آفتابنیوز : آفتاب: هفته گذشته اتفاقی بیسابقه در بازار خودرو کشور رخ داد و طی آن، قیمت پراید هم دو رقمی شد، تا بازار عملا با خودروهای زیر 10 میلیون تومان خداحافظی کند.
هرچند هنوز قیمت پراید در نمایندگیها زیر 10 میلیون تومان است، اما از آنجاکه سایپا درخواست افزایش قیمت برای این محصول داده و چندی دیگر باید کیسه هوا (ایربگ) نیز روی آن نصب شود، به احتمال فراوان این خودرو طی سال آینده در نمایندگیها نیز افزایش قیمت خواهد داشت.
اما چرا و چگونه قیمت پراید دو رقمی شد؟
به نظر می رسد اصلی ترین دلیل افزایش قیمت پراید به 10 میلیون تومان، نامتعادل بودن عرضه و تقاضای آن در بازار است، به نحوی که با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و افزایش تقاضا از سویی و نگرانی مشتریان از افزایش قیمت این خودرو در سال آینده، از سوی دیگر، به نوعی تقاضا برای تنها خودروی زیر 10 میلیونی را افزایش داده است. به تعبیری دیگر عرضه نمیتواند به پای تقاضای موجود در بازار برسد و همین عامل سبب شده پراید هم قیمتی دو رقمی را تجربه کند.
هرچند سایپاییها عنوان کردهاند عرضه پراید ادامه دارد و افزایش قیمتی نیز در نرخ کارخانهای آن اعمال نشده، اما به هر حال اوضاع به شکلی پیش رفته که این خودرو هم اکنون 10 میلیونی شده است. آن طور که کارشناسان میگویند، اگر عرضه پراید در این روزهای پایانی سال متناسب با میزان تقاضای آن بود، این خودرو به این زودیها قیمت دو رقمی را تجربه نمیکرد.
البته سایپاییها به تازگی اعلام کردهاند تمام سعی خود را انجام میدهند تا قیمت رسمی پراید، زیر 10 میلیون تومان بماند. در حال حاضر به گفته خودروسازان هزینه تولید افزایش یافته و سال آینده نیز بیشتر خواهد شد و همچنین استاندارد کیسه هوا هم برای پراید به اجرا در خواهد آمد، که مجموع اینها نشان میدهد سایپا کار بسیار سختی برای تثبیت قیمت پراید در محدوده زیر 10 میلیون تومان دارد.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد ،همچنین اگر سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با روش تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار موافقت کند، آنگاه نرخ کارخانهای پراید متناسب با قیمت بازار آن تعیین میشود و این موضوع در نهایت، ورود رسمی پراید به جمع دورقمیها را رقم خواهد زد.