کد خبر: ۱۴۸۶۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۱:۲۳

باج‌گیری اسرائیل ازآمریکا برای حمله نکردن به ایران!

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: چند روز پس از برنامه های سیاسی نتانیاهو در کانادا و آمریکا که توجه جامعه جهانی را به ادامه اختلاف نظرهای عمده میان او با اوباما بر سر «خط قرمز نهایی» در ارتباط با برنامه هسته ای ایران جلب کرده بود، یک اندیشکده مطالعات آمریکایی ارزیابی کرده است که در جریان دیدار دوشنبه در کاخ سفید، اوباما توانست نتانیاهو را متقاعد نماید که حمله به ایران در سال ۲۰۱۲ صورت نگیرد.

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در این مقاله به قلم خانم باربارا اسلاوین به انگیزه همایش سال ۲۱۲ «ایپک» در پایتخت آمریکا، به نقل از آهارون داوید میلر، دیپلمات یهودی آمریکایی نزدیک به سران اسرائیل، نوشته است: حتی نتانیاهو نمی خواهد که خود را در جایگاه دشواری بگذارد که در شرایط بی طرفی یا مخالفت آمریکا با آن، او را مسئول اقدام نظامی یک جانبه بدانند.

در همین حال، ژنرال دوران احتیاط یعکوو عامی درور، مشاور امنیت ملی نتانیاهو، چهارشنبه گفت که اسرائیل از دور جدید مذاکرات هسته ای که قرار است میان ایران و گروه کشورهای موسوم به ۱+۵ از سرگرفته شود، خشنود است – هرچند که گفت «باید برای دوران پس از ناکام شدن این مذاکرات نیز آماده شد.»

باجگیری اسرائیل ازآمریکا به قیمت حمله نکردن به ایران

روزنامه اسرائیلی «معاریو» روز پنجشنبه نوشت: ایالات متحده آمریکا به اسرائیل پیشنهاد کرده است که سلاح های پیشرفته در اختیار تل آویو قرار دهد مشروط به اینکه اسرائیل در سال جاری به ایران حمله نکند.

بر اساس گزارش این روزنامه، نتانیاهو و اوباما موافقت کردند در سالی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در جریان است و اوباما نامزد حزب دمکرات است، اسرائیل به تنهایی به حمله برای ایران اقدام نکند.

معاریو می افزاید: در برابر، اوباما راضی شد که جنگنده ها، هواپیماهای مدرن سوخت رسان و بمب های سنگین بیشتری در اختیار ارتش اسرائیل بگذارد.

روزنامه اسرائیلی می گوید که این گزارش را با استناد به «منابع سیاسی و نظامی غربی» منتشر کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که به آمریکا سفر کرده بود، تلاش های گسترده ای را با هدف جلب همراهی باراک اوباما برای رویکرد مشترک اسرائیلی- آمریکایی در قبال یک حمله نظامی به ایران دنبال کرد.

نظرسنجی: ۵۸ درصد اسرائیلی ها مخالف حمله به ایران

از سوی دیگر، بر اساس نتایج تازه ترین نظرسنجی به عمل آمده ، ۵۸ درصد از اسرائیلی ها با حمله یک جانبه اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران، بدون آنکه ایالات متحده آمریکا نیز سهمی در این اقدام داشته باشد، مخالف هستند.

این نظرسنجی در روزهای یکشنبه و دوشنبه همین هفته و در دو روزی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در واشینگتن، پایتخت آمریکا بود، انجام شده است.

نتایج این نظرسنجی که از سوی «هاآرتص- دیالوگ»، موسسه زیرمجموعه روزنامه چپگرای اسرائیلی هاآرتص انجام شده، روز پنجشنبه به عنوان «تیتر یک» این روزنامه بازتاب یافته است.

۵۸ درصد از اسرائیلی های پرسش شونده که از همه طبقات و رده های سنی اسرائیل بوده و اعراب تابع این رژیم را نیز همانند یهودیان در برگرفته اند، گفته اند اگر آمریکا تشخیص بدهد که نباید به تاسیسات هسته ای ایران حمله شود، اسرائیل نیز نباید به چنین اقدامی روی آورد. روزنامه هاآرتص نوشته است: «بنا بر این، آقای نتانیاهو به نام کسانی به آمریکا رفته و خود را نماینده آنها دانسته است که اکثریت شان، با حمله مستقل از سوی اسرائیل به سایت های اتمی ایران مخالف هستند.»

هاآرتص با لحن انتقادی شدید افزوده است که نتانیاهو «از بامداد تا شامگاه با زبان تهدید در مورد ایران سخن می گوید.»

با وجود این، درمیان همین اکثریت مخالف نیز کسانی هستند که می گویند به نتانیاهو و اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در مورد رسیدگی درست به معضل هسته ای ایران «اطمینان» دارند.

پنجاه درصد از پرسش شوندگان گفته اند که می توانند به نتانیاهو و باراک تکیه کنند که عاقبت الامر، تصمیم درست را اتخاذ کنند.

این نظرسنجی در آستانه انتخابات داخلی در حزب اپوزیسیون «کادیما» به رهبری خانم تسیپی لیونی به عمل آمده است و نشان می دهد «کادیما» که در دوره کنونی کنست بیشترین کرسی های پارلمانی را دارد، به شدت تضعیف خواهد شد و ممکن است شمار کرسی های آن حتی به یک سوم تعداد کنونی کاهش یابد و از ۲۹ کرسی از میان ۱۲۰ کرسی کنست، به ده یا دوازده کرسی نیز محدود شود.

به گزارش بازتاب، این نظرسنجی تاکید دارد که حزب حاکم «لیکود» و نتانیاهو، رهبر آن، همچنان در چشم مردم اسرائیل، به عنوان قوی ترین حزب و رهبر سیاسی، به تصویر کشیده می شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین