کد خبر: ۱۴۶۴۶۴
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴

وعده اشتغالزايي دولت امسال محقق نخواهد شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: اشتغال و حاشیه آن‌، تحریم ها‌، فضای کسب و کار‌، اجرای صحیح و اصلاح اصل 44 و مساله بهره‌وری، 5 مساله مهم ما در مجلس بود که گزارش آن پايان امسال در مجلس ارائه ‌می‌شود.

حسین نجابت در پاسخ به سوالی مبني بر دلايل عدم تحقق وعده دولت مبني بر ايجاد 2 ميليون و 500 هزار شغل در سال 90، با بیان اینکه وظیفه ما پیگیری مصوبات دولت در قالب بودجه است، گفت: برای ایجاد شغل ممکن است اختلاف سلیقه باشد اما هدف همه ما يكي است‌.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیگیری ما از مجلس این بود که در سال 89 یک میلیون و 300 هزار شغل ایجاد شود كه این موضوع راستی آزمایی شد که در این راستا آماری که روی کاغذ بود آمار درستی بود اما در این بین هم پوشانی‌‌هایی نيز وجود داشت.

نجابت اضافه کرد: در لوايحي كه دولت به مجلس آورد اشتغال دراولویت قرار داشت، البته فکر ‌می‌کنم در اين باره در مجلس موفق بوده‌ایم.

وي اظهار داشت: در حوزه مسکن علی رغم این که شغل‌های پایداری ایجاد نشده است اما مشاغلی در این حوزه به وجود آمد‌.

وی درباره قول دولت مبنی بر ایجاد دو میلیون و 500 هزار شغل تا پایان امسال گفت: دولت برای ایجاد اشتغال به اعداد قابل قبولي رسيد اما این تعداد به 2 ميليون و 500 هزار شغل نرسيد و نمي‌رسد.

نجابت درباره پیگیری بیمه بیکاری گفت: پیگیری ما از مجلس نهم این خواهد بود که بیمه بیکاری فراگیر بشود که این نیاز به بودجه دارد‌.

نجابت خاطرنشان کرد: دولت به طور جدی به دنبال این است که پیمانکاران را قراردادي كند.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر بیمه بیکاری در سطح گسترده فراگیر شود ما راضی هستیم افزود: ارزیابی علمی ما این است که در این راستا روند ایجاد شغل را در پیش بگیریم.

نجابت در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به دغدغه‌های اصلی مجلس نهم افزود: مساله اصلاح اصل 44 و اجرای صحیح آن و همچنین اصلاح فضای کسب و کار همیشه و در همه برنامه‌های توسعه دولت وجود داشته است به طوری که از کارهای تصدی گری در دولت کاسته و به میزان حاکمیتی روی آورد که این نیز از دغدغه‌های اصلی کشور در مجلس نهم است.

وی ادامه داد: واگذاری ها باید با شتاب و مدل جدید اجرایی شود تا بهره وری خوبی به دست آید.

نجابت افزود: اگر در مسایل کسب و کار افراط تفریط کنیم‌ و زمان واگذاری‌ها مناسب نباشد اين دغدغه حل نمي‌شود.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رشد نامتعارف بخش خصوصی در نظام جمهوری اسلامی ایران آثار مطلوبی را در بر ندارد که این از دغدغه‌های مجلس نهم است.

وی در توضیح مسایل فوق افزود: این کار از عهده کسانی بر ‌می‌آید که گرایش‌های عمومی را مد نظر بگیرند و در دولت و مجلس نیز کار کرده باشند.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی همچنين در بخش دیگری از سخنانش درباره درآمدهای نفتی و وابستگی
دولت به این درآمدها گفت: رویکرد کلی همه ما مسوولان هم در دولت و هم در مجلس کاهش میزان وابستگی دولت به درآمدهای نفتی است با توجه به اینکه نفت در کشورما یک نقش کلیدی دارد‌.

نجابت اظهار داشت: اگر یک تعامل منطقی بین نفت و دانشگاه و صنعت داشته باشیم ‌می‌توان نفت را به خوبی مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه ارتباط نفت با صنایع دیگر یکی ازدغدغه‌های ما بود تصریح کرد: نفت مقوله ملی است و اگر کسی با آن جناحی برخورد کند خیانت کرده است‌.

نجابت همچنین افزود‌: اگر بتوانید بين تولید نفت‌، گردش مالی نفت‌، صنایع بالادستی و پایین دستی یک مجموعه منسجم ایجاد کنیم قدم‌‌های مثبتی در همه حوزه‌های کشور ‌می‌توانیم برداریم‌.

وی گفت: نگاه به نفت باید یک نگاه ملی باشد نه منطقه‌ای و اگر کسی به نفت نگاه منطقه‌ای داشته باشد لطمه ‌می‌خوریم.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره مدیریت نفت نیز گفت:‌ در این راستا سه محور فرهنگ مصرف‌، فناوری و اقدامات دولت را برای مدیریت نفت پیشنهاد داده‌ایم که در این راستا مردم باید مصرف خود را کاهش دهند‌. همچنین فناوری‌های ما مناسب نیست و دولت هم باید در این راستا اقدامات موثر را انجام دهد.

به گزارش ایلنا،وی ادامه داد: به عنوان مثال اتومبیل‌‌هایي در کشور ما تولید ‌می‌شود که مصرف آن به طور متوسط 8 تا 9 لیتر در 100 کیلومتر است که این میزان سوخت قابل قبول نیست.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین