کد خبر: ۱۴۶۳۳۱
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۵

بازدارندگي؛ سياست دفاعي ايران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فرمانده نيروي انتظامي با بيان اين‌كه سياست اصلي دفاعي جمهوري اسلامي ايران بازدارندگي است، گفت: بايد در برابر قدرت دشمن آنچنان خود را مجهز كنيم كه فكر حمله را از سر خود خارج كند.

سردار احمدي مقدم كه در اختتاميه نخستين همايش دفاع سايبري سخن مي‌گفت، اظهار كرد: در موضوع تهديدات بايد متوجه باشيم كه تهديدات در چه سطحي تهديدكننده است و اگر امنيت را در برابر تهديد قرار دهيم، مي‌توانيم امنيت را در سه سطح جهاني، ملي و داخلي تقسيم كنيم.

وي با بيان اين‌كه دفاع سايبري در موضوع امنيت ملي امروز از مطرح‌ترين موضوعات است، گفت: البته در سطح امنيت داخلي پليس فتا تشكيل شده كه در جايگاه خود حائز اهميت مي‌باشد.

احمدي مقدم با تقسيم‌بندي تهديدات به سه سطح سخت، نيمه سخت و نرم، اظهاركرد: در جنگ نرم اساسا سلاح گرم مطرح نيست و ابعاد رواني، فرهنگي، اجتماعي و اخيرا نيز استفاده از ابعاد سايبري اين حوزه را موثر و قابل توجه كرده است. حتي ايالت متحده آمريكا كه امروز مركزيت قدرت سايبري را در اختيار دارد، خود در اسناد امنيت ملي دانسته كه مهم‌ترين آسيب‌پذيري و يا پاشنه آشيل در همين حوزه است؛ چراكه وابستگي به اين حوزه آسيب‌پذيري‌هاي خاص خود را دارد.

فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به توجه ويژه به عامل بازدارندگي خاطرنشان كرد: تشكيل ارتش‌ها، قوا و سلاح‌ها صرفا به معناي استفاده در جنگ نيست، بلكه براي بازدارندگي است.

وي تاكيد كرد: بازدارندگي داراي دو مولفه مي‌باشد كه بر اساس مولفه نخست در برابر ضربه دشمن نبايد فلج يا نابود شد و مولفه دوم قدرت مقابله به مثل است، زيرا ضربه اول را دشمن مي‌زند و بايد بتوان قدرت وارد كردن ضربه دوم را فراهم كرد.

احمدي مقدم با تاكيد بر اين‌كه سياست دفاعي جمهوري اسلامي ايران بازدارندگي است، افزود: در حال حاضر با توجه به اين‌كه اسناد جهاني در حال تدوين است، گفته مي‌شود هر كسي به اين حوزه حمله كند گويا به خاك كشوري حمله كرده و مي‌توان پاسخش را نظامي داد.

فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به تعريف مفاهيم دو واژه پدافند عامل و غيرعامل گفت: در حال حاضر دفاع بر اساس اين است كه بتوان از آسيب‌پذيري‌ها كاست به عنوان مثال وزير اقتصاد ايتاليا در سال 2008 عنوان كرد اگر كامپيوتر به وجود نيامده بود، ايتاليا بحران اقتصادي نداشت.

وي با تاكيد بر توجه به تكثر سيستم‌ها، خردكردن و كاهش وابستگي‌ها به يكديگر خاطرنشان كرد: با اين‌كه ساير كشورها درصدد توسعه شبكه فيبر براي انتقال آن هستند و گام‌هاي موثري برداشته‌اند، اما آمريكايي‌ها هنوز در اين زمينه عجله نكرده‌اند.

احمدي مقدم افزود: اگرچه در بحث سايبري دفاع مهم است، اما اگر در لاك دفاعي نيز جلو رويم، بايد بدانيم كه ابتكار عمل در دست دشمن است، زيرا آن است كه حمله مي‌كند و در لاك دفاعي فرو رفتن همواره اين آسيب را نيز به دنبال دارد.

فرمانده نيروي انتظامي در ادامه سخنان خود به بحث عدم تقارن يا دفاع و جنگ نامتقارن اشاره كرد و گفت: اگر كسي بخواهد در اين زمينه با آمريكا نيز برابري كند، قدرت مالي ندارد و بايد هزينه‌هاي زيادي را بپردازد و اين موضوع در نبرد سايبري بسيار موضوعيت دارد.

وي با اشاره به فتنه 88 اظهاركرد: در اين موضوع نيز به دليل وجود زمينه‌هاي فكري به سرعت توانستيم، خود را رسانده و نقاط ضعف خود را برطرف كنيم.

احمدي مقدم با اشاره به تشكيل پليس سايبري گفت: پليس سايبري يك سال است كه راه‌اندازي شده و گام‌هاي موثري را برداشته است.

فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به منابع مورد استفاده در اين زمينه اظهاركرد: يكي از اين منابع هكرها و مجرمين سايبري هستند و هر زمان كه آنها را شناسايي كرده‌ايم توانسته‌ايم حداكثر استفاده را از آنها ببريم.

وي در ادامه با اشاره به اقدامات نيروي انتظامي در عرصه سايبري خاطرنشان كرد: اكنون ادعاي داريم كه مي‌توانيم به عنوان يك الگو خود را عرضه كنيم و اگرچه كمي با تاخير كار خود را آغاز كرديم، اما حركت مطمئني است كه استمرار مي‌يابد.

احمدي مقدم خاطرنشان كرد: در حال حاضر 120 سامانه و زيرسامانه ملي مشغول فعاليت هستند كه فعاليت در بخش گذرنامه، ورود و خروج فرودگاه‌ها و ... بخشي از اين اقدامات است.

وي با تاكيد بر اين‌كه در بخش سايبري در منطقه از بسياري كشورها جلو هستيم، اما با ملاحظات امنيتي، گفت: معتقديم اتصال به دنيا بايد در حد ضرورت باشد، چرا بايد در كشور از سرويس‌هايي مثل ايميل استفاده كنيم كه ايميل باكس آن در كشورهاي مانند آمريكا باشد. بنابراين اگر اين سرويس‌ها در داخل كشور باشد چه بسا بهتر است.

فرمانده نيروي انتظامي خاطرنشان كرد: خوشبختانه كمترين آسيب به سيستم‌هاي نيروي انتظامي از لحاظ حملات سايبري وجود داشته است.

به گزارش ایسنا،احمدي مقدم با اشاره به شبكه ملي اطلاعات گفت: گفته مي‌شود كه آيا ما را از اينترنت محروم مي‌كنند، اما پاسخ اين است كه اينگونه نيست و ارتباط با خارج بايد در اندازه نياز باشد.

وي افزود: بنابراين بايد استفاده از اين فضاها به فرهنگ تبديل شود؛ چراكه در غير اين صورت تمام فرصت‌ها تبديل به تهديد مي‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین