کد خبر: ۱۴۶۸۶۱
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۸

بانک مرکزی زیر بار نرفت، مرکز آمار، آمار دکتر را داد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که با کاهش شدید شاخص رشد اقتصادی کشور، بانک مرکزی از انتشار گزارش رسمی این شاخص مهم در سال‌های اخیر خودداری کرده است، سرانجام مرکز آمار ایران از احمدی‌نژاد پیروی کرد و عددی که در روز تحویل بودجه به مجلس اعلام کرده بود و با آمار قبلی اعلامی خودش و رییس بانک مرکزی تفاوت داشت را به عنوان رشد اقتصادی سال 89 اعلام کرد.

بازتاب نوشت: مرکز آمار ایران دیشب جدیدترین گزارش خود تحت عنوان چکیده آمار حسابهای ملی در سال 1389 را منتشر کرد که در آن در کمال شگفتی کارشناسان اقتصادی کشور، رشد اقتصادی کشور در سال 89 با احتساب نفت 6/5 (6 و نیم) دزصد و بدون نفت 7/3 (7 و سه دهم) درصد گزارش شده است.

این ارقام در حالی منتشر شده است که رییس کل بانک مرکزی حدود دو ماه و نیم قبل رشد اقتصادی کشور در سال 89 (با احتساب نفت) را 5/5 درصد اعلام کرده بود. جالب اینجاست که رییس جمهور 20 تیرماه سال جاری در جلسه هیات دولت همین رقم را 10 درصد اعلام کرد.

احمدی‌نژاد در آن جلسه با شماتت منتقدان دولت گفت: «وقتی آمار افزایش تولیدات در همه بخش‌ها بیش از 10 درصد است، بر چه مبنایی رشد اقتصادی کشور را 4 درصد اعلام می‌کنند، این موضوع نشان می‌دهد که عده‌ای می‌ترسند، اعلام کنند رشد اقتصادی ایران بالای 10 درصد بوده در حالی که این اتفاق در واقعیت رخ داده است و می‌تواند چند سال متوالی ادامه یابد.»

اظهارات رئیس‌جمهور درباره رسیدن رشد اقتصادی کشور به رقم 10 درصد، با سکوت مراکز آماری و اقتصادی دولت در ماه‌های اخیر روبه‌رو شد و هیچ مقام اقتصادی دولت نیز جرات نکرده بود واقعیت رشد اقتصادی کشور را اعلام کند.

آخرین آمار رسمی اعلام شده درباره رشد اقتصادی کشور به اظهارات اردیبهشت‌ماه قضاوی معاون پیشین بانک مرکزی برمی‌گردد که رشد اقتصادی سال 87 را نیم درصد و رشد اقتصادی سال 88 را با نفت 5/ 3 (سه و نیم) درصد و بدون نفت 3/ 4 (چهار و سه دهم)درصد اعلام کرده بود. پس از آن تا هفته گذشته مقامات اقتصادی دولت، رقم صریحی درباره رشد اقتصادی کشور در سال 89 اعلام نکرده بودند تا صحت ادعای رئیس‌جمهور درباره رشد 10 درصدی اقتصاد کشور مشخص شود.

البته رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 1391، صراحتاً آمار پیشین خود را زیر سوال برد و گفت: «در سال 89 رشد اقتصادی کشور بدون نفت به بیش از 7/3 (هفت و سه دهم) درصد رسید.» که عدد و گزارش اخیر مرکز آمار مطابق با همین رقم تدوین و منتشر شده است.

هرچند بعد از اعلام آمار عجیب هفت و سه دهم از سوی احمدی نژاد، به دلیل سوابق درخشان ایشان کمتر کسی حتی زحمت نقد و زیر سوال بردن این آمار را به خود داد، اما اکنون پرسش اینجاست دکتر عادل آذر که خود کتاب هایی در زمینه آمار نوشته، چگونه اجازه انتشار چنین آمارهایی از مرکز تحت مدیریتش می دهد؟

هورا، ششم شدیم!

در آمارهای منتشره از سوی مرکز آمار ایران، رشد بخش «کشاورزی» 7/1درصد منظور شده که البته نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. رشد بخش «نفت خام و گاز طبیعی» نیز که در سال 88 منفی 7/7درصد برآورد شده بود، در سال 89 همچنان کاهشی بوده و به منفی 4 رسیده است. رشد بخش «صنعت» نیز به 6 درصد در سال 89 رسیده که افزایشی اندک را نشان می‌دهد.

مرکز آمار ایران همچنین محصول ناخالص داخلی سرانه (درآمد سرانه) هر ایرانی را 6 میلیون و 402 هزار تومان معادل 6 هزار و 403 دلار اعلام کرده است.

همچنین مرکز آمار در این گزارش به مقایسه رشد اقتصادی ایران با 22 کشور منتخب از میان کشورهای اروپایی، آسیای شرقی و کشورهای منطقه در سال 2010 ( 89) پرداخته و رتبه ایران را با نرخ رشد 6/5 درصد در میان این کشورها،ششم اعلام کرده است.

براساس این گزارش متوسط رشد اقتصادی جهان در سال 2010، چهار درصد بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین