کد خبر: ۱۴۷۲۶۶
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۹

هشدار نسبت به رشد آمار ازدواج کودکان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فرشید یزدانی افزود: طبق آمارهای سازمان ثبت احوال کشور میزان ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در سال ۸۵ نسبت به کل ازدواج‌ها ۲/۳ درصد بود که در سال ۸۹ به ۹/۴ درصد (افزایش ۴۵ درصدی) افزایش یافت.

هر سال ۴۰ هزار نفر به آمار کودکان ازدواج کرده، اضافه می‌شود

وی با بیان اینکه هر سال حدود ۴۰ هزار نفر به آمار کودکان ازدواج کرده، اضافه می‌شود، افزود: در سال ۸۵، ۹۵۰ هزار کودک ازدواج کرده وجود داشته که حدود۹۰۰ هزار نفر از این کودکان دختر هستند و ۷۰ هزار نفر از این تعداد ۱۰تا ۱۴ ساله هستند که به نظر می‌رسد این رقم در این سال‌ها افزایش داشته است.

عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان در ادامه با بیان اینکه در سال ۸۹ حدود ۴۳ هزار آمار ازدواج دختران زیر ۱۵سال ثبت شده است، تاکید کرد: در حالی که طبق قانون ازدواج کودکان کمتر از ۱۵ سال ممنوع است، آمارهای سازمان ثبت احوال حاکی از رشد ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال است.

یزدانی ادامه داد: این اتفاق هم برای دختران و هم برای پسران رخ می‌دهد و البته در دختران بسیار بیشتر است.

فقر اقتصادی در کنار فقر فرهنگی از دلایل مهم ازدواج کودکان است

وی در ادامه با بیان اینکه راهکارهای این موضوع را باید در حوزه سیاستگذاری کلان جامعه جست‌وجو کرد، گفت: یکی از دلایل عمده ازدواج کودکانه فقر اقتصادی است. ضمن اینکه فقر اجتماعی و فرهنگی به خصوص در شهرهای کوچک‌تر و نقاط حاشیه‌ای نیز در رشد ازدواج‌های کودکان دخالت دارد.

این عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان در ادامه به ایسنا گفت: صرف اندیشیدن راهکار قانونی نمی‌توان با این موضوع مقابله کرد، گرچه قانون می‌تواند سن ازدواج را افزایش دهد و ثبت احوال موظف شود ازدواج‌های زیر سن بخصوص را متوقف کند، اما این موضوع سبب بروز ازدواج‌های ثبت نشده در بسیاری از نقاط می‌شود، چنانچه در حال حاضر هم شاهد این موضوع هستیم.

ازدواج کودکان فاقد توانایی اقتصادی سبب توقف امر تولید می‌شود

یزدانی ادامه داد: ازدواج کودک فاقد توانایی اقتصادی سبب متوقف شدن تولید می‌شود، چرا که این فرد نمی‌تواند نقشی در تولید داشته باشد، حال آنکه از نظر اجتماعی هم کودک والد دچار نقصان کارکردی است.

وی در ادامه تاکید کرد: مسائلی از قبیل طلاق و خشونت‌های اجتماعی از دیگران تبعات ازدواج زودهنگام محسوب می‌شوند و ضرورت توجه مسئولان به این موضوع را افزایش می‌دهد.

به گزارش همشهری،این عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان در ادامه با اشاره به کودکان مطلقه ناشی از ازدواج‌های زودهنگام، عنوان کرد: بر طبق آخرین آمار مربوط به سال ۱۳۸۵ در این زمینه ۲۵ هزار کودک مطلقه در کشور وجود دارد که اغلب آن‌ها بین ۱۰ تا ۱۴ ساله و پسر هستند که این امر اثر منفی زیادی بر مناسبات اجتماعی بر جای می‌گذارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین