کد خبر: ۱۴۶۴۰۶
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
پرونده ای به بهانه ماجرای ضد اخلاقی جدید در فوتبال؛

از اولین دوپینگی های ایران تا عجیب ترین دوپینگ دنیا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ماجرای دوپینگ در میان فوتبالیست های ایرانی که از سال ها پیش به طور جدی مورد تفحص قرار گرفته بود بار دیگر قربانی گرفت و این بار در جدیدترین اقدام کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال، خبر می رسد 3 تن از بازیکنان لیگ برتری یکی از تیم های مطرح تهرانی مورد اتهام دوپینگ قرار گرفتند. 

دوپینگ ورزشکاران و فوتبالیست ها در ایران موضوع تازه ای نیست اما با این حال مبارزه جدی با این مقوله در کشور ما قریب به 10 سال است که آغاز شده و با حرفه ای شدن لیگ برتر فوتبال کشور کمیته ضد دوپینگ نیز در فدراسیون فوتبال کار خود را آغاز کرد.

این کمیته اولین بار در لیگ پنجم مچ یک بازیکن را گرفت و پس از آن رفته رفته مبارزه با دوپینگ شکل جدی تری به خود گرفت و با افزایش حجم نمونه گیری ها، افراد بیشتری دچار محرومیت از ورزش حرفه ای شدند اما با این حال بسیاری بر این باورند که دوپینگ در فوتبال بیش از آن چیزی است که امروز همگان شاهد آن هستند.

در جدیدترین نمونه از اقدامات ضد اخلاقی بازیکنان فوتبال، 3 تن از بازیکنان نامدار لیگ برتری در مسابقه ای حساس از سری رقابت های جام حذفی دوپینگ کرده اند. از همین رو تلاش مسوولان باشگاه مطرح پايتخت نیز براي برطرف كردن مشكل محروميت بازيكنان دوپينگي‌شان از همین چند روز پیش آغاز شد.

اولين دوپینگی های ایران چه کسانی بودند؟
در فصل 75-1374 پرسپوليس به سرمربيگري استانكو پاپلكوويچ كروات در جام باشگاه‌هاي آسيا شركت كرد. فرشاد فلاحت‌زاده و خداداد عزيزي به عنوان يار كمكي به تركيب سرخ‌ها اضافه شدند. در اين بازي‌ها و آزمايش‌هايي كه زير نظر AFC برگزار شد جواب آزمايش دوپينگ فرشاد فلاحت‌زاده و نعيم سعداوي مثبت اعلام شد. البته اين دو نفر زير بار اين اتهام نرفتند و تقصير را به گردن گوشت‌هايي كه مصرف مي‌كردند، انداختند. اما به هرشكل چه از مواد نيروزا استفاده كردند و چه استفاده نكردند و تقصير قصابي‌ها بود اين دو نفر اولين دوپينگي‌هاي فوتبال ايران شناخته مي‌شوند كه شناسايي شدند!

یک دروازه بان، اولین قربانی کمیته ضد دوپینگ
مهدي واعظي اولين فوتباليست ايران بود كه دوپينگ او توسط كميته مبارزه با دوپينگ شناسايي شد. او در اردوي تيم ملي تست داد و جواب مثبت بود. به اين ترتيب واعظي تيم ملي و جام‌جهاني 2006 آلمان را از دست داد. واعظي در آينده بازهم محروم شد اما گويا اين بار محروميت او دليل ديگري دارد!

ستاره‌اي كه دوپينگي بود!
حميد شفيعي در فوتبال ايران چهره شد. او با ذوب‌آهن مهاجم توانايي نشان داد. اما در سپاهان هرگز موفق نبود. رابطه او با لوكا بوناچيچ خوب نبود. در همين سال دوپينگ او هم مثبت درآمد تا فصل تلخ او كامل شود. شفيعي پس از طي كردن دوران محروميت به استقلال آمد اما در ليگ هفتم او ناكام بود و پس از آن رفته رفته از سطح اول فوتبال محو شد.

اولين لژيونر دوپينگي
حامد كاويانپور لژيونر فوتبال ايران در ليگ تركيه بود كه به جرم دوپينگ محروم شد و برگشت خورد. البته خودش زيربار اين كه دوپينگ كرده نرفت. بار ديگر در ليگ نهم حرفه‌اي و دوران مربيگري حميد استيلي در استيل‌آذين بود كه جواب آزمايش دوپينگ كاويانپور يا همان «ح.ك» مثبت اعلام گرديد اما بعد از آن به دليل وجود ناخن در نمونه جواب از اعتبار ساقط شد! هرچند حامد خيلي عجيب و غافل‌گير كننده از فوتبال خداحافظي كرد؟! در واقع كاويانپور اولين لژيونر فوتبال ايران بود كه جواب آزمايش دوپينگش مثبت بود.

دوپينگ دسته‌جمعي!
در ليگ هفتم حرفه‌اي كه وينكو بگوويچ سرمربي پاس همدان بود دو بازيكن اين تيم به اتهام دوپينگ محروم شدند. سعيد دقيقي و امير ابوچا دوپينگي‌هاي پاس معرفي شدند. رضا چلنگر مترجم بگوويچ هم سر همين پرونده و دست داشتن در ماجراي دوپينگ محروم شد. البته او هم زير بار اين اتهام نرفت. به هر حال اين موضوع آن زمان خيلي سروصدا به پا كرد و پاي برخي ديگر از بازيكنان تيم هم به بهانه گوناگون وسط كشيده شد.

مولايي هم دوپينگي بود
علي مولايي در مس كرمان چهره شد. تيم تحت هدايت فرهاد كاظمي بود، اما خيلي زود مشخص شد اين پديده فوتبال دوپينگي است و دو سال محروم شد. پس از اين دوران او به سپاهان و پس از آن تراكتورسازي، مس سرچشمه و صبا قم رفت، اما هرگز به روزهاي خوبش در ليگ هفتم حرفه‌اي برنگشت! مولايي در آن فصل توجه بسياري از تيم‌ها را به خود جلب كرده بود.

دو بار دوپينگ، يكبار محروميت
محسن بياتي‌نيا يك فصل بد را در استقلال مرحوم حجازي تجربه كرد و براي ليگ هشتم و با آمدن قلعه‌نويي رفتني شد. براي اولين بار فصل قبل جواب آزمايش دوپينگ او مثبت اعلام شد، اما بعد مشخص شد به‌واسطه تصادفي كه چندي قبل داشت و داروهايي كه براي درمان استفاده كرده بود اين اتفاق افتاده است. به اين ترتيب محسن تبرئه شد اما براي دومين بار يعني امسال در مس كرمان جواب تست دوپينگ او مثبت شد و الان هم دوران محروميت را پشت سر مي‌گذارد.

عجيب‌ترين دوپينگ دنيا!
اما جالب‌تر از همه دوپينگ دروازه‌بان سوم ذوب‌آهن است! عباس قاسمي كه اين فصل خيلي به ندرت نيمك‌نشين بود و اغلب اوقات را روي سكوها سپري مي‌كرد به جرم دوپينگ محروم است و الان هم دوران محروميت خود را پشت سر مي‌گذارد. شايد اين عجيب‌ترين و بي‌دليل‌ترين دوپينگ دنيا باشد. قاسمي نيمكت‌نشين شهاب گردان و محمد باقر صادقي بود و هيچ شانسي نداشت تا منصور ابراهيم‌زاده به او فرصت بدهد! 


شفاف
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین