کد خبر: ۱۴۸۷۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۴
دعوت رحمان از احمدی‌نژاد

جشن جهانی نوروز این‌بار در تاجیکستان

امسال هم جشنی پرحاشیه برگزار می شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: جشن جهانی نوروز این‌بار در تاجیکستان برگزار می‌شود. 

جشن جهانی نوروز یکی از ابداعات دولت محمود احمدی‌نژاد در حوزه دیپلماسی بود که تا کنون دو دوره آن در تهران برگزار شده و دوره سوم آن قرار است در تاجیکستان برگزار شود. البته اگر بخواهیم صحیح‌تر سخن بگوییم این جشن از ابداعات اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس‌جمهوری است. 

سال گذشته انتقاد‌های بسیاری به برگزاری جشن نوروز در تهران شد. به عنوان مثال مصباحی مقدم نماینده مردم تهران گفت: هزینه کردن برای جشن نوروز فاقد مشروعیت است و از نظر سیاسی برای ایران قابل ‏قبول نیست.

‏ همچنین برخی دیگر عنوان کردند که باید جشن بیداری اسلامی گرفت نه جشن نوروز. جشن نوروز 90 در روزهایی که بیداری اسلامی در شورهای اسلامی به اوج رسیده بود و بحرین به صحنه کشته شدن مسلمانان تبدیل شده بود برگزار شد. حجت الاسلام ابراهیمی نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که
دولت جشن نوروز گرفت، مجلس پیگیر جشن بیداری اسلامی است. 

در آن روزها انتقادهایی هم درباره هزینه برگزاری این جشن مطرح شد. این انتقادها وقتی شدت پیدا کرد که خبری مبنی بر هزینه سه میلیارد تومانی این جشن منتشر شد. 

این‌بار اما قرار است این جشن در تاجیکستان برگزار شود و البته انتقاد‌هایی از این دست دیگر بر دولت وارد نیست. فقط شائبه ای که می ماند تفاوت های فرهنگی است که تا به حال جلوی راه اندازی شبکه فارسی زبان مشترک میان ایران، تاجیکستان و افغانستان را گرفته است. 

این طرح یکی از مصوبات اولین جشن نوروز بود که سران سه کشور فارسی زبان در آن حضور داشتند. 

اینکه تا چه میزان پروتکل های ایران در جشن نوروز که در «دوشنبه» قرار است برگزار شود رعایت می شود موضوعی است که برای دیدن آن باید دو هفته ای صبر کرد. 

امروز امام علی رحمان رییس‌جمهور تاجیکستان رسما از محمود احمدی‌نژاد برای شرکت در این جشن دعوت کرد.
 
این دعوت در ضمن سفر علی اکبرصالحی به تاجیکستان صورت گرفته است. کشورهایی که در این جشن حاضر هستند کشور هایی هستند که در آن ها جشن نوروز به صورت رسمی برگزار می شود و عمدتا در حوزه تمدنی پارسی قرار دارند.
 
به غیر از ایران و تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و برخی دیگر از کشورهای همسایه ایران از جمله شرکت کنندگان سال قبل این جشن بودند. 

به گزارش خبرآنلاین، البته این جشن نه تنها در ایران مورد انتقاد واقع شد بلکه رسانه های ترکیه نیز سال گذشته از شیوه برگزاری این جشن انتقاد کردند چراکه معتقد بودند ایران به بهانه برگزاری صمیمانه این جشن برخی از پروتکل‌های دیپلماتیک را رعایت نکرده بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین