا حسینی:
مجلس شعبه دوم دولت نیست

مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی ، با بیان اینکه اظهارات اخیر غلامحسین الهام مشاور حقوقی رئیس جمهور منعکس‌کننده خواسته‌های دولت است، افزود: چنین طرز برخوردی نشان‌دهنده آن است که عده‌ای در دولت به دنبال آن هستند تا هر حرکتی در کشور به دور از نقد صورت گرفته و جامعه؛ جامعه‌ای خشک و دستورات از بالا به پایین باشد، ضمن اینکه فرد رئیس جمهور هم مطابق نظر و سلیقه خود عمل کرده و کسی حق سوال از وی را نداشته باشد.
به گزارش خانه ملت عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس هشتم، با ابراز نگرانی از وجود چنین تفکراتی در کشور، ادامه داد: چنین طرز تفکری بیانگر این است که مجلس در رأس امور نبوده و باید به نوعی سرباز و نیروی رئیس جمهوری باشد، موضوعی که با منافع نظام، قانون اساسی و فرمایشات امام (ره) و رهبر معظم انقلاب منافات دارد.

سخنگوی طراحان سوال از رئیس‌جمهوری ادامه داد: طرح این موضوعات به معنی آن است که نزدیکان دولت هیچ توجهی به مسائل اصلی و اصولی نظام نداشته و حتی حاضر نیستند به فرمایشات امام (ره) و مقام معظم رهبری توجهی داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس هشتم طرح چنین اظهاراتی در آستانه انتخابات مجلس نهم را با هدف پیشی‌گرفتن از رقبا خواند و گفت: با توجه به اینکه دولت در صدد است با لیست‌های مختلف و به شکل‌های گوناگون نیروهای خود را به صورت خزنده وارد مجلس کند، آقای الهام هم که کمک موثری برای دولت در این زمینه‌ها است با طرح چنین موضوعاتی درصدد کمک‌رساندن به دولت است.

وی اقدام مجلس در طرح سوال از رئیس جمهور را اقدامی درست و به‌جا برشمرد و تاکید کرد: طراحان سوال از رئیس جمهور برخلاف نظر آقای الهام که طرح این موضوع را بحران‌زایی برای کشور می‌داند، آن را بزرگترین سند افتخار برای نظامی می دانند که ادعای دموکراسی و اسلامی بودن دارد.

نماینده مردم شهر بابک در مجلس هشتم، اقدامات دولت را بحران‌زا خواند و گفت: کسانی که طرح سوال از رئیس جمهور را بحران آفرین می‌خوانند بهتر است بدانند بحران در پی اقتصاد نابسامان کشور و شوک اقتصادی که در نتیجه عملکرد غیر کارشناسی و اظهارات ضد و نقیض بانک مرکزی و وزرات اقتصاد و دارایی به جامعه تحمیل شد بوجود آمد، بحران به دنبال اقدام شتابزده دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها شکل گرفت نه با طرح سوال از رئیس جمهور، اگر نزدیکان دولت بحرانی به وجود نیاورند، هیچ موضوع حادی در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه طرح چنین موضوعاتی با هدف پوشش دادن به نقاط ضعف دولت است، گفت: توصیه ما به این افراد آن است که به جای فرافکنی و تزلزل در افکار عمومی و ایجاد چندگانگی در فرصتی که تا ۱۶ اسفند در اختیار دارند، در پی پاسخ‌های قانع‌کننده برای مردم باشند نه اینکه وقت خود را برای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای هدر دهند، اگر پاسخ قانع‌کننده برای مردم دارند ارائه کرده و اگر ندارند مردم را در جریان قرار دهند نه اینکه درصدد تخریب برآمده و یا مسائل کشور را حاد نشان دهید.

سخنگوی طراحان سوال از رئیس جمهور در مجلس هشتم، تاکید کرد: مردم با حضور پرشور در ۲۲ بهمن ثابت کردند هیچ مشکل حادی در کشور وجود ندارد.

حسینی، مجلس تابع دولت را مجلسی منفعل خواند و گفت: چنین مجلسی که مدنظر آقایان است در واقع شعبه دوم دولت یا قوه مجریه است و این دقیقاً به معنای زیرسوال بردن جمله تاریخی امام (ره) مبنی بر در راس بودن مجلس است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، با خطرناک خواندن چنین اظهاراتی گفت: مسئولان ارشد نظام، باید روی این موضوعات تعمق بیشتری کرده زیرا این حرف‌ها یک‌شبه به وجود نیامنده بلکه یک عده درصدند تا اصول و ارزش‌های نظام را کمرنگ جلوه داده تا به اهداف خود برسند.

عباسپور تهرانی فرد:
مجلس محل شنیدن صدای ملت است نه دولت

علی عباسپور تهرانی فرد، درباره اظهارنظر برخی دولتی‌ها درباره ضرورت رویکرد دولتی مجلس نهم ، گفت: شکل گیری مجالس مقتدر حامی ملت ادامه دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی درباره بخشی از اظهارات اخیر الهام که در آن پی‌گیری سوال از رئیس جمهوری و وزرا را به معنی بحران‌زایی برای کشور دانسته‌است، گفت: اگر قرار بود سوال از رئیس جمهوری یا استیضاح وزرا مشکلی را در روند اداره کشور ایجاد کند، اصلا چنین موضوعی در قانون اساسی نمی‌آمد.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم، با بیان این که سوال و استیضاح از رئیس جمهوری و وزرا در قانون پیش بینی شده است تا در مواقع لزوم استفاده شود، گفت: تنها وکیل‌الدوله‌های مجلس هستند که نهایتا خود را موظف به انعکاس نظرات دولت و نه ملت در مجلس می دانند.
وی، با بیان این که منافع ملی اجازه نمی‌دهد که جریانی بخواهد تنها صدای دولت و نه صدای ملت در مجلس پیچیده شود، گفت: درحالی که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید بر بیداری اسلامی داشتند، اما رییس جمهوری ظاهرا بیداری انسانی را بر بیداری اسلامی ترجیح می‌دهد و دولت سیاست خارجی را نیز به میل خود می‌گرداند،آیا دراین شرایط منتقدی که مقابل رویه دولت بایستد لازم نیست؟

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم، ادامه داد: اگر قرار باشد نوار متفاوتی از سیاست خارجی به دور کشور پیچیده شود آیا مجلس نباید مقابل این رویه خلاف بایستد و آیا حضور منتقدین دولت در مجلس در چنین مواقعی لازم نیست.

عباسپور در رابطه با تخلف دولت در اجرای مصوبات اقتصادی مجلس، گفت: در یک ماه اخیر ارزش پول ملی کشوربه نصف رسیده که نتیجه تصمیمات غیرمنطقی دولت است، متاسفانه مصوبه مهم هدفمندی یارانه‌ها نیز نتوانست از سوی دولت درست اجرا شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: دراین شرایط، هماهنگی صرف دولت و مجلس، مجلس را تبدیل به خانه وکیل‌الدوله‌هایی می‌کند که در نهایت به ضرر منافع ملی تمام می شود.
این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم، تاکید کرد: متاسفانه شاهد هستیم که دولت خود را در جایگاه ممیزی قرار می‌دهد، قانون خوب را ابلاغ نمی‌کند و قانون خوب را بد اجرا می‌کند، اگر نمایندگانی که برخواسته از بطن ملت هستند این وضعیت را ببینند و ساکت باشند پس چه کسی باید از چارچوب قانون اساسی دفاع کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم،با بیان اینکه تاکید بر شکل گیری مجلس دولتی یک ایده مردود است که توسط برخی‌ها دنبال می‌شود، تاکید کرد: مجلس باید حامی ملت باشد نه تابع دولت، آنجایی که دولت خلاف قانون اساسی و سیاست‌های کلان نظام عمل می‌کند مجلس باید مقتدرانه با دولت برخورد کند و این مسیر ادامه دارد.

کاتوزیان:
دولت طرفدار مجلس خاموش است

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم با بیان اینکه تلاش دولتی‌ها برای دولتی کردن مجلس نهم خلاف قانون اساسی است، دولت را در حال تبلیغ جریان‌هایی خواند که در این دوره از انتخابات حضور دارند و نمی‌خواهند به قوه مجریه انتقادی داشته باشند و گفت: دولت طرفدار مجلس خاموش بدون حضور منتقدان است.

حمیدرضا کاتوزیان، درباره اظهارات روز گذشته غلامحسین الهام؛ مشاور حقوقی رئیس‌جمهوری برای مجلس نهم که ورود منتقدان به مجلس آینده را به معنای بحران‌آفرینی برای کشور خوانده است، گفت: تفکری که مستقیما می‌گوید نباید نسبت به این دولت انتقاد شود ترویج استبداد، دیکتاتوری و خودمحوری را تبلیغ می‌کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، گفت: اینکه کسی بخواهد بگوید مجلس در برابر مطالبات بر زمین مانده مردم سکوت کند، اجرا نکردن مصوبات مجلس از سوی دولت را ببیند و در برابر راه غلط سکوت کند، آیا جز دیکتاتوری معنای دیگری دارد؟
وی، تصریح کرد: این در حالی است که یکی از نقش‌هایی که مجلس در نظام جمهوری اسلامی بازی می‌کند این است که در مقابل خودکامگی‌ها و خودرای بودن‌ها بایستد و در برابر عملکرد غلط دولت واکنش جدی نشان می‌دهد.

کاتوزیان گفت: این که در قانون اساسی موضوع سئوال و استیضاح از وزیران و رئیس‌جمهوری آمده، دقیقا برخاسته از مقابله با ترویج روحیه دیکتاتوری است.

وی ادامه داد: اگر نظر و رأی عده‌ای که مخالف انتقاد و معتقد به شکل‌گیری مجلس تابع و دنباله‌روی دولت هستند، بر کشور حاکم شود افرادی امثال بنی‌صدر در راس قوه مجریه قرار می‌گیرند که پایین آوردن آنها محال است، حتی اگر این فرد کشور را به انحراف بکشاند و شرایط را تبدیل به شرایط دشوار و سخت کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس هشتم، تلاش دولتی‌ها برای دولتی کردن مجلس آینده را تلاشی خلاف قانون اساسی خواند و با بیان اینکه دولت مرتکب تخلف قانونی دخالت مستقیم در انتخابات است، گفت: دولتی‌ها اصلا حق اظهارنظر درباره انتخابات را ندارند، این افراد به‌عنوان شخصیت دولتی مطرح هستند و اظهار نظر این افراد به معنی اظهارنظر دولت است.

وی با تاکید بر اینکه بارها تأکید شده است که دولت حق دخالت در انتخابات را ندارد، گفت: دولت مجری انتخابات است و می‌تواند اجرا کننده انتخابات باشد، نه حق دارد فهرستی ارائه کند (که متاسفانه این کار را در دور نهم انتخابات مجلس انجام داده است) و نه حق برگزاری سمینارها و همایش‌های انتخاباتی را دارد.

کاتوزیان درباره برگزاری همایش چند هزار نفری مشاوران ریاست جمهوری در تالار وزارت کشور گفت: دولت نباید برای تبلیغ نامزدهای خود همایش برگزار کند که با برگزاری همایش مشاوران ریاست جمهوری عملا این تخلف بزرگ را انجام داد.

وی با بیان اینکه اظهارنظر مقام‌های دولتی که از آن استنباط به تبلیغ شود، خلاف قانون است،
گفت: دستگاه قضا باید با این رفتار انتخاباتی دولت برخورد داشته باشد.

کاتوزیان با بیان این که دولت با این اظهار نظرها جهت‌گیری مجلس آینده را تعیین می‌کند، گفت: دولت در حال تبلیغ جریان‌هایی است که در این دوره از انتخابات حضور دارند و نمی‌خواهند به دولت انتقاد داشته باشند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: وقتی یک شخصیت دولتی می‌گوید کسانی باید به مجلس راه پیدا کنند که انتقاد از دولت نداشته باشند، عملا از حامیان دولت، حمایت می‌کند، ما این رفتار را به عنوان یک رفتار انتخاباتی و تبلیغاتی از طرف دولت و نقض آشکار قانون انتخابات می دانیم و از دستگاه قضا می‌خواهیم که با این نحوه دخالت در امور انتخابات برخورد کند.

کاتوزیان با بیان این که دولت تفکر خطرناکی را ترویج می‌کند، گفت: این تفکر مروج دیکتاتوری و مبلغ حکومت فردی و استبدادی است، عملا می‌گویند کسانی باید به مجلس راه پیدا کنند که به دولت انتقاد نداشته باشند، سئوال اینجاست که اگر دولت کج رفت چه می‌شود؟ چه کسی باید جلوی دولت منحرف را بگیرد و به آن انتقاد کند.

وی تصریح کرد: مفهوم انتقاد نکردن به معنای اجازه مجلس به دولت برای انجام هر تخلفی است، این رویه به معنی جلوگیری از کار نظارتی مجلس است، پس نظارت مجلس چه معنایی دارد، نظارت مجلس نباید به معنی تایید همه کارهای قوه مجریه باشد.

کاتوزیان با بیان این که تناقض آشکار در رفتار دولت نسبت به عمل به قانون اساسی کشور وجود دارد، گفت: دولت طرفدار مجلس خاموش است، همان گونه که دولت‌های قاجار این روحیه را داشتند.

وی ادامه داد: مستبدانی همچون حکومت قاجار بیشتر طرفدار مجلس خاموش بودند، بعد از مشروطه چند مجلسی وجود داشت که آزادی داشتند اما بعد از آن عملا مجلس تبدیل شد به چیزی که برخی از دولتی‌ها امروز آن را تبلیغ می‌کنند.

وی تاکید کرد: آنهایی که می‌گویند مجلس نباید انتقاد کند به نحوی گرایش قاجار را در کشور رواج می‌دهند، قاجار هم بر همین موضوع تاکید می‌کرد و بعد هم در دوره پهلوی همین اتفاق افتاد، پهلوی‌ها به دنبال این بودند که مجلسی تشکیل شود که خاموش باشد و چون نمی‌توانستند مجلس خاموش را با رای مردم به وجود آورند خودشان مستقیما رای مردم را کنار گذاشتند، انتخابات فرمایشی برگزار کردند که مجلس همراه خود را درست کنند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم، تاکید کرد: این ویژگی خصیصه حکومت‌های دیکتاتوری است و هر کسی بگوید که مجلس خاموشی می خواهیم که منتقدان نباید در دولت راه پیدا کند، طرفدار دیکتاتوری و طرفدار حکومت استبدادی است.

تابناک
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین