کد خبر: ۱۴۶۸۴۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۷

جاسوسی پليس نيويورک در ميان مسلمانان نيوجرسی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اسناد پلیس نیویورک نشان می‌دهد كه عده ای از نیروهای آن در میان مسلمانان مناطق نزدیک به این شهر مثل «نیوآرک» و «نیوجرسی» جاسوسي می‌کرده و به گردآوری اطلاعات مخفیانه دست می‌زدند. 

«کاری بوکر» شهردار نیوآرک گفته است كه از این عملیات که توسط خبرگزاري «آسوشیتدپرس» فاش شده اطلاعی نداشته است.

بوکر که وعده تحقیق و بررسی این موضوع را داد، گفته است: «این موضوعی بسیار جدی و تامل‌برانگیز است که نگرانی‌هایی را با خود در پی دارد.»

چند روز قبل، مقام‌هاي دانشگاهی در شمال شرق آمریکا به نظارت پلیس نیویورک بر دانشجویان مسلمان اعتراض کردند.

مقام‌هاي دانشگاه‌های «ییل» و «کلمبیا» به بخشی از فعالیت‌های پلیس اعتراض داشته‌اند ولي پلیس نیویورک تاكيد مي‌كند اين فعاليت‌ها برای شناسایی عوامل افراطی‌گری در فضای دانشگاهی توجیه‌پذیر است.

اوایل ماه جاری میلادی گروه‌های مدنی از سراسر آمریکا خواستار تحقیقات قضایی درباره نحوه جمع‌آوری اطلاعات درباره مسلمانان شیعه نیویورک شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دپارتمان جمعیت‌نگاری پلیس نیویورک در سال ۲۰۰۷ ميلادي مجموعه اطلاعاتی را درباره مساجد و مشاغلی که صاحبان مسلمان دارد در نیوآرک جمع‌آوری کرده است.

بر اساس اسنادی که آسوشیتدپرس به دست آورده است، این گزارش سری پلیس به هیچ گونه شواهدی از تروریسم یا جرایم و رفتار غیرقانونی اشاره نمی‌کند.

در گزارش پلیس آمده است: «این مناطق برای بررسی افکار و فعالیت‌های جوامع (مسلمان) بیشترین توانایی را در اختیار ما قرار می‌دهند.»

پلیس نیویورک گزارش‌های مشابهی را در دو بخش «لانگ آیلند» در نیویورک نیز انجام داده است.

«گری مک کارتی» رئیس پلیس سابق نیوآرک به آسوشیتدپرس گفته است كه پلیس نیویورک قبل از اعزام نیروهایش صرفا به نشانه «ادای وظیفه» تلفنی دپارتمان وي را مطلع کرده است.

به گفته مک کارتی حتی یک افسر پلیس نیوآرک در این عملیات جاسوسی شرکت نداشته است.

اما فرماندار نیوجرسی که این عملیات را «نگران کننده» خوانده، گفته است كه از انجام آن مطلع بوده است.

به گزارش بي‌بي‌سي، شهردار نیوآرک گفته است كه گستره این فعالیت‌های پلیس برای تحت نظر گرفتن مسلمانان، وي را شوکه کرده است.

به گفته وی «اگر کسی در دپارتمان پلیس من می‌دانست که این یک عملیات سراسری و صرفا برپایه مذهب افراد است، باید با واکنشی بسیار شدیدتر با آن روبه‌رو می‌شدیم. این با اصل باورهای من تناقض دارد. من ریشه این موضوع را مشخص می‌کنم.»

بر اساس این گزارش، پلیس به مناطق پرتغالی و برزیلی‌نشین هم اشاره دارد اما هیچ گونه اطلاعاتی درباره آنها جمع‌آوری نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین