کد خبر: ۱۴۷۲۲۳
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۶

علت بدهی ۳۰ هزار میلیاردی بانک مسکن

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بانک مسکن به دلیل هزینه‌هایی که دولت در مسکن مهر انجام داده بزرگترین بدهکار بانک مرکزی است، گفت: بانک مسکن ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است.

محمدرضا باهنر در پاسخ به این پرسش که مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرده است ظرفیت شهر تهران در سال ۷۸ تمام شده است، افزود: تهران یک مقوله جدی و مفصلی دارد و باید مستقل از خیلی مسائل به آن نگاه شود.

وی با بیان اینکه مدعی هستم و بارها گفته‌ام معضل اجتماعی، اقتصادی و حتی بعضاً امنیتی در کشور مسئله بیکاری است ،ادامه داد: مشکل بیکاری تأثیر بسیاری در مسائل می‌گذارد. ممکن است مردم مسکن نداشته باشند بالاخره یکجوری گذران زندگی می‌کنند، ممکن است گرانی باشد باز هم شاید قدری ناراحت شوند اما مسئله بیکاری باعث می‌شود تا خانواده‌های جدید شکل نگیرد. ازدواج‌ها به تأخیر می‌افتد کسانی که ازدواج کرده‌اند در حداقل هزینه‌های خودشان دست و پا می‌زنند و مشکل برای آنها ایجاد می‌شود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به مهاجرت اشاره کرد و گفت: آدم‌هایی که هیچ کاری پیدا نمی‌کنند ترجیح می‌دهند به سمت تهران مهاجرت کنند و در سخت‌ترین شرایط زندگی کنند.

باهنر افزود: برای اینکه فکر می‌کنند حداقل درآمدی که می‌توانند داشته باشند از بیشترین درآمدهای که در روستاهایشان دارند باز هم بیشتر است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که حاشیه‌نشینی در تهران یکی از معضلات جدی است، گفت: این پدیده مسئله مدیریت شهر تهران را با معضلات جدی روبرو کرده است.

وی با تأکید بر این موضوع که برخی مواقع طرح‌هایی عجیبی را از طرف دولت می‌بینیم، گفت: واقع قضیه این است که از برخی طرح‌های دولت تعجب می‌کنیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال اعلام کردند سه میلیون نفر را از تهران بیرون خواهیم کرد. این موضوع بیشتر شبیه طنز بود تا یک اتفاق مهم، حاکمیتی و اجتماعی رخ دهد.

به گفته باهنر، قرار بود سه میلیون آدم را از تهران بیرون بفرستند یا متوجه عدد و ارقامی که اعلام کرده‌اند نبودند یا مهاجرت را نمی‌شناختند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از مجموع شعارها، حرف‌های این مسئله در مجموع ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر را به زور از تهران بیرون فرستادند که این افراد به شهرستان‌ها رفته و گرفتاری‌های خاص خودشان را پیدا کرده‌اند.

به اعتقاد باهنر، این افراد از کارمندان معمولی بودند که با زور، تشویق، فشار و ترغیب از تهران خارج کردند.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر از تهران خارج شدند، گفت: شاید ظرف همین سال جاری بیش از این تعداد افراد جدید وارد تهران شدند.

به گفته باهنر، این راه‌حل‌ها مشکلات اجتماعی را حل نمی‌کنند.

وی با تاکید بر این موضوع که یک زمانی قرار بود پایتخت از تهران خارج شود، گفت: این امر رخ نداد البته هنوز هم راه‌حل‌هایی خوبی برای انجام این کار وجود دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اینکه پایتخت را به یک شهر دور افتاده بفرستیم سخت است و هزینه‌های زیادی می طلبد اما به عنوان نمونه می‌توانیم در نزدیک تهران یک شهرک دیپلماتیک داشته باشیم که مقامات، مسئولان و مجلس در آنجا مستقر شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه‌ای برای این موضوع وجود دارد، گفت: چون اتفاق بسیار مهمی است روی این موضوع باید کار شود. حساسیت بالایی در این زمینه وجود دارد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که در برنامه پنجم به این موضوع اشاره شده است، گفت: در برنامه آمده است که فضایی را آماده کنیم.

باهنر ادامه داد: اما باید برای انجام این اقدام، کار مشترکی بین مسئولان قوه مجریه و مقننه انجام شود.

وی با تاکید بر این موضوع که باید کار مطالعاتی در این زمینه صورت گیرد، گفت: باید پروژه‌ای را طراحی کنند که این پروژه شوخی نباشد مسئله خیلی جدی و خطیر است و از طرفی هم ضرورت دارد.

باهنر همچنین به طرح هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: طرح خروج پایتخت بزرگتر از طرح هدفمندی یارانه‌ها نیست.۲۵ تا ۲۶ سال مسئولان پیگیری می‌کردند تا طرح هدفمندی اجرا شود، به هر حال به جایی نرسید تا اینکه در دولت نهم و دهم این طرح اجرایی شد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر چند که خود هدفمندی یارانه‌ها نیز معضلاتی دارد یا اینکه درست اجرا نشده است اما در هر صورت راهی بود که باید می‌رفتیم. راه را رفته‌ایم حالا ممکن است مشکلات داشته باشد.

به اعتقاد باهنر، طرح خروج ۳ میلیون کارمند از تهران جزء طرح‌های کامل شکست خورده و بیشتر شبیه یک طنز بوده است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که مجلس چه اقداماتی انجام داده تا این کارها درست صورت گیرد، گفت: باید انتقال کارمندان با رضایت انجام شود.

به گفته باهنر، مدتها است حرف انتقال کارمندان دیگر شنیده نمی‌شود و این موضوع منتفی است البته از ابتدا معلوم بود این پروژه، پروژه موفقی نخواهد بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در برخی زمان‌ها معاون نیروی انسانی رئیس‌جمهور یا استاندار تهران اعلام می‌کردند ۲ تا ۳ میلیون نفر ظرف امسال از تهران خارج می‌شوند معلوم بود که موضوع شوخی است و مسئله را ساده نگاه می‌کنند و موضوع وسیع دیده نشده است.

وی با تاکید بر این موضوع که باید دولت مسائل را کلان‌تر نگاه کند گفت: یکی از اختلافاتی که ما با دولت داریم این است که عموما برنامه‌های کشور را جامع نمی‌بینند و به صورت حل مسئله و پروژه به موضوعات نگاه می‌کنند مسئله مهاجرت نیز یکی از این مسائل بود که موفقیتی در پی نداشت.

وی اضافه کرد: ما هم از این وضعیت نگران هستیم و هم از وضعیت آینده آن نگران هستیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر سخنانش در خصوص وضعیت مسکن در تهران گفت: مشکل مسکن در کشور معضل جدی است دولت همت والایی داشت و برای حل معضل مسکن ،طرح مسکن مهر را اجرایی کرد.

به اعتقاد باهنر از 40 سال پیش مشکل مسکن وجود داشته است.

وی گفت: در آن زمان‌ها نیز یک تا دو سال رکود مسکن داشته و سپس یک پرش قیمتی 80 تا 100 درصدی داشته‌ایم. همواره داستان مسکن این گونه بوده و بورس بازی و رانت‌خواری در آن وجود داشته است.

باهنر ادامه داد: دولت خواست مشکل را برطرف کند و موضوع مسکن مهر را مطرح کرد.

وی با تاکید بر این موضوع که در این طرح ساخت و سازهای زیادی اتفاق افتاد و عده‌ای صاحب خانه شدند، گفت: در حال حاضر نیز کار ادامه دارد اما با معضلات و مشکلاتی مانند نبود زیربناهای مثل آب، برق و گاز روبرو است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این مهمتر یکسری پارامتر‌های کلان را هم به هم ریخته در حال حاضر بانک مسکن به دلیل هزینه‌هایی که دولت در مسکن مهر انجام داده بزرگترین بدهکار بانک مرکزی است و ۳۰ هزار میلیارد تومان فقط بانک مسکن به بانک مرکزی بدهکار است.

وی بیان کرد: حال ممکن است این سؤال پیش بیاید که یک بانک به بانک دیگری بدهکار است این خیلی اشکال ندارد اما اشکالش این است که بانک مرکزی برای اینکه به بانک‌ها وام دهد باید پول پرقدرت تولید کند.

باهنر ادامه داد: پول پرقدرت‌تولید کردن یعنی تورم، افزایش نقدینگی، سطح عمومی قیمت‌ها را بالا بردن است. یعنی اگر بدهی مجموعه بانک‌ها به بانک مرکزی مثلاً به عدد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد یعنی همین موضوع ۱۰ تا ۱۵ درصد تورم در جامعه ایجاد می‌کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مسئله دوم این است که حجم وسیعی از سرمایه‌گذاری در کشور توسط بخش خصوصی در مسکن از بین رفته است.

باهنر ادامه داد: سابقاً در مسکن ساخت و ساز می‌شد و سالیانه در کشور پروانه‌های زیادی صادر می‌شد اما در حال حاضر در مسکن سود حتی عادلانه هم نصیب بخش خصوصی نمی‌شود و آنها نیز در ساخت و سازها دخالت نمی‌کنند و تمام سرمایه‌گذاری خود را از بخش مسکن بیرون کشیده‌اند.

به گفته باهنر، سالیانه دولت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار مسکن مهر می‌سازد اما مردم که سالی 700 هزار مسکن می‌ساختند دیگر نمی‌سازند.

وی با بیان اینکه البته مسکن مهر نیز محاسنی داشته است، گفت: افرادی که ازدواج می‌کردند و فکر می‌کردند۱۰ تا ۱۵ دیگر هم مسکن‌دار نمی‌شوند در این طرح صاحب سرپناه شده‌اند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید این سرپناه مطلوب نباشد؛ شاید فاصله آنها با محل کارشان زیاد باشد اما باز هم محاسنی دارد و ما نمی‌خواهیم فقط منفی ببینیم.

وی با تاکید بر این موضوع که مسائل مملکت را نمی‌توان پروژه‌ای حل کرد، گفت: عموما دولت مسائل مملکتی را پروژه‌ای حل می‌کند.

وی با تاکید بر این موضوع که دولت خیلی طرفدار برنامه جامع نیست، گفت: مثلا در برنامه چهارم و پنجم، چند موضوع از آن را استخراج کرده و به اصطلاح تخته گاز و با فشار بالا مسئله را حل می‌کنند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که پس بقیه برنامه چهارم و پنجم توسعه را چه کسی باید اجرا کند گفت: همین دیگر. همین موضوع‌ها آسیب وارد می‌کند.

باهنر به موضوع اشتغال اشاره کرد و گفت: برای دولت برنامه گذاشتیم و محاسبه کردیم که اگر تمام همت و تلاش خود را بگذاریم سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار شغل پایدار ایجاد می‌کنیم اما به یکباره دولت گفت که 2.5 میلیون شغل در کشور ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: عرض می‌کنم که این موضوع هم شوخی بیش نیست. مثل این است که یک نفر ۱۰۰ تومان پول داشته باشد و بخواهد ۵۰۰ تومان جنس بخرد. با سرمایه‌ای که داریم و اگر همت و تلاش کنیم سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم نه 2.5 میلیون.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بتوان 2.5 میلیون شغل هم ایجاد کرد مقطعی و کوتاه مدت است و تمام شغل‌ها تاریخ مصرف دارد و شغل پایدار نیست.

وی با تاکید بر این موضوع که ما فقط سالانه می‌توانیم یک میلیون و ۱۰۰ هزار شغل پایدار ایجاد کنیم، گفت: وقتی دولت می‌گوید 2.5 میلیون شغل ایجاد می‌کند در حال حاضر در اسفند ماه هستیم چقدر دولت توانسته به این موضوع عمل کند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما مخالف ایجاد اشتغال نیستیم اما ایجاد 2.5 میلیون شغل امکان‌پذیر نیست.

به اعتقاد باهنر شاید دولت 1.5 میلیون شغل ایجاد کرده باشد. در ضمن مقداری هم شغل از دست رفته است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقشه راه مشخص است، گفت: دولت لیز می‌خورد چرا که می‌خواهد مسائل را پروژه‌ای حل کند و کلان نمی‌بیند.

به گفته با هنر، دولت زمانی که می‌خواهد مشکل بیکاری را حل کند به فکر تورم نیست؛ موقعی که می‌خواهد مشکل تورم را حل کند فکر رشد اقتصادی نیست. موقعی که می‌خواهد رشد اقتصادی را به نقطه مطلوبی برساند به فکر آن دو موضوع نیست این در حالی است که همه اینها در یک پکیج قرار دارند و باید مجموعه تعاملات ایجاد شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید طوری رفتار شود که همه موضوعات پوشش داده شود. در برخی صد درصد برنامه‌ها تحقق یافته و در برخی ۸۰ درصد نه اینکه یکی را صد در صد انجام دهیم و بقیه موضوعات را بخوابانیم.

باهنر ادامه داد: مجلس نهم اگر برنامه پنجم که تصویب شده را به طور جامع اجرا کند به وظایف خود به خوبی عمل کرده است البته ممکن است با دولت صحبت کنیم و آنها را قانع کرده، جلسات کارشناسی گذاشته و ممکن است تشرهایی هم به دولت زده تا موضوعات را دنبال کند بالاخره دولت باید قانع شود و این برنامه اجرایی شود.

وی درباره نرخ بیکاری گفت: مشکلات آماری وجود دارد. دولت آمارهای دقیقی ارائه نمی‌کند. حتی برخی مواقع بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دو نرخ رشد اقتصادی اعلام می‌کند در حالی که آمارهای کشور تکیه‌گاه برنامه‌ریزان کشور است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمارها باید دقیق و قطعی باشد البته در برنامه پنجم مرکز آمار سازمان مدیریت است که باید آمارهای دقیق و کلان را ارائه کند. بقیه بخش‌های تخصصی باید آمار را از بین بخش بگیرند چرا که در حال حاضر برخی افراد آمارها را به نفع خودشان اعلام می‌کنند.

به گفته باهنر، برخی نرخ بیکاری را 11.5 درصد و عده‌ای 13 درصد اعلام کرده‌اند.

به  گزارش فارس،به گفته باهنر، اما اتفاق مهمی که رخ داده این است که در سال 85 و 86 شاخص بیکاری عوض شده است مثلا قبلا این گونه بود که بیکار به کسی می‌گفتند که کمتر از دو روز کار داشت اما طبق مصوبه بیکار به کسی می‌گویند که در هفته کمتر از یک ساعت کار داشته باشد یعنی اگر کسی در طول هفته یک ساعت کار کند بیکار نیست.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته این شاخص بیکاری را کاهش می‌دهد اما با عدد و ارقام.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین