کد خبر: ۱۴۸۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۱
محسنی اژه‌ای:

کشف 2 بمب در جریان برگزاری انتخابات

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر دوشنبه در نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره دستگیری ۱۰ اخلال گر در جریان انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در انتخابات امسال خیلی از جریان‌ها تلاش کردند، در مسیر اجرای آن اخلال ایجاد کنند. در این رابطه نیز دو بمب قبل از انفجار کشف شد که یک مورد آن مربوط به تهران بود. البته بمبی که در تهران کشف شد قدرت انفجاری زیادی نداشت و در حد بمب نبود در مورد بمب کشف شده در شهر دیگر نیز اطلاعات زیادی ندارم.

وی افزود: در این رابطه کسی دستگیر نشده است و اعلام دستگیری ۱۰ خرابکار احتمال دارد مربوط به احضار و تحقیق از چند نفر در رابطه با این اقدامات خرابکارانه بوده اما هیچ کدام از آن‌ها بازداشت نشده‌اند. البته چند نفر در رابطه با انفجار انتحاری تاسوعای سال گذشته دستگیر شده‌اند، که احتمال می‌دهم این آمار منتشر شده مربوط به آن موضوع باشد زیرا دستگیری‌ها همزمان با برگزاری انتخابات مجلس بود.

محسنی اژه‌ای اعلام کرد: دومین جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی اخیر روز یکشنبه هفته آینده در دادگاه انقلاب برگزار می‌شود.

وی افزود: در این جلسه دادگاه به پرونده‌‌ همان مته‌مان قبلی رسیدگی می‌شود و از خبرنگاران هم خواهش دارم مطلب را همانگونه که مطرح می‌شود منتشر کنند.

دادستان کل کشور گفت: در این پرونده برای ۵۵ نفر قرار مجرمیت صادر شد ولی دادستان برای برخی از متهمان کیفرخواست را نپذیرفت و تنها اتهام و کیفرخواست ۳۳ نفر رسیدگی می‌شود. ولی قطعا افراد دیگری در این پرونده هستند که به اتهاماتشان در نوبتهای بعدی دادگاه رسیدگی می‌شود.

خبرنگاری در خصوص نوع تخلفات انتخاباتی پرسید که وی در پاسخ گفت: امسال تخلفات نسبت به سالهای قبل از تنوع و کیفیت کمتری برخوردار بود. بعضی افراد با تبلیغات زود رس و یا بعد از مهلت قانونی مرتکب تخلف شدند. برخی دیگر برای تبلیغات از رسانه‌ها و یا تریبون‌های ممنوعه استفاده کردند، در یک مورد هم بازداشت داشتیم که در آن فردی سراغ کاندیدا‌ها رفته و به بهانه دلالی و یا رفع مشکل آن‌ها برای تأیید صلاحیت کلاهبرداری کرده بود.

اژه‌ای ادامه داد: وی خودش را وابسته به برخی دستگاه‌ها معرفی کرده و با مراجعه به برخی کاندیداهای رد صلاحیت شده و یا افرادی که احتمال رد صلاحیتشان وجود داشت، از آن‌ها پول گرفته بود. فرد دلال بازداشت و چند نفر هم در این رابطه احضار شدند.

خبرنگاری درباره قانون چگونگی اجرای محکومیت‌های مالی برای محکومان مهریه پرسید که اژه‌ای در پاسخ گفت: در اجرای این قانون نظرهای مختلفی وجود دارد. برخی اعتقاد دارند فرد برای درخواست اعسار باید حکمش قطعی شده و به زندان رفته باشد، گروهی دیگر نیز بر این باورند که همزمان با رسیدگی به دادخواست خواهان می‌توان به درخواست اعسار خوانده نیز رسیدگی کرد. این اختلاف باعث شد موضوع به دیوان عالی کشور برود و در این رابطه رأی وحدت رویه صادر شود که معسر قبل از رفتن به زندان در برخی موارد درخواست اعسار خود را مطرح کند. البته با اجرای قانون جدید مجازات اسلامی این مشکل بیشتر حل می‌شود.

اژه‌ای همچنین در ادامه از رسیدگی به شکایت علی اکبر جوانفکر از قاضی صلواتی خبر داد.

وی با اشاره به مشارکت ۶۴ درصدی هموطنان در نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در ابتدای این نشست باید از مردم که با حضور گسترده خود در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حماسه‌ای دیگر را رقم زدند تشکر کنم. این انتخابات از ویژگی‌های خاصی برخوردار بود بخصوص که دشمنان کشور که در راس آن‌ها آمریکا و انگلیس قرار دارند در این دوره خیلی تلاش کردند مردم پای صندوق‌های رای نروند و این همه تبلیغات منفی منحصر به این دوره بود.

وی افزود: دشمنان ‌‌نهایت تلاش خود را کردند تا جو اجتماعی ملتهب و فضایی ناامن در کشور حکمفرما شود و مردم را مایوس کنند تا نتوانند با آرامش در انتخابات شرکت کنند اما علیرغم این تلاش مردم با شعور و شعف خاص و احساس مسئولیت مضاعف پای صندوق‌های رای حاضر شده و با مشارکت ۶۵ درصدی نه تنها کار عظیمی را رقم زدند بلکه دشمنان را مایوس کردند.

سخنگوی قوه قضائیه سپس با اشاره به کاهش تخلفات انتخاباتی افزود: این انتخابات در امنیت کامل برگزار شد و وضعیت آن از همه دوره‌های گذشته بهتر بود. تخلفات انتخاباتی نیز نسبت به سالهای گذشته کمتر بود. همچنین شکایت مردم نسبت به هم و یا مراجع رسمی امسال کاهش یافت. این موضوع محصول چند عامل بود. نخست رعایت قانون از سوی مردم، نامزد‌ها و ستادهای انتخاباتی بود. پس از آن تمام دست اندرکاران از جمله وزارت کشور، شورای نگهبان، نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی در این دوره تلاش گسترده‌ای را انجام دادند که قابل تقدیر و تشکر است.

به گزارش مهر،وی ادامه داد: در این دوره تجربه موفقی را در راستای ماده ۶۷ قانون در قوه قضائیه داشتیم. ستاد پیشگیری در تهران، مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها ایجاد شد. همچنین تعامل خوبی با وزارت کشور و شورای نگهبان داشتیم به طوریکه در این مدت ۷۷۵ جلسه برگزار شد که حاصل آن بیش از ۲ هزار مصوبه و تصمیم بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین