کد خبر: ۱۴۷۷۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۵
۳ روز تا انتخابات فدراسیون فوتبال؛

برنامه‌ حسین علی قریب منتشر شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسین علی قریب نامزد ریاست فدراسیون فوتبال، برنامه پیشنهادی خود را منتشر کرد. 

به گزارش ایلنا، در این برنامه که با عنوان «اخلاق مداری، تفکر حرفه‌ای و همبستگی ملی» منتشر شده، ‌ چشم انداز، اهداف و برنامه‌های پیشنهادی ارائه شده است. برنامه قریب به شرح زیر است:

حال که بر اساس علاقه قلبی برای خدمت به جامعه فوتبال و تأکید و تأیید پیشکسوتان جامعه ورزش، به رقابت در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال روی آورده‌ام، برای آشنایی عزیزان مجمع، یک نسخه از برنامه‌های بنیادی و اساسی خود را که در جهت تحقق اهداف کلان این فدراسیون تدوین گردیده است، جهت استحضار تقدیم می‌دارم.

بر شما عزیزان پوشیده نیست که برنامه ریزی، تلاش شبانه روزی، استقبال از نوآوری و خلاقیت، ارتباط موثر با خانواده فوتبال، مسئولین و رسانه‌ها و همچنین آموزش علمی لازمه گسترش، تعمیم و توسعه رشته ورزشی فوتبال در سراسر کشور و دستیابی به مدارج بالای ترقی در این رشته پرطرفدار و ارتقاء جایگاه قاره‌ای و جهانی فوتبال کشور عزیزمان ایران است. اینجانب تلاش خواهم نمود، با استفاده از نقطه نظرات کار‌شناسان و همراهی و همکاری با باشگاه‌ها و هیات‌های فوتبال و به کار گیری نیروهای توانمند، فوتبال ایران زمین را به جایگاهی که شایسته آن است، رهنمون باشم.

امید است که با توکل به خداوند متعال، حمایت مردم و استفاده از تمامی ظرفیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، غیر دولتی و بخش خصوصی و همچنین با مشارکت فعالانه اعضاء محترم مجمع و سایر دلسوزان رشته محبوب فوتبال گامهای اساسی و بلندی در جهت ارتقاء سطح کیفی فوتبال ملی و باشگاهی و همچنین معنی دار سازی، «همبستگی وغرور ملی» برداشته شود.

چشم انداز، اهداف وبرنامه‌های پیشنهادی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران

فهرست مطالب:

۱. ارزشهای حاکم و فرهنگ سازمانی

۲. تعاریف

۳. مقدمه

۴. فوتبال پدیده‌ای چند وجهی

۵. کارکردهای فوتبال

۵. ۱ کارکرد اجتماعی

۵. ۲ کارکرد سیاسی

۵. ۳ کار کرد اقتصادی

۵. ۴ کارکرد فرهنگی

۶. اهداف فدراسیون فوتبال

۷. وظایف فدراسیون فوتبال

۸. چشم انداز

۹. فرآیند کلی برنامه

۱۰- تجزیه و تحلیل SWOT

۱۰. ۱ نگاهی به وضعیت فوتبال در وضع موجود

۱۰. ۲ جدول SWOT

۱۰. ۳ ارزیابی عوامل داخلی و خارجی

۱۱. اهداف کلان

۱۲. برنامه‌های کوتاه مدت (یکساله)

۱۳. برنامه‌های میان مدت (چهار ساله)

۱۴. برنامه‌های بلند مدت (ده ساله)

۱۵. راهبرد اصلی ارزشهای حاکم و فرهنگ سازمانی

اخلاق مداری، تفکر حرفه‌ای و همبستگی

خرد جمعی، خلاقیت، شجاعت و دقت در تصمیم‌گیری

روحیه کارگروهی و هم افزایی، تلاش مجدانه و صادقانه

اعتماد، انضباط، امانت داری و اخلاق حرفه‌ای

دانایی، توانایی، شایسته سالاری

روحیه فرایندمحوری و نتیجه گرایی

شفافیت، مسئولیت پذیری و پاسخگویی

رعایت منافع ملی، اجتماعی و سازمانی

تلاش، تعلیم، تربیت، شکوفایی

تعاریف:

برنامه ریزی راهبردی SWOT

در برنامه‌ریزی راهبردی، به ترتیب چشم اندازVision))، رسالت (Mission)، اهداف (Objectives)، راهبرد‌ها (Strategies)، عناوین برنامه‌ها (Projects) و فعالیت‌ها (Activities) برای سازمان یا تشکل مورد نظر تعریف می‌گردد. چشم انداز و رسالت بر مبنای نظر بالا‌ترین مرجع تصمیم گیر (که می‌توان اساسنامه مصوب مجمع عمومی در نظر گرفت) تعیین می‌شود. اهداف نیز بر اساس رسالت تعیین شده مشخص می‌شود. درواقع رسالت یا ماموریت، وظایف کلی و دور نمای فعالیتهای تشکل را مشخص می‌کند و اهداف، مسیرهای رسیدن به این رسالت می‌باشد. برای تعیین راهبرد‌ها، ابتدا نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌ها (Strength، Weakness، Opportunity، Threats) با نگاهی به فضای داخلی و عوامل بیرونی بررسی می‌شود که بر مبنای آن و با استفاده از ماتریس SWOT، راهبرد‌ها استخراج می‌گردد:

هر راهبرد در زیر مجموعه یکی از اهداف، روش رسیدن به هدف را مشخص می‌سازد. شناسایی ذینفع‌های درونی و بیرونی نیز به شناسایی عوامل کمک می‌نماید. پس از آن برای رسیدن به هر راهبرد، برنامه‌هایی مشخص می‌شود که لازم است زمانبندی و بودجه گذاری آن‌ها نیز انجام شود.

مقدمه:

فوتبال در جهان امروز از یک ورزش خاص به یک پدیده جهان شمول وبی بدیل تبدیل شده است. کشورهای توسعه یافته برای استفاده از این پدیده قدرتمند، برنامه‌های ویژه‌ای پیش بینی نموده‌اند که در توسعه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، توسعه زیرساخت‌ها، توسعه صنعت توریسم، افزایش درآمد سرانه ملی و... نقش بسزایی ایفاء می‌کند. باتوجه به اهمیت فوتبال تعیین رویکردهای محوری توسعة فوتبال جمهوری اسلامی ایران و مقایسة آن با رویکردهای کشورهای دیگر وارائة رویکردهای مناسب برخاسته از ارزش‌های حاکم بر جامعه وظیفه اصلی فدراسیون فوتبال می‌باشد.

فوتبال پدیده‌ای چند وجهی

بسیاری فوتبال را به عنوان «ورزش اول» و «پرطرفدار‌ترین ورزش ایران» نام می‌برند. در زندگی بسیاری از ایرانیان فوتبال بروز و ظهور دارد. که نماد آن‌ها را می‌توان در رسانه‌های مختلف دیداری، شنیداری و نوشتاری ملاحظه کرد. فوتبال به عنوان یک پدیده، دارای کارکردهای زیادی می‌باشد که شناخت این کارکرد‌ها و نحوه تعامل آن‌ها با پدیده‌های اجتماعی می‌تواند برای بسیاری از معضلات جامعه مشکل گشا باشد. در اوایل و تا مدت‌ها کارکرد اصلی و چه بسا تنها کارکرد فوتبال سرگرمی و لذت بود اما با گذشت زمان از تاثیر گذاری این کارکرد کاسته و به کارکردهایی نظیر کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی افزوده شد به طوریکه فوتبال تبدیل به پدیده‌ای شده است که توانسته کل جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

کارکردهای فوتبال:

کارکرد اجتماعی

یکی از کارکردهای ورزش بالا بردن نشاط و همبستگی ملی است و کشورهاییکه از تعدد اقوام برخورداند، از ورزشهای گروهی و بویژه از فوتبال بعنوان بالا بردن وحدت ملی استفاده می‌کنند و اگر امروزه فوتبال به عنوان نمادی برای» جهانی شدن» نام برده می‌شود برای این است که تمامی بازیکنان از نژاد‌ها، قوم‌ها، مذاهب، ملیت‌ها، کشور‌ها و فرهنگ‌های مختلف را دور هم جمع می‌کند و تحت قواعد یکسان و جهانی به مسابقه می‌پردازند.

بیاد داریم که در روز هشتم آذر ماه ۱۳۷۶ مردم ایران پس از موفقیت تیم ملی فوتبال در برابر تیم استرالیا، با شور و شوقی کم نظیری به شادمانی و پایکوبی پرداختند. این شور وشوق در ایران شاید کم سابقه بود از آن زمان تا کنون مردم بعد از هر پیروزی به خیابان‌ها آمده و با واکنش‌های عاطفی شادمانی می‌کنند. اما طرف دیگر این قضیه نیز صادق است، گاهاً می‌بینیم که همین رفتار‌ها مسیر دیگری یعنی ناهنجاری در پیش می‌گیرد. ناهنجاری‌ها و آشوب‌های بعد از فوتبال امروزه بعنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها بعد از برگزاری فوتبال می‌باشد. درست است که یکی از کارکردهای ورزش ارتقای شادابی و نشاط ملی است ولی همین نشاط موقعی به بحران تبدیل می‌شود که جوانان جزء بهانه فوتبال چیزی برای بروز شادی و هیجانات خود پیدا نکنند. امروزه فوتبال برای تماشگران به عنوان وسیله‌ای برای تخلیه هیجانات مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر درست هدایت شود از آسیب‌های که ممکن است بر اجتماع وارد سازد، کم خواهد نمود.

کارکرد سیاسی

بسیاری از سیاستمداران معتقدند برای برقراری رابطه بین دو کشور، یکی از بهترین ابزار و وسیله‌ها فوتبال است. این امر نشان می‌دهد که این ورزش گروهی برای مقاصد سیاسی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، چرا که مسابقه بین دو تیم کشور در واقع مسابقه بین دو ملت است. دست دادن بازیکنان دو کشور با یکدیگر، لباس عوض کردن، دادن هدیه به یکدیگر و حضور مسئولین رده بالای کشور در بازی فوتبال می‌تواند زمینه ایجاد نوعی رابطه بین کشور‌ها باشد.

کارکرد اقتصادی

یکی از کارکردهای فوتبال، بهبود وضعیت اقصادی کشور‌ها می‌باشد. فوتبال بعنوان بخش پیشتاز ورزش، می‌تواند اقتصاد را رونق بخشد. چرا که فوتبال در زمینه ایجاد نیروی انسانی سالم نقش مهمی ایفا می‌کند و همچنین به انسان‌ها یاد می‌دهد تا چگونه برای رسیدن به اهداف خود مشکلات را کنار گذاشته و بر تنبلی فائق آمده و بصورت گروهی در جهت تحقق اهداف فعالیت نمایند. در بعد کلان نیز کارکرد اقتصادی می‌تواند برکل جامعه تاثیر گذار باشد. اگر عده‌ای از فوتبال بعنوان صنعت یاد می‌کنند، برای این است که دارای کارکردهای مناسب در جهت اشتغال زایی، افزایش درآمد سرانه و... می‌باشد. بعنوان مثال حدوداً سه ماه قبل از برگزاری جام جهانی در آلمان کلیه هتل‌های این کشور رزرو شده و دو میلیون توریست وارد این کشورشده است و برای نزدیک به ۲۰ هزار نفر شغل موقت ایجاد شده است و بر اساس همین شواهد کار‌شناسان معتقدند بعد از برگزاری جام جهانی نرخ رشد ناخالص ملی آلمان افزایش یافت که در بهبود نسبی اوضاع اقتصادی این کشور نقش مهمی داشت.

کارکرد فرهنگی

یکی دیگر از کارکردهای فوتبال، کارکردهای فرهنگی آنست که با رعایت اصول تعلیم و تربیت و مدیریت می‌تواند در جهت رعایت قانون، انضباط، صمیمیت و تلاش گروهی برای رسیدن به موفقیت اثر گذار باشد. بطور مثال برگزاری جام جهانی فرصتی را برای کشور‌ها بوجود می‌آورد که تمدن و فرهنگ خود را به جهانیان معرفی کنند. فوتبال امروزه دنیا وفرهنگ خود را می‌سازد و قواعد خاص خود را بر ملت‌ها حاکم می‌نماید. ما خاطرات جام جهانی سال ۲۰۰۶ آلمان را از یاد نبردیم و هنوز هم عکس‌ها و پوسترهای آن دوره را دربسیاری از فروشگاه‌ها و منازل می‌توان مشاهده کرد. در اکثر رقابت‌ها قبل از شروع بازی در کنار اجرای زنده موسیقی، نقشه و موقعیت جغرافیای و جمعیت و آثار باستانی تیم‌های حاضر از طریق رسانه‌ها به مردم ارائه می‌شود. برای بسیاری از جامعه‌شناسان فوتبال شکل کوچک شده‌ای از جامعه است که در آن می‌توان به ویژگیهای افراد آنجامعه دست یافت. مطمئناً رفتار بازیکنان و تماشاگران حامی آن‌ها و نوع برخورد با یکدیگر می‌تواند نشان دهنده جزئی از رفتارهای یک ملت باشد.

اهداف فدراسیون فوتبال:

۱- گسترش و توسعه پایدار فوتبال و سایر رشته‌های مرتبط و همچنین ارتقاء، نظارت و کنترل برنامه‌های آن در سراسر کشور با هدف توسعه و تعمیم بازی جوانمردانه، اتحاد و یگانگی، ارتقاء ارزش‌های انسانی، فرهنگی و آموزشی بخصوص از طریق برنامه‌ توسعه و جوانان.

؟ ۲- حمایت از منافع اعضاء.

۳- احترام به مفاد اساسنامه فیفا و جلوگیری از نقض قوانین، مقررات، کدهای اخلاقی، دستورالعمل‌ها و تصمیمات اتخاذ شده توسط فیفا، کنفدراسیون ‌و فدراسیون و همچنین احترام به قوانین بازی و حصول اطمینان از اینکه کلیه اعضاء از قوانین یاد شده تبعیت و پیروی می‌نمایند.

۴- جلوگیری از بروز اقدامات و گسترش روش‌ها و رویه‌هایی که تمامیت و یکپارچگی مسابقات و فعالیت‌ها را به خطر بیندازد و یا به شکلی، حقوق فدراسیون را تضییع و زیر سوال می‌برد.

۵- مبارزه علیه خشونت، تبانی، فعالیت‌های غیر قانونی،‌نژاد پرستی، دوپینگ و هر نوع تبعیض.

؟ ۶- حمایت مادی و معنوی از بازیکنان و سایر دست اندرکاران این رشته.

وظایف فدراسیون فوتبال:

۱- سازماندهی کلیه مسابقات در سطح ملی و برگزاری و نظارت بر کلیه مسابقات رسمی و دوستانه در سراسر کشور بر اساس قوانین و مقررات مشخص و دقیق.

۲- تدوین قوانین و مقررات فنی و عمومی لازم و حصول اطمینان از اجرای آن.

۳- مدیریت کلیه ارتباطات بین المللی ورزش که در ارتباط با فدراسیون است.

۴- میزبانی و یا شرکت در مسابقات بین المللی و سایر مسابقات در کلیه سطوح.

۵- حصول اطمینان از اینکه تمامی اعضا، باشگاه‌ها، بازیکنان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی، ‌کادر فنی، ‌ مدیران، مدیران فنی و بدنسازان، فیزیوتراپ‌ها، آژانس‌های بازیکنان، آژانس‌های برگزاری مسابقات و تمام دیگر افراد مرتبط، به اساسنامه، مقررات، ‌کدهای اخلاقی و دستورالعملهای فدراسیون، کنفدراسیون و فیفا احترام می‌گذارند.

۶- توسعه و نظارت بر مدارس فوتبال

۷- انطباق مقررات فنی و مسابقاتی رشته‌های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی با آخرین مقررات بین المللی که توسط برد بین المللی به تصویب می‌رسد.

۸- برگزاری و نظارت بر کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی و تکمیلی به منظور ارتقا سطح دانش، تجارب و توانمندی مربیان، داوران، مدیران وسایر دست اندرکاران.

۹-گزینش ورزشکاران نخبه و طراز اول کشور در رده‌های سنی مختلف به منظور تشکیل تیم‌های ملی بر مبنای دستورالعمل‌های مصوب انتخاب ورزشکاران ملی.

۱۰- طراحی نظام ملی کشف، جذب و پرورش استعداد‌ها و نظارت بر اجرای آن.

۱۱- نظارت بر فرآیند برگزاری لیگ‌های مختلف در سراسر کشور.

۱۲- برگزاری یا شرکت فعال در مجامع بین‌المللی، کنگره‌های علمی، تحقیقاتی و دوره‌های آموزشی.

۱۳- تهیه و تدوین برنامه بلندمدت، میان مدت و تدوین برنامه‌ و تقویم عملیاتی و اجرای آن.

۱۴- تعیین مربیان تیم‌های ملی و نظارت بر نحوه عملکرد و پشتیبانی تیم‌های ملی در رده‌های سنی مختلف بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه.

۱۵- توسعه و به روز رسانی ICT و بانک اطلاعات و آمار ورزشی.

۱۶- صدور مجوز و نظارت فنی بر فعالیت‌های رشته‌های تحت پوشش در قلمرو ارگان‌ها، نهاد‌ها، موسسات و سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت، نهاد‌ها و موسسات عمومی غیردولتی و باشگاه‌های خصوصی عضو.

۱۷- تشکیل کمیته‌های دائمی و موقت مختلف در فدراسیون.

۱۸- انتشار کتب، جزوات، نشریات آموزشی و نشر اخبار و ترجمه قوانین بین‌المللی.

۱۹- سیاست گذاری، نظارت و ارزیابی عملکرد هیات‌های فوتبال استان‌ها.

۲۰- انجام فعالیت‌های بازاریابی، اقتصادی، بازرگانی، تولیدی، تجاری، تبلیغاتی و درآمدزایی به منظور تقویت بنیه مالی فدراسیون.

۲۱- تلاش در جهت جذب کمک‌های مردمی و خدمات داوطلبانه.

۲۲- تلاش برای پوشش کلیه گروه‌ها و ورزشکاران رشته مربوطه به عنوان عضو.

۲۳- تلاش جهت کسب کرسی‌های بین‌المللی و حفظ آن.

۲۴- صدور مجوز فعالیت در کلیه زمینه‌ها در رشته‌های تحت پوشش برای اعضا.

۲۵- بررسی صلاحیت و صدور مجوز فعالیت متقاضیان نمایندگی‌های مرتبط با رشته‌های تحت پوشش نظیر نقل و انتقالات، برگزاری مسابقات و غیره.

چشم انداز

ارتقاء جایگاه فوتبال کشور به قدرت اول قاره آسیا و تداوم حضور در جام جهانی

فرآیند کلی برنامه:

برای تحقق اهداف کلان ارائه شده در قالب چشم انداز، برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین گردیده است که در ادامه ملاحظه خواهید نمود:

تجزیه و تحلیلSWOT

برای تدوین برنامه مناسب (کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت)، بررسی» وضع موجود «ضرورت اساسی دارد. جهت تبیین این مهم، در برنامه ریزی‌های استرات‍ژیک، از تکنیک SWOT استفاده می‌شود. این مفهوم می‌تواند برای تجزیه و تحلیل موقعیت به عنوان یک ورودی در فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک در سطح عالی سازمان مورد استفاده قرار گیرد.

SWOT مخفف کلمات نقاط قوت (S=Strengths)، نقاط ضعف (W=weaknesses)، فرصت‌ها (opportunities) و تهدیدات (T=threats) است. S. W. O. T عموماً به دو دسته عوامل خارجی و داخلی طبقه‌بندی می‌شوند. فرصت‌ها و تهدیدات مربوط به عوامل خارجی بوده و نقاط قوت و نقاط ضعف مربوط به عوامل داخلی سازمان هستند.

نگاهی به وضعیت فوتبال در وضع موجود

الف - امور فنی

تیم ملی فوتبال بزرگسالان: حذف از رقابتهای مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۲

تیم ملی فوتبال امید: حذف از مرحله مقدماتی با اشتباه فدراسیون فوتبال

تیم ملی فوتبال جوانان: حذف از مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰

تیم ملی فوتبال نوجوانان: حذف در بازیهای قهرمانی آسیا ۲۰۱۱

تیم ملی فوتسال: صعود به دور دوم و مقام ششم در رده بندی

تیم ملی فوتبال ساحلی: حذف در دور مقدماتی جام جهانی

تیم ملی فوتبال بانوان: حذف به دلیل عدم هماهنگی برای پوشش اسلامی

تیم ملی فوتسال بانوان: نایب قهرمانی غرب آسیا ۲۰۱۱

لیگ قهرمانان: کاهش دو سهمیه ایران بدلیل ضعف در ارائه اطلاعات و عدم پیگیری در توسعه زیر ساخت‌ها

ب- امور اقتصادی

چالشهای اساسی نسبت به کسب درآمد پایدار برای باشگاه‌ها

عدم تناسب بین بودجه جاری و سرمایه گذاری باشگاه‌ها

ج- امور تشکیلاتی

عدم انسجام لازم بین ارکان مدیریتی فدراسیون

پراکندگی تصمیم سازی و تصمیم گیری در فدراسیون

عدم ارتباط ارگانیکی بین فدراسیون و باشگاه‌ها

عدم وحدت رویه و فقدان توجه به اصول فنی در انتخاب مربیان تیم‌های ملی

جدول SWOT

نقاط ضعف ۱- عدم استفاده از امکانات مالی موجود برا ی تامین نیازهای فوتبال ۲- عدم تناسب تعداد تیم‌های لیگ بر‌تر با امکانات سخت افزاری فوتبال کشور ۳-فقدان سیستم‌های مدیریت فناوری اطلاعات در فوتبال ۴-برگزاری فشرده لیگ بر‌تر فوتبال کشور ۵-تعاملات فدراسیون با فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ۶- عدم سرمایه گذاری باشگاه‌ها در تیم‌های پایه ۷- فقدان پشتوانه سازی برای رده‌های مختلف تیم‌های ملی

نقاط قوت ۱- جایگاه فوتسال ایران در جهان ۲-بکارگیری مربی تراز اول در سطح تیم ملی ۳-وجود تماشاگران علاقمند ۴-وجود اسپانسرهای بالقوه فوتبال ۵-حضور اسپانسرهای دولتی در فوتبال ۶-توانایی بالقوه استعدادهای مدیریتی، مربیگری، بازیگری و داوری (آقایان و بانوان) ۷- توجه ویژه رسانه‌های شنیداری، دیدای و نوشتاری به فوتبال

تهدید‌ها ۱-عدم هماهنگی‌های لازم بین سازمانهای مرتبط با امر ورزش در کشور ۲- عدم توجیه سرمایه گذاری کلان بخش خصوصی در فوتبال ۳-رویکرد نتیجه گرایی در فوتبال ۴- بروز مسایل غیر اخلاقی و دوپینگ ۵-ظهور قدرتهای جدید در فوتبال آسیا و پیشرفت مستمر رقبا ۶-وضعیت درآمدزایی باشگاه‌ها ۷- کمبود امکانات و تجهیزات سخت افزاری فوتبال ۸- عدم دستیابی به استانداردهای AFCبرای باشگاه‌ها و کاهش سهمیه آسیایی

فرصت‌ها ۱- جایگاه مناسب اداری- تشکیلاتی فدراسیون در کشور، FIFA، AFC ۲-جمعیت جوان و مستعد کشور ۳-اصل ۴۴ قانون اساسی و سند چشم انداز ۲۰ ساله توسعه اقتصادی –اجتماعی ۱۴۰۴ ۴-وجود طرح جامع و سند چشم انداز ورزش کشور ۵-توان اقتصادی کشور و حمایت بخشهای دولتی و خصوصی از فوتبال

ارزیابی عوامل داخلی و خارجی

با توجه به وضعیت» نامطلوب «فوتبال کشور و همچنین فاصله قابل ملاحظه با کشورهای هدف (ژاپن و کره جنوبی)، اهداف کلان، برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت جهت نیل به جایگاه» مطلوب و مناسب «فوتبال کشور و مرتفع گردیدن فاصله با کشورهای هدف تدوین گردیده است که رئوس آن‌ها عبارتست

اصلاح ساختار بودجه‌ای فدراسیون و باشگاه‌ها

استاندارد سازی و بهبود وضعیت امکانات و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری فوتبال کشور براساس شاخص‌های AFC

بهبود وضعیت فوتبال در تمامی رده‌های سنی جهت قهرمانی در رقابتهای آسیا و حضور مداوم در جام جهانی (فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی)

ارتقاء سطح علمی مدیران، مربیان و داوران فوتبال کشور

ایجاد پورتال جامع فوتبال کشور و استفاده از فناوری اطلاعات

برنامه‌های کوتاه مدت (یکساله)

صعود به بازیهای جام جهانی برزیل ۲۰۱۴

قهرمانی فوتسال آسیا و صعود به جام جهانی ۲۰۱۲ تایلند

میزبانی مسابقات نوجوانان آسیا در سال ۱۳۹۱

صعود تیم‌های نوجوانان و جوانان به رقابتهای جهانی

اقدامات لازم در جهت افزایش سهمیه حضور در باشگاههای آسیا

توجه ویژه به فوتبال و فوتسال یانوان برای ارتقا در رنکینگ فیفا و تلاش بمنظور رفع موانع بانوان محجبه در میادین بین المللی

بهبود ساختار اداری و تشکیلاتی فدراسیون

متناسب سازی تعداد تیم‌ها در لیگ‌های مختلف با ظرفیت و زیرساختهای فوتبال کشور بمنظور سودمند نمودن مسابقات

تکریم جایگاه پیشکسوتان فوتبال

آموزش و ترویج فرهنگ ضد دوپینگ

تلاش در جهت اصلاح ساختار باشگاههای کشور جهت اخذ پروانه حرفه‌ای براساس شاخص‌های AFC

تشکیل اتاق فکر با مشارکت فعالانه: روسای پیشین فدراسیون، هیاتهای فوتبال، مربیان، مدیران، رسانه‌ها، نخبگان و اساتید دانشگاه

اهتمام در جهت ارتقا وضعیت آکادمی ملی فوتبال

آموزش اعضا فدراسیون اعم از هیاتهای ورزشی، باشگاه‌ها، مدیران، داوران، مربیان، بازیکنان و تماشاگران در ابعاد فنی، اجرایی، پزشکی

اهتمام ویژه جهت تصاحب کرسی‌های از دست رفته و موثر در AFC

تعامل با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، کار، رفاه و امور اجتماعی، دفاع و پشتیبانی و علوم و تحقیقات و فناوری بمنظور برگزاری مناسب مسابقات آموزشگاهی، کارگری، دانشجویی و نیروهای مسلح و ورزش روستایی

تعامل سازنده و دوجانبه اصحاب رسانه

برنامه‌های میان مدت (چهار ساله)

کسب درآمد پایدار در فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها

تقویت نقش هیات‌های استان‌ها در امور فوتبال کشور

تقویت آکادمی ملی فوتبال ایران با استفاده از روشهای علمی

تقویت تیم ملی امید و صعود به بازیهای المپیک ۲۰۱۶ و تعامل با کمیته ملی المپیک، AFC و FIFA

برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم به منظور حضور در فینال جام جهانی فوتسال

تعامل هدفمند با سازمانهای برگزار کننده مسابقات آموزشگاهی، دانشگاهی، کارگری، نیروهای مسلح و ورزش روستایی

ارتقا و بهنگام سازی پورتال اطلاعاتی جامع فوتبال کشور

جذب و تشویق حامیان مالی جهت تقویت بنیه مالی فدراسیون، هیات‌ها و باشگاه‌ها

ارتقاء کیفیت نظام آموزشی فدراسیون جهت هیاتهای فوتبال، مدیران، باشگاه‌ها، مربیان، داوران و بازیکنان، تماشاگران و رسانه‌ها

جمع بندی و نتیجه گیری:

با توجه به نقش محوری باشگاه‌ها در برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت فدراسیون، عبور از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب آینده که متضمن تحول و تغییرات زیر بنایی و اساسی در نحوه تامین منابع باشگاه‌ها و همچنین نحوه هزینه کرد باشگاه‌ها می‌باشد، موجب برقراری توازن و تعادل بین منابع دولتی و خصوصی (اسپانسر‌ها و فعالیتهای اقتصادی ورزشی) و نحوه هزینه کرد باشگاه‌ها می‌گردد.

این مهم زمینه ساز تحقق اهداف کلان ارائه شده پیشنهادی فدراسیون خواهد گردید و جایگاه فوتبال ملی را در جدول ارزیابی عوامل داخلی و خارجی از وضعیت تدافعی و نامطلوب کنونی به وضعیت توسعه‌ای و مطلوب آتی ارتقا خواهد بخشید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین