کد خبر: ۱۴۷۶۰۲
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۷

اعتیادآورترین ماده جهان معرفی شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مت‌آمفتامین به اعتقاد بسیاری از درمانگران و پژوهشگران، اعتیادآورترین ماده جهان است و مبتلایان به آن، از وابستگی شدید روانی رنج می‌برند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ دکتر آذرخش مکری روز چهارشنبه در نشست علمی پژوهشی که با عنوان «نگاهی به اصول رواندرمانی برای درمان مصرف شیشه و امکان توسعه آن در ایران» در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: از سال 2001 رشد مت‌آمفتامین در منطقه خاورمیانه به‌ویژه ایران به شدت افزایش یافت و در حال حاضر نیز این ماده بعد از حشیش شایع ترین ماده غیرمجازی است که مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد.

وی افزود: به اعتقاد بسیاری از درمانگران و پژوهشگران، مت‌آمفتامین اعتیادآورترین ماده جهان است و مبتلایان به آن، از وابستگی شدید روانی رنج می‌برند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در درمان اعتیاد باید توجه داشت که با قطع مصرف اکثریت عوارض مصرف مواد، ظرف 3 ماه برطرف می‌شوند و بهبودی عوارض نیز اکثراً در کمتر از یک ماه نیز فراگیر است؛ درواقع قطع مصرف مهمترین اقدام در برطرف شدن عوارض اعتیاد است.

مکری در ادامه، اعتیاد را یک بیماری خواند و گفت: معتادان در اتصال عاطفی به دیگران دچار اشکال هستند، آنان برای رفع استرس به جای انسان‌های دیگر به خود یا اشیاء (در این مورد مواد مخدر) روی می‌آورند.
وی تاکید کرد: قطع مواد مخدر به‌عنوان عامل اتصال عاطفی و متصل شدن به انسان دیگر (درمانگر) اساس بسیاری از درمان‌ها است.

مکری با بیان اینکه رابطه درمانی نقش بسیار مهم و شاید مهم‌ترین نقش را در روان‌درمانی اعتیاد دارد؛ بیان داشت: معتادان در تنظیم هیجانی و بیان عاطفی خود مشکل دارند، بنابراین باید این بیماران از وابستگی عاطفی به مواد، به اتصال سالم بین فردی روی بیاورند و درمانگر نیز باید به‌عنوان عاملی مهم در فرایند درمان عمل کند.

وی همچنین در ادامه مراحل درمان اعتیاد به متامفتامین را به ترتیب تنظیم رفتاری اولیه، پایدارسازی، التیام منش و شخصیت و نوسازی شخصی برشمرد.
مکری بیان داشت: حدود 2300 مرکز درمان اعتیاد به مواد مخدر (MMT) در کشور وجود دارند و در این مراکز به طور متوسط 2 تا 3 نفر روانشناس بالینی و عمومی، مددکار، مشاور مشغول به کار هستند.

وی گفت: آمفتامین معضل بزرگی است و راه حل دیگری برای آن متصور نیست و مسوولین عالی‌رتبه باید از گسترش درمان آن با هر روش و رویکردی حمایت کنند تا امکان رشد روان‌درمانی و درمان‌های غیر دارویی در کشور بوجود آید.

«اظهارات افراد خارج از دبیرخانه ستاد، مندرج در سایت الزاماً به معنای موضع رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر نمی باشد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین